Dodana: 9 wrzesień 2020 14:26

Zmodyfikowana: 9 wrzesień 2020 14:34

„Rozwijają skrzydła na Fabrycznej”. Rusza edukacyjny projekt w ZSS Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”

„Rozwijamy skrzydła na Fabrycznej” – to unijny projekt, który przez dwa lata będzie realizowany w ZSS Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Działania ruszą jeszcze tej jesieni. Wartość projektu wynosi 626 tys. zł. Inicjatywę wspiera finansowo Samorząd Województwa Podlaskiego.

Ilustracja do artykułu kopernik.jpg

Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów z klas IV-VIII Społecznej Szkoły Podstawowej i do wszystkich uczniów Społecznego LO oraz do 23 nauczycieli, prowadzących zajęcia z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i przedmiotów z wykorzystaniem narzędzi TIK (technologii informacyjnych i komunikacyjnych).

- Wcześniej organ prowadzący przeprowadził na potrzeby projektu diagnozę potrzeb ZSS przy Fabrycznej, w oparciu o ankietę wśród uczniów i nauczycieli, konsultacje z rodzicami i wyniki uczniów w procesie kształcenia – mówi Agata Baczewska, koordynator projektu. – Diagnoza wykazała potrzebę stworzenia dodatkowych zajęć umożliwiających jak najszersze rozwijanie zainteresowań zarówno uczniów zdolnych, jak i tych z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi, uwzględnienie ich indywidualnych predyspozycji i możliwości rozwojowych. Ponadto konieczne jest wsparcie merytoryczne nauczycieli, by byli w stanie sprostać pracy z uczniami o takich wymaganiach oraz odpowiednie dostosowanie pracowni szkolnych.

Nauka metodą eksperymentu

W projekcie zaplanowano kompleksowe działania. Jednym z jego elementów jest zakup pomocy dydaktycznych i wyposażenia w narzędzia TIK pięciu pracowni - matematycznej, biologicznej, chemicznej, geograficznej oraz językowej.

Jak wymienia Agata Baczewska pierwszym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na zakup m.in. urządzeń, potrzebnych do prowadzenia nauczania metodą eksperymentu, narzędzi TIK – czyli tabletów, laptopów czy projektorów multimedialnych, a także programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- Dyslektyk2 i Eisystem Eduterapeutica. Dodaje, że również w ramach wsparcia nowych metod nauczania, nauczyciele przejdą trzy kursy stacjonarne, które mają przygotować ich do aktywizowania uczniów do samodzielnej pracy, współdziałania w zespole, prowadzenia samodzielnych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów.

Dwóch nauczycieli skorzysta z wyjazdowego „Letniego kursu nauczycieli” w Centrum Chemii Małej w Torunie, gdzie zapozna się m.in. z techniką SSC, ułatwiającą efektywne nauczanie poprzez doświadczenia, pokazujące istotę przemian chemicznych.

Technika ta wymaga często zastosowania nietradycyjnej aparatury i metodyki stosowanej w takich dziedzinach jak mikrobiologia, biologia molekularna i nanotechnologia. 

Ponadto nauczyciele skorzystają ze szkoleń e-learningowych z GeoGebry, pedagogiki specjalnej i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.

Rozwijanie pasji

Równolegle będzie realizowane wsparcie uczniów, czyli szkolne koła zainteresowań, których celem będzie rozbudzenie zainteresowań przyrodniczo-matematycznych poprzez prowadzenie eksperymentów, a także umiejętności posługiwania się językiem obcym. Prócz tego zorganizowane będą interdyscyplinarne warsztaty edukacyjno-laboratoryjne w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, a także w Narodowym Centrum Badań Jądrowych w Świerku, Instytucie Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy w Warszawie i w eksperymentarium EC1 w dawnej Elektrowni Łódzkiej oraz w Centrum Chemii w Małej skali w Toruniu.

- Dzięki udziałowi w warsztatach uczniowie poznają technikę prowadzenia doświadczeń w małej skali, będą mogli wypraktykować teorię podaną na lekcjach, inaczej utrwalić materiał, co będzie pobudzać ich kreatywność i krytyczne myślenie – dodaje Agata Baczewska.

Za szczególna osiągnięcia, najzdolniejsi uczniowie otrzymają stypendia, których celem jest tworzenie warunków do realizacji pasji i indywidualnego rozwijania kompetencji kluczowych zgodnie z możliwościami, uzdolnieniami i zainteresowaniami uczniów. Taki uczeń będzie podlegał opiece dydaktycznej nauczyciela i pedagoga szkolnego lub tutora, zatrudnionego w ZSS. Celem opieki jest pomoc w dalszym osiąganiu jak najlepszych rezultatów, wsparcie w wykorzystaniu stypendium na cele edukacyjne, aktywna współpraca z uczniem i monitorowanie jego osiągnięć edukacyjnych.

- Im więcej różnorodnych, oczywiście popartych odpowiednimi metodami, propozycji zdobywania aktualnej wiedzy dotrze do uczniów i nauczycieli, tym nauka może być efektywniejsza. Warto więc poszukiwać nowych form pracy, wykorzystywanych we współczesnej  edukacji, dostosowując je jednocześnie do odbiorcy. Unijne projekty są najlepszym polem do takich niestandardowych działań i przynoszą korzyści każdej zaangażowanej w projekt stronie – ocenia dyrektor ZSS przy Fabrycznej, Ewa Drozdowska.

 

oprac. Cezary Rutkowski

fot.: ZZS Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook