"Symfonia pieśni żałosnych" H.M. Góreckiego w piątek w Operze i Filharmonii Podlaskiej
III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego, czyli „Symfonia pieśni żałosnych”, zrewolucjonizowała świat muzyki poważnej. W wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Pawła Kotli oraz z udziałem Ewy Vesin w partiach solowych usłyszymy ją w piątek 27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2.
Ćwierć wieku temu świat ogarnęła gorączka związana z jednym z największych muzycznych „przebojów” – dziełem kompozytora z Katowic. III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” trafiła na pierwsze miejsca amerykańskich i angielskich list przebojów, o Góreckim mówiono na całym świecie. Sprawiła to płyta amerykańskiej firmy Elektra Nonesuch z nagraniem symfonii w wykonaniu amerykańskiej śpiewaczki Dawn Upshaw i zespołu London Sinfonietta pod batutą mało znanego dyrygenta Davida Zinmana. Angielskie radio Classic FM na żądanie słuchaczy nadawało fragmenty utworu Góreckiego na okrągło. Słuchali III Symfonii melomani i ludzie nie mający na co dzień nic wspólnego z muzyką poważną, młodzież, kierowcy długodystansowych ciężarówek. Górecki z prostą, ale żarliwą muzyką trafiał do wszystkich – pisze w omówieniu koncertu Magdalena Gajl.
Głos Ewy Vesin widzowie Opery i Filharmonii Polaskiej mieli już okazję podziwiać w „Carmen” G. Bizeta i „Zemście nietoperza” J. Straussa. Artystka współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Operą Śląską, Operą i Filharmonią Podlaską, filharmoniami: Lubelską, Wrocławską, Opolską, Olsztyńską i Zielonogórską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Sinfonią Iuventus, Wrocławską Orkiestrą Kameralną NFM Leopoldinum, Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Narodową w Pekinie. W 2013 roku z okazji 80. urodzin K. Pendereckiego wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, wykonując „Credo” Maestra z Sinfonią Varsovią pod batutą V. Gergieva. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami (K. Penderecki, J. Kaspszyk, V. Gergiev, A. Liebreich, P. McCreesh, J.M. Florêncio, E. Kovacic, B. Shwartz, T. Strugała, Ł. Borowicz, M. Klauza, T. Kozłowski, T. Serafin, M. Pijarowski, W. Rodek) i reżyserami (H. Peter-Lehman, W. Zawodziński, R. Skolmowski, M. Weiss-Grzesiński, L. Adamik, M. Znaniecki, T. Bradecki).
KONCERT SYMFONICZNY
III SYMFONIA GÓRECKIEGO
27 STYCZNIA 2017
SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | godz. 19.00
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010)
III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36
1. Lento. Sostenuto tranquillo ma cantabile
2. Lento e largo. Tranquilissimo – cantabilissimo – dolcissimo – legatissimo
3. Lento. Cantabile-semplice
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Paweł Kotla dyrygent
Ewa Vesin sopran
PAWEŁ KOTLA
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasach dyrygentury symfoniczno-operowej (prof. R. Dudek, prof. B. Madey). Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej muzyki dawnej ukończył na Uniwersytecie Oksfordzkim u A. Parrotta. Wiedzę uzupełniał na kursach muzycznych w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku i Bressanone oraz u prof. J. Panuli. Od 20 lat mieszka w Londynie, gdzie był dyrygentem London Symphony Orchestra. Dyrektor artystyczny jednego z największych polskich programów kulturalnych 2011 roku – I, CULTURE Orchestra, oficjalnej orkiestry polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Miał zaszczyt współpracować z największymi sławami światowej dyrygentury (Sir C. Davis, Sir S. Rattle, Sir N. Marriner, Y. Temirkanov, A. Parrott). W 1995 roku z okazji 300. rocznicy śmierci H. Purcella zorganizował i poprowadził w Warszawie koncert polskiej orkiestry instrumentów barokowych Arte dei Suonatori – po raz pierwszy w pełnym składzie. W latach 1996–1998 dyrektor artystyczny w Oxford Symphony Orchestra, potem w Oxford University Philharmonia. W latach 1997–1998 dyrygent-asystent przy Guildhall School of Music and Drama w Londynie, szczególnie ściśle współpracujący z tamtejszym prestiżowym Wydziałem Studiów Operowych. W latach 1998–2002 pracował jako dyrygent-asystent z obecnym szefem Filharmoników Berlińskich Sir S. Rattle. Jego zainteresowania artystyczne obejmują operę, muzykę współczesną, klasyczną i dawną. W 2008 roku jako