Podlaskie jedzie na Expo 2015 do Mediolanu
Wystawa Światowa Expo 2015, najbardziej prestiżowe wydarzenie wystawiennicze na świecie, rozpoczęła się w Mediolanie 1 maja. Podlaskie będzie obecne na Expo przez dwa tygodnie: podczas Tygodnia Polski Wschodniej w dniach 11-17 maja oraz Tygodnia Turystyki Polskiej w dniach 18-24 maja br.
Wystawa Światowa Expo 2015, najbardziej prestiżowe wydarzenie wystawiennicze na świecie, rozpoczęła się w Mediolanie 1 maja. Podlaskie będzie obecne na Expo przez dwa tygodnie: podczas Tygodnia Polski Wschodniej w dniach 11-17 maja oraz Tygodnia Turystyki Polskiej w dniach 18-24 maja br.
- Jest to niewątpliwie prestiżowa impreza dla każdego państwa, jest to także i dla nas największe wydarzenie promocyjne, na którym możemy pokazać walory naszego województwa - powiedział Marszałek Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko na konferencji prasowej poświęconej uczestnictwu Podlaskiego w Expo w Mediolanie.
- Przygotowaliśmy się, by pokazać nasze województwo z różnych stron, zaprezentujemy je podczas Tygodnia Polski Wschodniej i Tygodnia Turystyki. Po raz pierwszy pokażemy, że nasze ekologiczne województwo jest zagłębiem mleczarskim.
Przez sześć miesięcy niemal 150 państw i organizacji zaprezentuje swoje osiągnięcia w przemyśle rolno-spożywczym zgodnie z tematem przewodnim Wystawy "Wyżywienie Planety, energia dla życia". Stąd, tak ważne, by nasze województwo pokazało swoje możliwości w przemyśle mleczarskim, żywności ekologicznej, czy np. zielarstwie. Na Expo pokażemy filmy promocyjne w tej tematyce.
Polski pawilon zaprezentuje dwa oblicza naszego kraju. Polskę – romantyczną krainę, słynącą z unikalnego piękna przyrody i kulturowego bogactwa oraz Polskę – autora sukcesu gospodarczego.
Motto polskiej ekspozycji, wskazane przez Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej EXPO 2015, brzmi:
„Abbiate ogni speranza, voi che entrate!”
(„Nasyćcie się wszelką nadzieją wy, którzy wchodzicie!”).
Narracja wystawy jest lekka i przystępna. Dużo w niej żartu, przymrużenia oka i ważnych dla Włochów wrażeń estetycznych.
Jak zapowiedziała podczas konferencji prasowej Magdalena Łyżnicka-Sanczenko dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Zagranicznej podczas Tygodnia Polski Wschodniej Podlaskie pokaże swoje atrakcje za pomocą ośmiu elementów:
- pokaz tańca w wykonaniu Fair Play Crew
- dywany Agnelli z kolekcji folkowej
- gra rowerowa ( z Laboratorium Obrazu i rowerami dizajnerskimi w kształcie żubra i łosia
- sztuka designu Małgorzaty Dmitruk (kolekcja stworzona na 500 lecie województwa wykorzystująca kolorystykę logo województwa)
- Aza Design (Anna I Artur Puszkarewicz i ich księga rzeczy użytkowych z kolekcją rzeczy, wzorowanych na tej księdze, wykonanych przez podlaskich rzemieślników
- rowery custom bike Adriana Łucejko
- moda Elwiry Horosz
- pokazy garncarstwa Pawła Piechowskiego
- sztuka rękodzieła ludowego
oraz oferta kulturalna i ekspozycja spożywczych produktów regionalnych a także po raz pierwszy Podlaska Rzeka Mleka, czyli szeroko pojęta promocja branży mleczarskiej.
Tydzień Turystyki Polskiej będzie się charakteryzował tym, że województwo opuści mury pawilonu polskiego i zaprezentuje swoje atrakcje na scenie obok pawilonu oraz w centrum Mediolanu. W tzw. Strefie Aktywnej Przyrody Podlaskie pokaże grę rowerową i warsztaty taneczne.
Większość kosztów udziału w Wystawie Expo pokrywa Polska Agencja Inwestycji Zagranicznych (ok. 600 tys. zł) i Polska Organizacja Turystyczna (ok. 300 tys. zł). Województwo Podlaskie wydało 80 tys. zł plus koszt filmów promocyjnych i ulotek - 140 tys. zł.