Moniuszkowski Festiwal Podlasia - "Wspomnień Czar"
Koncert „Wspomnień Czar” odbywa się w ramach Moniuszkowskiego Festiwalu Podlasia.
Książnica Podlaska zaprasza 20 X 2014 na wspomnienie koncertu naszej solistki, białostoczanki, śpiewającej w Operze Wrocławskiej i Teatrze Wielkim - ANNY BERNACKIEJ - mezzosopran , której partnerować będzie - Jarosław Bodakowski - baryton. Partię fortepianu wykona Magdalena Blum - dr hab. Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Notki biograficzne artystów
ANNA BERNACKA - mezzosopran, jest absolwentką PSM I st. (klasa fortepianu) oraz PSM II st. (kierunek rytmiki) w Białymstoku. Edukację wokalną rozpoczęła w 1997 roku w klasie śpiewu prof. Violetty Bieleckiej. W 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalnym wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, w klasie śpiewu prof. Ewy Czermak. Obecnie jest studentką Hochschule für Musik und Theater Hannover, w klasie śpiewu prof. Carol Richardson-Smith. Była trzykrotną stypendystką Ministra Kultury Rzeczpospolitej Polskiej za wyróżniające się osiągnięcia w nauce oraz stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego. W sezonie artystycznym 2005/06, 2006/07 występowała gościnnie jako solistka w Operze Wrocławskiej oraz Staatstheater Oper w Oldenburgu (Niemcy). Od sezonu artystycznego2007/08 jest stałym członkiem zespołu Opery Wrocławskiej.
Będąc uczennicą szkoły średniej została laureatką I nagrody Pierwszego Konkursu Moniuszkowskiego „PIEŚŃ WIECZORNA” w Białymstoku (1999 r.). Jest finalistką II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej we Wrocławiu (2003 r.), otrzymała I wyróżnienie na VI Międzyuczelnianym Konkursie Słowiańskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach (2003 r.), jest finalistką XXXVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonina Dvoraka w Karlovych Varach (2003 r.), półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Queen Elizabeth Competition” w Belgii (2008 r.).
Jej talent muzyczny został zauważony oraz wyróżniony przez wielkich artystów i pedagogów, m.in. prof. Carol Richardson-Smith, Christę Ludwig, prof. Helenę Łazarską, prof. Rusko Ruskova, prof. Teresę Żylis-Garę, prof. Jadwigę Rappe, prof. Ryszarda Karczykowskiego, pod kierunkiem których doskonaliła swoje umiejętności w ramach licznych kursów w Polsce i za granicą.
Artystka współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską, Filharmonią Wrocławską, Polską Orkiestrą Radiową, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Mitteldeutsche Kammerphilharmonie, Das Bundespolizeiorchester Hannover, Aquilla Quartet.
Występowała na festiwalach muzycznych: Moniuszkowski Festiwal Podlasia, XII Festiwal „Maj z Muzyką Dawną”, I Festiwal Sakralny „Muzyka u OO. Jezuitów”, X Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Dni Muzyki Organowej i Kameralnej, XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej, IX Spotkania ze Sztuką, III Festiwal Nauki i Sztuki, Festiwal „EUROPA, EUROPA!”, Braunschweig Clasixs, III NDR Kultur Musiktag Hannover, III Leibniz- Festtage Hannover, II Musikfestival Seelze, I festiwal „Musica Polonica Nova” Wrocław, III Festiwal Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana”, IV Festiwal Muzyki Polskiej Kraków.
Repertuar wokalistki obejmuje wiele partii operowych:
G. F. Handel „La Berenice” – Demetrio, „Giulio Cesare” – Sextus, "Baltazar" - Nitocris (sceniczne wystawienie oratorium); F. Cavalli „La Calisto” - Junnone; W. A. Mozart „Le Nozze di Figaro” – Cherubino, Marcellina, Cosi fan tutte” – Dorabella, „La Clemenza di Tito” - Sextus, Annius,“Die Zauberflöte” – II Dama; D. Cimarosa “Il Matrimonio Segretto” – Elisetta; G. Rossini „Il Barbiere di Sivglia” – Rosina, „La Cenerentola” – Angelina, „L`italiana in Algieri” - Isabella; G. Donizzetti "L elisir d amore" - Giannetta; R. Strauss „Die Rosenkavalier” – Octavian, „Ariadna auf Naxos" – Komponist, Dryade; G. Verdi „La Traviata“ – Flora, „Rigoletto“ – Maddalena, „Otello“ - Emilia; G.Puccini „Madam Butterfly“ – Suzuki, „Gianni Schicchi“ – La Ciesca; F. Poulenc "Dialogues des Carmelites"- Mere Marie; St. Moniuszko “Straszny Dwór” - Jadwiga; J. Strauss "Die Fledermaus" - Orlofsky. T.Baird „Jutro“ – Jessica, J. Offenbach „Les Contes du Hoffmann“ – La muse/Nicklausse, M. Musorgski „Boris Godunov“ – Fiodor, G. Bizet „Carmen“ – Mercedes.
W 2010 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu Anna Bernacka śpiewala Jessikę w Jutrze T. Bairda i Cherubina w Weselu Figara, którą to rolę zaśpiewała też w Operze Krakowskiej i w Operze na Zamku w Szczescinie.