pierwszy polski dyrygent wystąpił z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) w Sali Obrad Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, otwierając uroczystości obchodów 50-lecia Parlamentu. W 2009 roku, jako pierwszy polski dyrygent swojego pokolenia, wystąpił ze znakomitą orkiestrą Filharmonii Petersburskiej. Współpracował z większością polskich filharmonii, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Operą na Zamku w Szczecinie, Warszawską Operą Kameralną, Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, London Symphony Orchestra, Drottningholms Barockensemble, City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy, Państwową Filharmonią Białorusi, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji – Georgian Sinfonietta, London Mozart Players. Koncertował w takich salach, jak Ópera São Paulo, Opera Monte-Carlo, Filharmonia Narodowa, Opera Narodowa Ukrainy im. T. Szewczenki w Kijowie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Filharmonia Berlińska, Opera Królewska w Madrycie, Wielka Sala Filharmonii Petersburskiej, Konserwatorium Królewskie w Brukseli oraz w Londynie w Barbican Centre, Royal Albert Hall i słynnym Royal Festival Hall. Jego nagrania transmitowały stacje radiowe w Polsce, Szwecji, Słowenii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W 2004 roku otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W 2007 roku wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra i został zaproszony do współpracy z orkiestrą w ramach prestiżowego programu pod osobistym patronatem Sir C. Davisa. W 2011 roku był w gronie 20 muzyków nominowanych przez polskich krytyków do nagrody Paszport Polityki. Zasiadał w jury Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego i konkursu Młody Muzyk Roku Eurowizji. W 2016 roku otrzymał z rąk Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego najstarsze odznaczenie regionalne w Polsce – Złotą Odznakę Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego. Od 2016 roku kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej.
EWA VESIN
Studiowała śpiew w Akademii Muzycznej w Krakowie i Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Zadebiutowała jako studentka na scenie Opery Wrocławskiej w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta (2003). Od 2010 roku pedagog wokalny we wrocławskiej uczelni. Doskonaliła swój warsztat wokalny pod kierunkiem prof. D. Yarick-Cross i T. Shaindlina w Yale University (USA), czego wynikiem było przesłuchanie w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. L. van Beethovena. Laureatka Nagrody Specjalnej oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007). Odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2010). Wielokrotnie kreowała główne role w takich dziełach, jak: „Halka” S. Moniuszki, „Otello”, „Don Carlos” czy „Trubadur” G. Verdiego, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, „Zemsta nietoperza” J. Straussa, „Opowieści Hoffmana” J. Offenbacha, „Tosca” G. Pucciniego, „Walkiria” R. Wagnera czy „Carmen” G. Bizeta. Artystka wykonuje również dzieła muzyki symfonicznej i oratoryjnej. Brała udział w licznych festiwalach, m.in. Viva Il Canto, Wratislavia Cantans, Festiwal Wagnerowski w Bayreuth, Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal w Brnie, Singing Europe we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal im. L. van Beethovena, Leo Festiwal we Wrocławiu. Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Operą Śląską, Operą i Filharmonią Podlaską, filharmoniami: Lubelską, Wrocławską, Opolską, Olsztyńską i Zielonogórską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Sinfonią Iuventus, Wrocławską Orkiestrą Kameralną NFM Leopoldinum, Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Narodową w Pekinie. W 2013 roku z okazji 80. urodzin K. Pendereckiego wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, wykonując „Credo” Maestra z Sinfonią Varsovią pod batutą V. Gergieva. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami (K. Penderecki, J. Kaspszyk, V. Gergiev, A. Liebreich, P. McCreesh, J.M. Florêncio, E. Kovacic, B. Shwartz, T. Strugała, Ł. Borowicz, M. Klauza, T. Kozłowski, T. Serafin, M. Pijarowski, W. Rodek) i reżyserami (H. Peter-Lehman, W. Zawodziński, R. Skolmowski, M. Weiss-Grzesiński, L. Adamik, M. Znaniecki, T. Bradecki).