„Skłodowska. Radium Girl”. Teatr Papahema zaprasza na premierę
W sobotni wieczór (25 listopada) w ramach Sceny PracOFFnia Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odbędzie się premiera najnowszego spektaklu Teatru PAPAHEMA. Przedstawienie „Skłodowska. Radium Girl” reżyseruje Agata Biziuk.
Maria Skłodowska-Curie to twarz feminizmu, kobieta-mit, produkt. Podobnie jak inne ikony popkultury - Madonna, Marilyn Monroe, Superman - kształtuje zbiorową wyobraźnię. Jak zapowiadają aktorzy Teatru PAPAHEMA: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel, istotne zagadnienia społeczne będę w spektaklu konfrontowane z życiową postawą noblistki, której chcą przywrócić prawo do szczerej, intymnej, nierzadko kontrowersyjnej wypowiedzi. Korzystając z języka teatru ożywionej formy, twórcy w dynamiczny i groteskowy sposób chcą przybliżyć bogaty w paradoksy fenomen zjawiska, jakim jest Maria Skłodowska-Curie.
- Biografia Marii Skłodowskiej-Curie jest bardzo pojemna i wielowątkowa, dzięki czemu stanowi fascynujący materiał dramaturgiczny. Zależy nam na wielowymiarowym ukazaniu postaci Noblistki – jako człowieka i ikony, którą się stała. Ukazujemy różne figury Marii, łaty, które się jej dokleja, często niesprawiedliwie i wbrew jej intencji. Szukamy ich kontekstu i konfrontujemy z nimi samą uczoną – mówi Mateusz Trzmiel.
- Razem z Marią dotykamy zagadnień aktualnych zarówno za życia badaczki, jak i dzisiaj: praw kobiet, narodowego (re)sentymentu, okrucieństwa mediów, przerostu ambicji ludzi nauki i kultury, korporacyjnego wyzysku. Autorka tekstu „Skłodowska Radium Girl” i reżyserka spektaklu Agata Biziuk jest artystką wrażliwą na tego rodzaju społeczne zagadnienia, tworzącą teatr autorski. Spotkanie z Agatą nadało kształt naszemu marzeniu o tym spektaklu – dodaje Helena Radzikowska.
Obok Agaty Biziuk spektakl tworzą: Katarzyna Pielużek - autorka scenografii, Natasza Topor, która skomponowała muzykę, Patryk Bychoski - autor projekcji, Anna Sawicka-Hodun - choreografka oraz Maciej Iwańczyk - reżyser światła.
- Życiem Marie Curie mogłaby oddzielić kilka osób. Jej osoba nieustannie inspiruje i jest obecna nie tylko jako wspomnienie barwnej osobowości, lecz również jako ikona. Często używana jest w rozmaitych celach - jako patronka instytucji, produkt popkultury czy zabawna anegdota - tutaj pojawia się pytanie: gdzie kończy się człowiek, a zaczyna zjawisko? Jak krew i kości przeistaczają się w produkt – mówi Agata Biziuk.
Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Białegostoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Oprócz pokazu premierowego „Skłodowską. Radium Girl” będzie można obejrzeć 26 listopada oraz 13 i 14 stycznia 2018 roku. Bilety
w cenie: 40 zł – normalny, 30 zł – ulgowy, 20 – studencki, dostępne są w Kasie Teatru oraz
w sprzedaży internetowej: dramatyczny.pl/kupbilet.
Po pokazie premierowym odbędzie się także panel dyskusyjny poświęcony noblistce. Rozmowę moderować będzie Paulina Potasińska – doktorantka na Wydziale Polonistyki UW, wykładowca w Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” UW. W panelu wezmą udział: Katarzyna Bednarczykówna – reporterka i dziennikarka, publikuje m.in. w „Gazecie Wyborczej”, magazynie reporterów „Duży Format” i „Wysokich Obcasach”, na portalu Onet.pl pisze o prawach kobiet, frankofilka; dr Ewa Młożniak – psycholog, psychoterapeutka, adiunkt w Katedrze Psychologii Osobowości APS
w Warszawie; dr Katarzyna Niemirowicz – adiunkt w Samodzielnej Pracowni Technik Mikrobiologicznych i Nanobiomedycznych UMB oraz dr Maciej Białous – socjolog kultury, Instytut Socjologii i Kognitywistyki UwB.
„Skłodowska. Radium Girl”
Premiera: 25 listopada, godz. 19.00
Miejsce: Scena Kameralna, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku
Czas trwania: 90 minut
Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.
Tekst i reżyseria: Agata Biziuk
Scenografia: Katarzyna Pielużek
Muzyka: Natasza Topor
Projekcje: Patryk Bychoski
Choreografia: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Plakat: Paweł Brajczewski
Konsultacje chemiczne: Marzanna Rutkowska
Obsada: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel
Teatr PAPAHEMA został założony przez absolwentów kierunku aktorskiego na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku. PAPAHEMA regularnie współpracuje z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatrem Montownia, Teatrem Polonia w Warszawie prowadzonym przez Fundację Krystyny Jandy na Rzecz Kultury, Operą i Filharmonią Podlaską, a także Teatrem Miejskim w Gliwicach.
Do swoich największych sukcesów twórcy mogą zaliczyć zdobycie III nagrody na 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl „Macbett” oraz Nagrody Publiczności i Nagrody Gazety Festiwalowej „Shakespeare Daily” na 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl „Poskromienie złośnicy”.