Dodana: 1 kwiecień 2021 10:56

Zmodyfikowana: 1 kwiecień 2021 10:56

W czasie pandemii - o pandemii. Uniwersytet w Białymstoku zaprasza na „Debaty w koronie”

To rozmowy w czasie pandemii i o pandemii: jak wpłynęła na nasze życie rodzinne i zawodowe, czy umiemy sobie radzić z nową rzeczywistością, jakie piętno odcisnęła na gospodarce, przyrodzie, czy miejskiej przestrzeni. Uniwersytet w Białymstoku przygotował cykl „Debat w koronie”. W najbliższą środę (31.03) zaprasza na kolejną, trzecią już dyskusję. Podobnie jak poprzednie będzie dostępna w sieci.

Debata III na Uniwersytecie w Białymstoku. Osoby siedzą przy stole.

Tym razem uczestnicy debaty przyjrzą się zmianom w gospodarce i na rynku pracy.

- Czego pewien dzisiaj może być człowiek prowadzący firmę w Polsce? Recesja to czy kryzys gospodarczy? Kogo pandemia dotknęła najmocniej?  Jak zmieniają się praktyki i nawyki konsumpcyjnie? Jak home office wpływa na rynek pracy? Kto zapłaci największy rachunek po pandemii? Czy będziemy mieli jeszcze więcej młodych NEETsów (czyli osób, które nie pracują, nie uczą się, nie szkolą się)? Jak zmniejszą się zarobki koronageneracji? To pytania, jakie stawiamy naszym gościom – zapowiada prowadząca debaty Dorota Sawicka z Uniwersytetu w Białymstoku. 

Zaproszenie do debaty, zatytułowanej „Niepewność w gospodarce”, przyjęli: prof. Robert Ciborowski – ekonomista, rektor UwB (badający współczesne wyzwania rozwoju gospodarczego), dr Łukasz Kiszkiel z Instytutu Socjologii UwB (zajmuje się socjologią ekonomiczną, autor książki „Społeczne piętno luksusu. Rywalizacja o pozycję w hierarchii społecznej”), dr Bartosz Kuźniarz z Instytutu Filozofii UwB (interesuje się współczesną teorią społeczną oraz zjawiskami z pogranicza filozofii, socjologii, ekonomii i teologii, autor książek „Pieniądz i system. O diable w gospodarce” oraz „Goodbye Mr. Posmodernism. Teorie społeczne myślicieli późnej lewicy”), a także Paweł Nieradka – przedsiębiorca (prowadzi rodzinne firmy, które poczuły pandemię - Cukiernię Kinga oraz Polską Grupę Handlową).

Na stronie internetowej UwB oraz na kanale YouTube uczelni obejrzeć już można dwie poprzednie „Debaty w koronie”. Pierwsza zatytułowana jest „Bliskość w dystansie”. Rozmówcami byli dr Emilia Kramkowska z Instytutu Socjologii, pedagog dr Adrianna Naruk z Niepublicznej Szkoły Podstawowej Mozaika, dr hab. Marek Kochanowski, prof. UwB z Wydziału Filologicznego oraz dr Andrzej Dakowicz z Wydziału Nauk o Edukacji. Debata dotyczyła m.in. problemów wynikających izolacji, samotności, wyzwań jakie stoją przed związkami czy konsekwencji zdalnej edukacji.

- Kolejna, druga debata dotyczy przestrzeni – nadaliśmy jej metaforyczny tytuł: „Przestrzeń w zamknięciu”. Sprawdziliśmy, jak zmieniły się nasze domy i mieszkania pod wpływem pandemii. Trudno nie wspomnieć półek z książkami, które nagle zaczęliśmy eksponować podczas spotkań online, choć czasami, niestety, są to wirtualne regały z książkami. Poprzez spotkania w sieci wpuściliśmy w naszą, często do tej pory pilnie strzeżoną, domową przestrzeń współpracowników, znajomych, a nawet obcych ludzi. Zmieniła się także przestrzeń naszych miast – mówi Dorota Sawicka. 

Gośćmi tego filmowego odcinka są dr hab. Małgorzata Bieńkowska, prof. UwB – socjolożka, dyrektor Instytutu Socjologii UwB, Ewa Korolczuk – architektka (HolaDom Studio Architektury i Wnętrz), Jarosław Antychowicz – prezes Infinity Group (firmy dostarczającej zaawansowane rozwiązania w zakresie technologii i digital marketingu) oraz dr Kamil Goryń – specjalista od cyberbezpieczeństwa z Zakładu Socjologii Polityki i Bezpieczeństwa UwB.

Debaty powstają we współpracy z Instytutem Socjologii UwB. Na początku każdej dyskusji dr Katarzyna Sztop-Rutkowska i dr Maciej Białous opisują paradoksy, które ujawniła pandemia w omawianym obszarze. Warto dodać, że do każdego odcinka cyklu powstaje też autorska grafika: pandemiczne zjawiska i paradoksy rozrysowuje Dorota Kostowska - absolwentka socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku.

Debaty, realizowane z zachowaniem niezbędnego dystansu, toczą się w przestrzeniach Uniwersyteckiego Centrum Kultury. W ich realizacji pomaga zespół Działu Promocji UwB.

źródło: Uniwersytet w Białymstoku

oprac.: Paulina Dulewicz

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook