Model podlaski. Wzorcowy przykład kształcenia zawodowego
Macie państwo szanse być pionierem w wypracowaniu takiego modelu kształcenia zawodowego, które jest nie tylko konieczne, ale wprost niezbędne dla gospodarki narodowej – powiedział Ireneusz Jabłoński, przewodniczący zespołu do spraw kształcenia zawodowego w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP). W poniedziałek (13.12) odbyła się w Białymstoku konferencja poświęcona dualnemu kształceniu zawodowemu. Samorząd województwa był jej współorganizatorem, a reprezentowała go Wiesława Burnos, członek zarządu województwa.
Dualne kształcenie polega na zdobywaniu wiedzy teoretycznej w szkole, a praktycznej u pracodawcy. Taki model był powszechny jeszcze 30 lat temu w polskich szkołach zawodowych, na co wskazywali uczestnicy konferencji.
Dwa projekty Województwa Podlaskiego
– Ścisłe połączenie teorii z praktyką jest dziś bardzo cenione. Nasi przedsiębiorcy mają problem ze znalezieniem dobrze wykwalifikowanych pracowników w swoich firmach. Zarząd województwa dostrzegł ten problem i dlatego realizujemy jeden projekt strategiczny i rozpoczynamy drugi, w którym współpracują: samorząd, nauka i biznes – powiedziała Wiesława Burnos.
Oba mają na celu przygotowanie wykwalifikowanych kadr, które odpowiedzą na potrzeby lokalnego rynku pracy. Pierwszy ma służyć wyposażeniu pracowni szkolnych w nowoczesne urządzenia.
– Szkoły zawodowe i technika będą mogły ubiegać się o środki finansowe od 600 tys. zł do 2 mln zł i urządzić w swojej szkole pracownie: jedną dla uczniów, a drugą dla kadry. Taka pracownia w sposób praktyczny będzie uczyła, a uczeń – kończąc szkołę – uzyska odpowiedni certyfikat – zapowiedziała członek zarządu.
W ramach drugiego projektu, przy marszałku powstanie zespół, który będzie analizował potrzeby przedsiębiorców, pracował nad zmianą prawa w szkolnictwie zawodowym i dystrybucją funduszy unijnych na rozwój i promocję szkolnictwa branżowego, w szczególności dualnego.
Powrót do dobrych praktyk
Mamy już też w Podlaskiem przykład świetnej współpracy w prowadzeniu kształcenia dualnego, o czym mówili prelegenci podczas konferencji. Uczniowie Zespołu Szkół nr 10 w Białymstoku praktyki odbywają w firmie Alex, zajmującej się produkcją samochodowych instalacji gazowych.
– W żadnej szkole nie ma tak nowoczesnych maszyn, jak u nas. Przygotowujemy pracownika na własne potrzeby. Zaczyna od zera, od najprostszych rzeczy, potem przechodzi na asystenta operatora, a następnie na pracownika pod nadzorem instruktora – wyliczał Tadeusz Ożarowski, prezes Fundacji Dual Education System w Białymstoku i prezes firmy Alex. – Po trzech latach współpracy ze szkołą wiem, że to jest jeden z najlepszych modeli uzupełniających nasze kadry.
Szkoła również jest bardzo zadowolona z tej formy kształcenia dualnego.
– Zakład pracy, który przyjmuje ucznia na naukę zawodu, daje mu gwarancję zatrudnienia po ukończeniu szkoły i zdanym egzaminie zawodowym. A to pozwala na płynne przejście w rynek pracy – zauważyła Agnieszka Guzik, dyrektor Zespołu Szkół nr 10 w Białymstoku.
Prekursorzy nowoczesnej nauki zawodu
Model ten okazał się na tyle efektywny, że zainteresował Radę Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP.
– Doświadczenie, jakie państwo wypracowali, daje nam nadzieję, że po przeprowadzeniu programu pilotażowego wypracujemy model, który będziemy chcieli rekomendować ministerstwu i wprowadzić w całym kraju – zapowiedział Ireneusz Jabłoński.
Barbara Likowska-Matys
red.: Anna Augustynowicz
fot.: Piotr Babulewicz