Sprawy urzędowe
Pomimo tego, że coraz więcej spraw urzędowych można załatwić drogą elektroniczną, pocztą, czy przez telefon to jednak wciąż stosunkowo często robimy to osobiście - wynika z ankiety NIK przy okazji kontroli kosztów funkcjonowania administracji samorządowej.
Najczęściej przychodzimy do urzędu by wymienić dowód osobisty oraz by się zameldować lub wymeldować. 23,8 proc. ankietowanych przez wskazało sprawy związane z ewidencją ludności jako te, które najczęściej załatwiali w urzędzie w ciągu ostatniego roku.
Na drugim miejscu znalazły się sprawy związane z podatkami i opłatami lokalnymi (15,2 proc.). Na sprawy związane z zasiłkami wskazał co 10 ankietowany. Następne w kolejności były sprawy komunalne i mieszkaniowe (9,2 proc.) oraz komunikacyjne (9 proc.). Nieco ponad 7 proc. ankietowanych wskazało sprawy inwestycyjne oraz geodezyjne, a 5 proc. związane z działalnością gospodarczą. Tylko 3 proc. ankietowanych w ostatnim roku załatwiało sprawy w urzędzie stanu cywilnego.
Co ciekawe częstotliwość wizyt w urzędach/starostwach jest dość wysoka. Z tej samej ankiety wynika, że ponad połowa respondentów w ciągu ostatnich 12 miesięcy załatwiała sprawy w urzędzie/starostwie od 2 do 5 razy. Od 6 do 20 wizyt wskazało ponad 22 proc. ankietowanych. Niecałe 19 proc odwiedziło urząd tylko raz w roku.
PAP Samorządowy