List do dyr. Tadeusza Topczewskiego
Radni Łomży wystosowali specjalny list do Tadeusza Topczewskiego. Proszą w nim dyrektora białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad aby odstąpił od planów wpuszczenia ciężkich tirów do miasta.
Jednocześnie radni Łomży protestują przeciwko wprowadzaniu w błąd opinii publicznej jakoby łomżyński samorząd zabiega o dopuszczenie bez ograniczeń ruchu ciężkich pojazdów na drodze krajowej Nr 61, przez Łomżę. Radni podkreślają, że „nigdy i do nikogo” o to nie występowali.
Stanowisko Rady Miejskiej Łomży w sprawie planowanego dopuszczenia ruchu tranzytowego ciężkich pojazdów na drodze krajowej Nr 61, na odcinku w granicach miasta Łomży.
"Rada Miejska zwraca się do Pana o zaniechanie zamiaru zniesienia ograniczeń w ruchu na drodze krajowej Nr 61, na odcinku przebiegającym przez Łomżę.
Liczba mieszkańców Łomży jest znacznie większa niż łącznie we wszystkich miejscowościach położonych przy drodze Nr 8, między Białymstokiem a Augustowem. Droga krajowa Nr 61 i droga wojewódzka Nr 677, po których odbywa się ruch tranzytowy przez Łomżę, przebiegają przez centrum miasta, dzieląc je na trzy części. Już dziś na tych drogach w mieście tworzą się korki. Skutki wprowadzenia na te drogi dodatkowego ruchu około 4500 najcięższych pojazdów na dobę będą tragiczne dla miasta i ulic remontowanych olbrzymim wysiłkiem finansowym łomżyńskiego samorządu. Oznacza to między innymi zwielokrotnienie liczby wypadków drogowych i ich ofiar. Skala problemów, jakie powstaną w Łomży po zniesieniu ograniczeń w ruchu na drodze krajowej Nr 61 będzie nieporównywalnie większa niż w miastach na trasie drogi nr 8.
Jednocześnie, w związku z informacjami podawanymi przez powołujące się na Pana media, że łomżyński samorząd zabiega o dopuszczenie bez ograniczeń ruchu ciężkich pojazdów na drodze krajowej Nr 61, przez Łomżę, Rada Miejska Łomży składa zdecydowany protest przeciwko wprowadzaniu w błąd opinii publicznej. Rada Miejska Łomży nigdy i do nikogo nie występowała o otwarcie ulic miasta dla ciężkiego ruchu tranzytowego, ponieważ oznaczałoby to działanie wbrew interesom miasta i jego mieszkańców.
Rada Miejska popiera działania Pana Jerzego Brzezińskiego Prezydenta Miasta Łomży, mające na celu ochronę mieszkańców miasta i zarządzanego przez niego majątku drogowego przed skutkami dopuszczenia ciężkiego ruchu tranzytowego przez miasto. Most na rzece Narew nie jest dostosowany do obciążenia intensywnym ruchem TIR-ów. Jego zniszczenie, poza łatwymi do przewidzenia, tragicznymi skutkami, będzie oznaczać też konieczność budowy nowego mostu na koszt budżetu miasta Łomża. Tak ogromny wydatek przekracza możliwości finansowe miasta.
Rada Miejska zwraca również uwagę, że w Łomży realizowany jest cały szereg inwestycji, w tym przebudowa jednego ze skrzyżowań na drodze Nr 61. Przy ustalaniu terminów robót nie brano pod uwagę zwiększonego obciążenia ruchem tranzytowym. Skutkiem tego również będzie powstawanie olbrzymich korków uniemożliwiających normalne funkcjonowanie miasta.
Jedynym rozwiązaniem problemów w łomżyńskim węźle komunikacyjnym jest budowa obwodnicy miasta. W ciągu blisko 20 lat od czasu podjęcia pierwszych prac projektowych zrobiono w tej sprawie bardzo niewiele. Obwodnica nadal nie jest umieszczona w planach inwestycyjnych. Dlatego Rada Miejska Łomży jeszcze raz apeluje o przyśpieszenie prac nad budową obwodnicy miasta Łomża dla dróg krajowych Nr 61 i 63."
4lomza.pl