Dodana: 23 grudzień 2016 14:17

Zmodyfikowana: 23 grudzień 2016 14:17

Białostoccy uczniowie w laboratorium Centrum Nauki Kopernika. Poznawali „Wodne Anomalie”

Na czym polega anomalia objętości wody, jej elektryczne własności i czym woda różni się od innych substancji? - to tematy warsztatów „Wodne Anomalie, jakie organizuje w swoich laboratoriach warszawskie Centrum Nauki Kopernika. Uczestniczą w nich także uczniowie białostockich szkół. Ze szkolenia właśnie wrócili licealiści I SLO i gimnazjaliści SG nr 8 przy Fabrycznej, zainteresowani fizyką.

Ilustracja do artykułu wodne anomalie2.JPG

Podczas warsztatów uczniowie badali m.in. oddziaływanie wody z polem elektrycznym.

- Budowaliśmy układy elektryczne do badania przewodnictwa prądu – eksperyment potwierdził, że woda przewodzi prąd – mówi Aleksandra Grodzka, licealistka. - Warsztaty łamią stereotypy i umożliwiają wykonanie doświadczeń, na które niestety nie mamy warunków w Białymstoku w żadnej szkole.

Inny eksperymet unaocznił młodym ludziom, jak działa ciekły azot.

- Sprawdziliśmy też co się dzieje, gdy połączymy go z wrzątkiem – dodaje Maciek Dallemura. - Robiąc doświadczenia lepiej poznaliśmy różne zasady fizyczne, które znaliśmy z teorii, a przy okazji świetnie się bawiliśmy.

Celem zajęć jest też  rozwijanie umiejętności pracy w grupie - wspólna wymiana myśli, zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi pomagają uczniom zrozumieć,  na czym polega niezwykłość substancji, jaką jest woda. Uczestnicy rozwijają umiejętności logicznego rozumowania i wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń.

- Warsztaty uzmysłowiły nam, że wbrew obawom, nasza wiedza nie jest zerowa – dodają Małgorzata Sobocińska i Jakub Chomko. - Poznajemy nowych pasjonatów fizyki, którzy inspirują nas do dalszej nauki. Do tego Centrum Nauki Kopernik w przystępny sposób prezentuje problemy współczesnej fizyki.

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook