Dodana: 28 październik 2014 09:50

Zmodyfikowana: 28 październik 2014 09:50

Licznik rynku infoPraca

Trzeci kwartał br. był wyjątkowo dobry dla poszukujących pracy. Jak wynika z danych najnowszego Licznika rynku infoPraca, wiele branż odnotowało zapotrzebowanie na dodatkowych pracowników. Największe wzrosty w liczbie ofert pracy odnotowały branże przemysłowe i sektor edukacji.

Na plusie, minusie i bez zmian

W III kwartale 2014 r. najwięcej ofert pracy pojawiło się w szeroko rozumianym przemyśle – 5010. Było ich więcej o 21 proc. niż w II kwartale (4131). Wówczas dominowały ogłoszenia z branży IT (5099). Tym razem odnotowały spadek o 16 proc., do poziomu 4261. W edukacji liczba ogłoszeń wzrosła o 58 proc., z 475 na 750. Poprawiła się też sytuacja w budownictwie, i to o 29 proc. (z 1443 na 1855). Zarządzanie nieruchomościami zwiększyło liczbę ofert o 25 proc., z 1035 na 1291. W dwóch przypadkach liczba ofert pozostała praktycznie na niezmienionym poziomie (praca w restauracji/catering – 645 oraz rzemiosło – 114). Nieznacznie więcej ofert pojawiło się w pracy studenckiej (o 2 proc. – z 883 na 902), w HR (o 4 proc., z 1009 na 1050) i w ochronie (o 6 proc., z 32 na 34). Największy spadek dotyczy księgowości – z 1985 w II kwartale do 1038 w III kwartale – o 48 proc. W jej ślady poszła branża finansowa – spadek aż o 35 proc., czyli w III kwartale br. pojawiło się o 874 mniej ofert pracy w porównaniu do II kwartału br.. W bankowości również nastąpił spadek, o 26 proc., z 1285 na 954.

Oferty a aplikacje

Miarą zainteresowania daną branżą jest liczba aplikacji, jakie napływają w odpowiedzi na oferty. Z zestawienia przygotowanego przez infoPracę wynika, że zwycięzcą w tej kategorii jest administracja. Na 1 ofertę przypadło średnio 75 aplikacji (ale na administrację publiczną wyraźnie mniej, bo 37). O jedno stanowisko sekretarki/asystentki ubiegały się aż 74 osoby. Trzecie w kolejności, rolnictwo, osiągnęło wynik 61 aplikacji na 1 ofertę pracy, wzornictwo/sztuka/projektowanie – 42, media i prawo – 41, marketing/PR – 40, tłumaczenia/edycja i staż – 38. Poszukujących pracy w IT jest 12 osób na 1 miejsce. 13 aplikacji przypada na 1 ofertę w ubezpieczeniach, a 14 w ogólnie rozumianych usługach restauracyjnych/cateringowych.

Aplikacje a wiek

W grupie wiekowej poniżej 20 lat, największym zainteresowaniem cieszą się prace studenckie – na tego typu oferty nadesłano 12 proc. aplikacji. Handel przykuł uwagę 8 proc., praca przemysłowa – 6 proc. Sprzedaż i centra obsługi klienta wybrało po 5 proc., pracę w restauracji, IT i administracji – po 4 proc. W przedziale wieku 20-30 na pierwszym miejscu pojawiła się administracja i prace studenckie – po 7 proc. Tuż za nimi, z wynikiem 6 proc. – sprzedaż, praca przemysłowa i handel. Grupa 30-40 w największym stopniu stawia na administrację – 8 proc. Nieco mniej – 7 proc. – na pracę w przemyśle, a dla 6 proc. warta uwagi okazała się praca w IT i sprzedaży. Na końcu listy NGOs, architektura, rzemiosło, kadra kierownicza i staż. Osoby w wieku 40-50 najwięcej aplikacji złożyły na oferty w branży przemysłowej – 10 proc., konstrukcyjnej – 7 proc., sprzedaży i administracji – po 6 proc. Zestawienie zamykają wzornictwo/sztuka/projektowanie, prawo, NGOs, architektura i staż. W przedziale 50-60 na czele praca w przemyśle – 11 proc., w branży konstrukcyjnej – 10 proc. i administracji 6 proc. Na przeciwległym biegunie reklama, Internet/e-handel, przemysł farmaceutyczny, chemiczny, NGOs, architektura, wzornictwo/sztuka/projektowanie, prawo i staż. Osoby po 60 stawiają na administrację – 8 proc., pracę w przemyśle – 6 proc., sprzedaż, IT, sekretarka/asystentka – po 5 proc. Na końcu NGOs, rzemiosło i księgowość. Wszystkie grupy łączy śladowe zainteresowanie weterynarią.

W IV kwartale br. również możemy spodziewać się dodatniego bilansu w liczbie publikowanych ofert pracy. Zbliżające się święta powodują, że wiele firm z branży FMCG zwiększa produkcję i tym samym zatrudnienie. Zwiększone zapotrzebowanie na pracowników będzie także w handlu – mówi Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca.

 

 

infoPraca

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook