Obwodnica na zachodzie
Obwodnica Łomży powinna przebiegać po stronie zachodniej miasta – wynika z oceny środowiskowej przygotowanej przez dr Włodzimierza Kwiatkowskiego z Politechniki Białostockiej.
Ekspert na zlecenie projektującego łomżyńską obwodnicę Biura Projektowo-Badawczego Dróg i Mostów Transpojekt Warszawa, porównał wpływ na środowisko wariantów wschodnich i zachodnich planowanej obwodnicy Łomży. Kilkunastostronicowy dokument kończy się krótką konkluzją: „przeprowadzone prace terenowe prowadzą do wniosku, że optymalnym na wdrożenie jest wariant zachodni obwodnicy Łomży”.
Jerzy Doroszkiewicz – z-ca dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, która zleciła prace nad obwodnicą Łomży, podkreśla, że przygotowana przez doktora Kwiatkowskiego ocena środowiskowa nie oznacza, że już został wybrany do realizacji wariant zachodni przebiegu obwodnicy Łomży, „ale jest to bardzo ważna przesłanka, która musi być brana pod uwagę przy dalszych pracach”.
Teraz nad dokumentem i obwodnicą będzie dyskutował tzw. ZOPI czyli Zespół Opiniujący Projekty Inwestycyjne przy białostockiej GDDKiA, a następnie wszystko zostanie przesłane do Warszawy. Ostateczna decyzja wskazująca, który wariant powinien być realizowany, ma zapaść na posiedzeniu KOPI czyli Komisji Opiniującej Projekty Inwestycyjne przy centrali GDDKiA. Dyrektor Doroszkiewicz podkreśla, że na jej posiedzenie zostaną zaproszeni wszyscy zainteresowani – czyli przedstawiciele samorządów i m.in. organizacji ekologicznych. Dodaje że spotkanie to powinno odbyć się w maju i że postara się aby odbyło się ono w Łomży. - KOPI wskaże z której strony – zachodniej czy wschodniej powinna przebiegać obwodnica Łomży, a nawet ostatecznie zdecyduje czy w ogóle ją budować – mówi Doroszkiewicz.
Wskazany przez dr Włodzimierza Kwiatkowskiego w ocenie oddziaływania na środowisko wariant zachodni ma ok.
Wariant wschodni obwodnicy jest nieco krótszy, ale niezależnie jak ją się projektuje zawsze przecina Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi.
4Lomza