Debiut artystki na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Borysie Godunowie (2009) zaowocował udziałem w kolejnych realizacjach: Wesele Fiagara, Straszny Dwór (Jadwiga) St. Moniuszki, Carmen (Mercédès) G. Bizeta, Don Giovanni (Donna Elivira) W.A. Mozarta, Sprawa Markopulos (Krista) L. Janáčka i Diabły z Loudun (Claire) K. Pendereckiego
– baryton, absolwent PSM II st. im. R. Bukowskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu ad. II st. Bogdana Makala.
W trakcie początkowej fazy nauki w PSM II st. został powołany do odbycia rocznej służby wojskowej, którą ukończył z wyróżnieniem Dowódcy Jednostki. W trakcie służby współpracował z wojskowym zespołem wokalnym, z którym jako kwartet wokalny otrzymał I nagrodę na Festiwalu Muzyki Patriotycznej
i Religijnej w Hrubieszowie (2000). Pomimo propozycji pozostania w służbie wojskowej, powrócił do PSM II st. aby kontynuować naukę śpiewu. W trakcie nauki zdobył szereg nagród i wyróżnień, m. in.: Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „XXI Century Art.” w Kijowie (2003), I nagrodę w III Konkursie Pieśni i Arii im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2005), I nagrodę i nagrody specjalne
w VII Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego
w Warszawie (2005), wyróżnienie oraz nagrodę specjalną w II Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu (2008). Od października 2008 r. jest solistą śpiewakiem Opery Wrocławskiej, w której wystąpił już jako Papageno w premierze opery Czarodziejski Flet , jako Figaro w premierze Wesela Figara W. A. Mozarta, Dulcamara w premierze Napoju miłosnego G. Donizettiego oraz Maciej w premierze Strasznego Dworu S. Moniuszki. W życiu prywatnym pełni odpowiedzialną role męża i ojca dwójki córek.
J. Bodakowski bierze udział w licznych kursach wokalnych (również mistrzowskich):
• we Wrocławiu - Józef Frakstein, Christian Elsner, Ryszard Karczykowski,
• w Krakowie - Lothar Odinius,
• w Dusznikach Zdroju - Sebastian Vitucci, Włodzimierz Zalewski, Zdzisław Krzywicki,
Bogdan Makal,
• w Radziejowicach – Kursy Mistrzowskie Teresy Żylis-Gara,
• w Ningbo ( Chiny) –Kurs Mistrzowski Claudio Desderi w ramach Międzynarodowego Konkursu Wokalnego,
• w Krągu –Kurs Mistrzowski Janusza Monarchy.
Jako student był wykonawcą kilkunastu partii operowych. Ma w swoim repertuarze także liczne partie oratoryjne. Do innych ciekawych osiągnięć Jarosława Bodakowskiego należą:
• w październiku 2003 roku – wykonanie partii basowej w Wielkiej Mszy h-moll
J. H. Bacha pod dyrekcją Helmutha Rillinga w ramach Międzynarodowej Akademii
Bachowskiej w Krakowie,
• w maju 2005 roku – wykonanie partii basowej w Pasji wg. Św. Jana BWV 245 w sali Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego,
• w październiku 2005 roku – udział w The Third China (Ningbo) International Vocal Competition,
• w czerwcu 2006 r. – udział w koncercie „Drei Nationen – Ein Klang” w ramach Festiwalu Haendlowskiego w Haale pod batutą Jensa Lorenza,
• w lipcu 2008 r.-w ramach Mistrzowskiego Kursu Wokalnego Maestry T. Żylis-Gara w zespole pałacowym w Radziejowicach wykonanie partii Janusza w wileńskiej wersji op. Halka S. Moniuszki pod dyr. Tadeusza Wojciechowskiego oraz reżyserii i scenografii Jarosława Kiliana,
• w sierpniu 2008 r.-bierze udział w Wielkim Widowisku Teatralno-Operowym Amadeusz Petera Shaffera (Słupsk-Ratusz) gdzie występuje w roli Don Giovanniego z op.Don Giovanni oraz Hrabiego z op. Wesele Figara W. Amadeusza Mozarta.
MAGDALENA BLUM – fortepian
Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1994) w klasie fortepianu Pani Adiunkt Zdzisławy Rychlewskiej. Studia podyplomowe odbyła u Profesora De Wayne’a Wee w Northfield w stanie Minnesota w USA.
Od 1995 roku pracuje jako pianista i pedagog na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W roku 2000 przeprowadziła pomyślnie przewód kwalifikacyjny pierwszego stopnia, w roku 2005 uzyskała tytuł doktora habilitowanego. Od 2008 roku pełni funkcję Prorektora do spraw Artystycznych i Naukowych Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Magdalena Blum prowadzi ożywioną działalność koncertową w Polsce i wielu krajach europejskich, koncertowała także w Rosji i kilkakrotnie w Stanach Zjednoczonych.
Jako pianista kameralista jest stale zapraszana na mistrzowskie kursy interpretacyjne w kraju i zagranicą.
Brała udział (jako akompaniator) w międzynarodowych konkursach wokalnych w Warszawie, Karlovych Varach, Oslo i Tuluzie.
Jest współwykonawcą 3 płyt CD: „Arie i Pieśni Mistrzów Włoskiego Bel Canta” (MCA; 2001), „Il Convegno” (DUX; 2004) i „Consortium Musicum” (JBRecords; 2006)