Dodana: 24 styczeń 2017 09:26

Zmodyfikowana: 24 styczeń 2017 09:26

Barter SA w 2016. Wzrost w obrocie LPG i LNG, historyczny poziom sprzedaży nawozów i rozwój przesyłek kolejowych

Białostocki Barter SA ma za sobą dobry i ciekawy rok, a ten zapowiada się równie interesująco. Barter SA z roku na rok kontynuuje strategię umacniania pozycji w kluczowej sferze swojej działalności, jaką jest import i dystrybucja LPG.

Ilustracja do artykułu Barter-flota2.JPG

Wydarzeniem ubiegłego roku było przejęcie przez Barter, należącej do światowego koncernu, dużej sieci stacji paliw, co skutkowało poszerzeniem rynku i zwiększenie przychodów ze sprzedaży LPG o ok. 20 proc. Pozwoliło to na optymalizację kosztów transportu, a także zwiększenie poziomu usług.

-  Musieliśmy dostosować się do bardzo wysokich wymagań koncernu – nasze cysterny zostały wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, a kierowcy przeszli liczne szkolenia - mówi Joanna Pietraszewska, dyrektor ds. hurtu i autogazu Barter SA.

Rok wypadł bardzo dobrze pod względem wyników i marży na sprzedaży. - Korzystnie ułożyły się zarówno notowania gazu, jak też kontrakty sieciowe m.in. z Auchan, Tesco czy Lotosem na zakup gazu – dodaje Joanna Pietraszewska.   

W efekcie w porównaniu z ubiegłym rokiem przychody z obrotu LPG wzrosły w Barterze w sumie o 16 proc. 

Przyszłość w LNG

Ponad 3,5 tys. ton skroplonego gazu zimnego LNG dostarczył Barter SA w ramach inwestycji zrealizowanych w dwóch zakładach z branży przemysłu spożywczego –  o 100 proc. więcej niż w roku 2015.

- To efekt rosnącego zapotrzebowania na ekologiczne i ekonomiczne źródła zasilania przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarczych - mówi Grzegorz Lisowski z Barter SA. - Coraz częściej znaczenie tego przyjaznego dla środowiska i ekonomicznego medium doceniają także lokalne samorządy. Również w obliczu kolejnego wyzwania, jakim jest pogarszający się stan powietrza w Polsce – znaczenie LNG będzie rosło.

W tym roku Barter zakłada dalszy dynamiczny wzrost dostaw LNG dla swoich odbiorców – do 5.5 tys. ton. Firma będzie kontynuowała też inwestycje w nowe bazy i infrastrukturę logistyczną, optymalizując dostawy do klientów na terenie całego kraju. W planach jest budowa kilku stacji regazyfikacji  i zakup nowych specjalistycznych cystern kriogenicznych do transportu LNG.

Historyczny skok nawozów

Rok 2016 minął Barterowi także pod znakiem rekordowej sprzedaży nawozów.

 - W stosunku do roku 2015 odnotowaliśmy 35-proc. wzrost sprzedaży i rentowności w tym segmencie działalności - to najwyższy poziom w historii firmy – mówi Grzegorz Dworakowski, dyrektor ds. rozwoju Barter SA. - Wzrostowi sprzedaży towarzyszył najniższy w dotychczasowej działalności spółki poziom reklamacji. Zacieśniliśmy stosunki z dotychczasowymi klientami i  pozyskaliśmy bardzo dużo nowych odbiorców.

Był to też rok konsekwentnej budowy marki „Grupa Nawozowa Piast”, co przełożyło się na zwiększenie ilości zamówień i umocniło wizerunek firmy Barter jako solidnego dostawcy nawozów. Potwierdza to m.in. znak jakości „Q” Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji dla nawozu wieloskładnikowego NPK  Grupy Piast.

Spółka zakłada, że rok 2017 będzie również bardzo dobry. Przewidziany wzrost sprzedaży nawozów to minimum 38 proc. w stosunku do roku 2016.

Więcej przewozów i inwestycje w terminal

W ubiegłym roku Barter SA zwiększył tranzyt kolejowy przez przejście Kuźnica-Bruzgi.

- Szczególnie dynamicznie, bo o ponad 80 proc. w stosunku do roku 2015 wzrosła liczba przewozów jednowagonowych, co świadczyć może o prężności działania małych i średnich firm, prowadzących wymianę towarową z WNP i Azją – mówi Wiesław Treszczotko, kierownik działu logistyki kolejowej Barter SA.

W sumie wolumen wszystkich przewozów w roku 2016 wzrósł o ok. 20 proc. a dzięki optymalizacji procesu przewozowego wskaźnik liczby przewiezionych ton na kilometr wzrósł z 25 w r. 2015 do 38 ton w 2016. Rosła też liczba przeładunków w sokólskim terminalu spółki w eksporcie, imporcie, czy tranzycie. Zmieniała się też ich struktura, głównie na rzecz materiałów ekologicznych - od 2015 roku liczba przeładunków zrębka zwiększyła się o 54 proc. Z roku na rok spada natomiast ilość przewożonego węgla.  

W 2017 roku spółka przewiduje dalszy, około 20-procentowy wzrost wolumenu wszystkich przewozów. W planach jest też intensyfikacja przeładunków zrębków  – o 20-30 proc.

Ten rok upłynie pod znakiem inwestycji w rozbudowę terminala w Sokółce. Docelowo zarząd Barter SA chce stworzyć tam tzw. terminal intermodalny  dla małych i średnich przedsiębiorstw, przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Firma wystąpiła już z wnioskiem o unijne dofinansowanie  inwestycji wartej  blisko 70 mln zł brutto.

Według Barter SA, znaczenie przejścia kolejowego w Kuźnicy będzie rosło m.in. ze względu na rozbudowę infrastruktury drogowej po obu stronach granicy (S8, S19 i M06), co ułatwi transport do przejścia kolejowego w Kuźnicy.

- To efekt synergii, który będzie stymulował rozwój transportu zarówno drogowego, jak i kolejowego przez to przejście graniczne - mówi Wiesław Treszczotko.

Inf.wł.firmy
(opr.mk)

 

 

 

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook