Aida w Filharmonii
Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza 26 października o godz. 19.00 do wysłuchania wersji koncertowej „Aidy” Verdiego.
Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Bogdan Hoffmann – dyrygent
Jolanta Żmurko-Kurzak – sopran (Aida)
Jolanta Bibel – mezzosopran (Amneris)
Krzysztof Bednarek – tenor (Radames)
Wiesław Bednarek – baryton (Amonastro)
Aleksander Teliga – bas (Ramfis/Faraon)
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
G. Verdi – „Aida” (wersja koncertowa)
***
JOLANTA ŻMURKO - KURZAK - sopran
Absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej. Debiutowała partią Violetty w Traviacie G. Verdiego w Operze Wrocławskiej, której jest wierna do dziś, kreując czołowe role niemal we wszystkich pozycjach repertuaru. W 1983 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie wykonywała główne partie w operach W.A. Mozarta. Śpiewała również na wszystkich scenach operowych w Polsce, a także w teatrach operowych w Modenie, Madrycie, Sewilli, jak i w filharmoniach w Berlinie, Monachium i Zurychu. Wielokrotnie uczestniczyła w Festiwalu Mozartowskim w Madrycie (nagranie dla TV opery Zaide W.A. Mozarta), w Radio Festiwal w Montpellier (nagranie opery Wesele Figara W.A Mozarta), a także w wielu festiwalach krajowych. Czterokrotnie otrzymała wrocławską nagrodę publiczności Iglica , a także została odznaczona Brązowym i Złotym Krzyżem Zasługi, oraz srebrnym medalem Gloria Artis. W swoim repertuarze posiada ponad 60 partii operowych, a także dzieła oratoryjne. Występowała we wszystkich krajach Europy oraz w Ameryce Środkowej.
Jolanta Bibel - mezzosopran
Karierę artystyczną rozpoczęła już od 1980 roku za czasów studenckich, biorąc udział w przedstawienia w Teatrze Muzycznym w Łodzi, gdzie pracowała na ostatnich dwóch latach studiów. Po ukończeniu w 1982 roku wydziału wokalno aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie profesora Zdzisława Krzywickiego została solistką Teatru Wielkiego w
Łodzi, gdzie debiutowała partią Adalgisy w operze „Norma” V. Belliniego. Artystka jest laureatką konkursów krajowych, gdzie zdobyła:
- II nagrodę na IV Ogólnopolskim Przeglądzie Wokalistyki Studenckiej we Włocławku w 1979 r.
- III nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu w 1981 r.
- III nagrodę w I Konkursie Śpiewaków Operowych im. Jana Kiepury w Krynicy w 1984 r.
i konkursów międzynarodowych, gdzie w 1989 roku na XIV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rio de Janeiro (Brazylia) otrzymała Grand Prix, a w Calltanisetta (Sycylia) i Belvedere (Wiedeń) była finalistką, brała również udział w koncercie laureatów Grand Prix wszystkich międzynarodowych konkursów wokalnych pod dyrekcją Daniela Nazaretha w Monte Carlo w 1990 roku. Artystka była częstym gościem w festiwalu w Kudowie Zdroju i Krynicy. Brała udział w festiwalach zagranicznych takich jak: Festiwal Wagnerowski w Bayreuth w 1981-82, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej w Berlinie w 1989 roku, gdzie śpiewała partię Rosy w „Diabłach z Louden” K. Pendereckiego, Międzynarodowy Festiwal w Ostrawie 1989.
Jolanta Bibel nagrała w Polskim Radiu w Łodzi cykl pieśni „Trzy
fragmenty poematów Jana Kasprowicza” op. 5 Karola Szymanowskiego z pianistą Rafałem Gzellą, oraz pieśni kompozytorów polskich i rosyjskich w Polskim Radiu w Warszawie z akompaniamentem Janusza Grzelązki.
W 1997 roku artystka występowała w Operze w Atenach, gdzie śpiewała partię Azuceny w „Trubadurze” G. Verdiego. W Teatrze Wielkim w Łodzi była solistką do 1995 roku, a w sezonie 1995/1996 przeniosła się do Warszawy, gdzie otrzymała angaż solistki Opery Narodowej. W 1998 roku powróciła ponownie do Teatru Wielkiego w Łodzi. Występowała u boku takich gwiazd jak: Fedora Barbieri, Fiorenzza Cossotto, Ghena Dimitrova, Nicolai Gedda, Renato Bruson. W sezonie 2000/2001 Jolanta Bibel otrzymała Nadzwyczajną Złotą Maskę za wybitne kreacje wokalne i aktorskie, a w sezonie 2001/2002 została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. Artystka śpiewała w całej Europie, w Skandynawii, krajach Beneluxu, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Korei Południowej, Brazylii i Martynice. Artystka współpracuje z większością teatrów i filharmonii w Polsce oraz bierze udział w wielu imprezach artystycznych tak w Polsce jak i za granicą. Ma w swoim repertuarze wiele czołowych partii operowych, a także liczne pozycje z literatury oratoryjno-kantatowej.
KRZYSZTOF BEDNAREK jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi. Karierę solową rozpoczął w 1984r. w Teatrze Wielkim w Łodzi. Począwszy od sezonu 1995/96 był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Od 1999r. jest solistą Teatru Wielkiego w Łodzi.
Jego repertuar obejmuje ponad dwadzieścia czołowych partii napisanych na głos tenorowy w operach takich kompozytorów jak: Bizet, Czajkowski, Donizetti, Moniuszko, Puccini i przede wszystkim Verdi. Występował wielokrotnie za granicą – na scenach Europy i całego świata. Między innymi zaśpiewał partię Księcia w Rigolettcie w Kammeroper w Wiedniu oraz partię Riccarda w Balu maskowym w Korei Południowej.W 1995r. wziął udział w Polskich Dniach Kultury w Osace (Japonia), gdzie zaśpiewal partię Jontka w Halce Stanisława Moniuszki.
Podczas tournee Teatru Wielkiego Opery Narodowej po Japonii zaśpiewał partię Alfreda w Traviacie Verdiego. W 2002/03 roku śpiewał rolę Radamesa w Aidzie Verdiego w Cairo Opera House i w przedstawieniu plenerowym pod Piramidami. Artysta posiada w swoim repertuarze operowym następujące pozycje: A.Borodin – Książę Igor (Włodzimierz), G.Bizet – Carmen ( Don Jose), P.Czajkowski: – Eugeniusz Oniegin ( Leński), - Mazepa ( Andrzej ), G.Donizetti: - Łucja z Lammermooru ( Edgardo), - Napój miłosny ( Nemorino), Ch.Gounod - Faust ( Faust), S.Moniuszko: – Paria ( Idamor), - Halka ( Jontek), - Straszny Dwór ( Stefan), W.A.Mozart - Cosi fan tutte (Ferrando), G.Verdi : – Aida ( Radames), - Don Carlos ( Don Carlos),- Moc przeznaczenia ( Alvaro), - Nabucco ( Izmael), - Rigoletto (Książę), - La Traviata ( Alfred), - Bal maskowy ( Riccardo), -Trubadur ( Manrico), - Makbet ( Macduff), G.Puccini: - Cyganeria (Rudolf), - Tosca ( Cavaradossi), - Madamme Butterfly ( Pinkerton). Wiesław Bednarek urodził się w Sieradzu. W latach młodości związany był ze Zduńską Wolą, gdzie ukończył Technikum Mechaniczne. Już podczas studiów wokalnych w Akademii Muzycznej w Warszawie został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie, pozostając nim przez niemal 25 lat. W latach 1979 - 1985 był również solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Podczas swej wieloletniej kariery wystąpił w około 1000 przedstawień na deskach macierzystego teatru, śpiewając największe role barytonowe światowego repertuaru operowego, jak chociażby tytułowe role w operach Verdiego: Nabucco, Makbeth, Rigoletto, wielokrotnie uczestnicząc w premierowych spektaklach.
