Dodana: 21 czerwiec 2011 06:46

Zmodyfikowana: 21 czerwiec 2011 06:46

Małgorzata Pańko: podwyższenie umiejętności wokalnych w Wiedeńskim Konserwatorium

Otrzymała roczne stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego na rok 2010 w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury, na realizację programu: Udział w prywatnych studiach wokalnych pod kierunkiem kammersangerin Margarity Lilovej emerytowanej wykładowczyni w Konserwatorium Wiedeńskim.

O projekcie
Dzięki otrzymanemu stypendium Małgorzata Pańko brała lekcje śpiewu u prof. Margarity Lilovej - emerytowanej śpiewaczki i wykładowczyni w Konserwatorium Wiedeńskim. Stypendyska podjęła studia w Wiedniu w celu podwyższenia swoich kwalifikacji i umiejętności wokalnych oraz doskonalenia techniki wokalnej. Efektem tego są zrealizowane przez Małgorzatę koncerty i spektakle: "Pasażerka" M. Weinberga w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie; "Carmen" G. Bizeta w Operze Narodowej w Rydze i "Traviata" G. Verdiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

Małgorzata Pańko (mezzosopran)
Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek Radkowej, wyróżniona Medalem „Magna cum Laude” (2003). Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego na rok 2010. Laureatka konkursów wokalnych: im. Ady Sari w Nowym Sączu (dwukrotnie), Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda) i konkursu w Dusznikach Zdroju (I nagroda w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej i Grand Prix). Laureatka Konkursu im. Montserrat Caballé w Andorze i konkursu Opery Kameralnej w Rheinsbergu (Niemcy).Uczestniczyła w kursach mistrzowskich Marjany Lipovšek, Ileany Cotrubas, Denyce Graves, Alberta Zeddy, Izabelli Kłosińskiej, Toma Krause, Jose Van Dama, Margarity Lilovej.

Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej występuje w partii Poliny w „Damie Pikowej” Czajkowskiego, Madelon i Bersi w „Andrea Chenier” Giordana, Margret w „Wozzecku” Berga, III Damy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta, Zosi w "Zabobonie, czyli Krakowiakach i Góralach" Kurpińskiego, Ciotki Pelagii w "Magicznym Doremiku" Ptaszyńskiej, Suzuki w "Madame Butterfly" Pucciniego, Rosalie w "Przysiędze" Tansmana, Jadwigi w "Strasznym dworze" Moniuszki, Olgi w "Onieginie" Czajkowskiego oraz Krystyny w "Pasażerce" Weinberga. 

W styczniu 2010, wykonując rolę Charlotte w operze "Werther" Masseneta, zadebiutowała w Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze. W tym samym teatrze zaśpiewała Olgę w Onieginie oraz tytułową Carmen w operze Bizeta.

Śpiewała partię Melo w studenckim wykonaniu opery Haendla „Sosarme”, była Damą III w „Czarodziejskim flecie” Mozarta w Rheinsbergu. W Operze Śląskiej w Bytomiu oraz w Operze Bałtyckiej pojawiła się jako Olga w „Eugeniuszu Onieginie”. W Operze Nova w Bydgoszczy zaśpiewała partię Jasia w operze  "Jaś i Małgosia" Humperdincka. 

Pracowała z wieloma znakomitymi reżyserami, m.in. Laco Adamikiem, Achimem Freyerem, Davidem Pountneyem, Maciejem Prusem, Mariuszem Trelińskim, Krzysztofem Warlikowskim, Andrejsem Żagarsem, Markiem Weissem-Grzesińskim. 

W repertuarze oratoryjno-kantatowym artystki znajdują się dzieła od Pergolesiego do Franka Martina - Msze, Stabat Mater i inne utwory: Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Dvořáka, Szymanowskiego, a także IX Symfonia Beethovena, Aleksander Newski Prokofiewa, II Symfonia Mahlera.
Występuje również z repertuarem kameralnym i pieśniarskim. Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej śpiewała „Requiem” Verdiego oraz „Stabat Mater” Dvořáka i Szymanowskiego. Występowała na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą (Austria, Łotwa, Czechy, Niemcy, Słowacja, Korea Płn., Włochy, Rosja, Białoruś, Francja). Współpracuje też z warszawską Filharmonią im. Romualda Traugutta oraz m. in. z orkiestrami:  Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Krakowskiej, Wrocławskiej, jak również z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, orkiestrą Sinfonia Iuventus i Sinfoniettą Cracovią.

Występowała pod batutą: Gabriela Chmury, Lawrence Fostera, Valerego Gergieva, Jacka Kaspszyka, Kazimierza Korda, Miguela Gomeza Martineza, Krzysztofa Pendereckiego, Antoniego Wita i in.

W 2006 r. śpiewała partię Old Lady w koncertowym wykonaniu „Kandyda” Bernsteina, oraz wystąpiła podczas 49. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W kwietniu 2007 r., podczas 11. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, wraz z NOSPR pod batutą Lawrence Fostera, wykonała oratorium „Piłat” Franka Martina. Ponowne zaproszenie na Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena zaowocowało udziałem w koncertowym wykonaniu "Lodoiski" Cherubiniego i nagraniem.

W styczniu 2009 roku, na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie wystąpiła jako Polina w "Damie Pikowej" pod dyrekcją Valerego Gergieva. Rok później, z tym  samym dyrygentem zaśpiewała partię Olgi w "Onieginie".

Wystąpiła m.in. w koncertach inaugurujących sezon artystyczny 2007/2008 Polskiej Orkiestry Radiowej (G. Verdi - "Falstaff") oraz Filharmonii Narodowej (K. Kurpiński - "Te Deum"), pod batutą Krzysztofa Pendereckiego wykonała "Polskie Requiem" w Filharmonii w Sankt Petersburgu.

Materiały od Stypendysty

***

Zobacz fotoreportaż z Koncertu Galowego Festiwalu "Zachor 2011" w Białymstoku, podczas którego piękny występ miałą Małgorzata Pańko.

facebook