Jest pierwszym odtwórcą roli Nabucca w Polsce ( Opera Ślaska – 1983 ) oraz rekordzistą, z polskich wykonawców, w ilości zaśpiewanych spektakli Macbetha (85) Podczas licznych wojaży zaśpiewał w niemal wszystkich krajach Europy, w tym na deskach tak znakomitych teatrów jak Teatr Bolszoj w Moskwie, Staatsoper w Wiedniu, Komische i Staatsoper w Berlinie, Palais des Congres, Champs Elysees w Paryżu, Semperoper w Dreźnie, National Opera i Amfiteatr pod Akropolem w Atenach oraz w wielu innych miejscach jak Londyn, Bruksela, Helsinki, Haga, Amsterdam, Wilno itd.(w sumie około 700 występów zagranicznych ). Do tego należy dodać występy w takich miejscach jak Korea Południowa, (udział w spektaklu Traviaty otwierającym drugi po Seulu teatr operowy w tym kraju), Japonia (premiera Halki w reż. Marii Fołtyn), Izrael, Chiny czy Brazylia, gdzie za uczestnictwo w głośnym spektaklu Halki w reż. Marii Fołtyn, uhonorowany został nagrodą Ministra Spraw Zagranicznych RP za wybitne zasługi dla polskiej kultury (1990 rok). Wiesław Bednarek oprócz studiów muzycznych ukończył studia dziennikarskie na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowe Studium Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowo - biznes i zarządzanie w Międzynarodowej Szkole Menedżerów w Warszawie. Przez wiele lat był przewodniczącym sekcji operowej i członkiem Zarządu Głównego ZASP. Od kilku lat ściśle współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, będąc równocześnie stałym solistą Polskiej Opery Kameralnej. Występuje również w corocznie odbywającym się Festiwalu Operowo - Operetkowym w Ciechocinku. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz honorowym tytułem Człowieka Roku 2001 w swoim rodzinnym mieście Zduńskiej Woli. Obecnie współpracuje również z Agencją Artystyczną Bel Canto kierowaną przez Bogusława Morkę, która to współpraca obok wielu, entuzjastycznie przyjętych koncertów na najbardziej prestiżowych scenach i estradach Polski ( Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sala Kongresowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im.Lutoslawskigo w Warszawie, Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Wielki w Poznaniu, Centrum Kultury w Kielcach, liczne, polskie filharmonie) zaowocowała otrzymaniem złotej płyty za nagranie koncertu „Bogusław Morka i Przyjaciele” w Studio S1 w Warszawie.
Nagrywa dla wytwórni fonograficznych, radia i telewizji.
Aleksander Teliga jest wybitnym polskim solistą - śpiewakiem, zaliczanym obecnie do czołówki europejskich basów. Ukończył Wydział Wokalno - Aktorski Konserwatorium we Lwowie w klasie śpiewu profesora Aleksandra Wrabela. Od 1989 roku mieszka i pracuje w Polsce. Współpracuje z wieloma zagranicznymi teatrami muzycznymi. Odbył liczne tourne po Szwecji, Szwajcarii, Holandii, Japonii, USA i Kanadzie. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach: Festiwal Operowy w St. Margarethen (Austria) – ( 1996 "Nabucco" rola Zaccaria, 1997 "Aida", 1998 "Carmen", 2000 "Nabucco" rola Zaccaria, 2007 "Nabucco" rola Zaccaria ), Festiwal im. F. Szalapina (Kazan, Rosja)
Występował między innymi ze śpiewakami : Daniela Dessi,
Galina Kalinina, Elena Obratzowa, Dagmar Schelenberger, Giovanni Bartolini, Kurt Rydl, Paolo Gavanelli, Walter Donati, Dmitrij Hvorostowski. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla radia i telewizji w Niemczech, Italii, Irlandii i w Polsce. Nagrał
płyty DVD"Aida" G. Verdi (dyrygent Giorgio Croci i Orkiestra Stagione d`Opera Italiana) "Nabucco" G.Verdi (dyrygent Michael Lessky i Orkiestra Junge Philharmonic Vien). W roku 2003 zrealizował przewód doktorski pierwszego stopnia w Katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie podjął pracę pedagogiczną. Od 2005 roku otworzył Szkołę Operową Aleksandra Teligi. W sezonie artystycznym 2005/2006 wziął udział w 26 spektaklach w La Scala Milano, Włochy 2006 Watykan - koncert w XXV rocznicę powstania Fundacji Jana Pawła II