Dodana: 10 styczeń 2017 09:20

Zmodyfikowana: 10 styczeń 2017 09:26

"Gospel Sounds" na jubileusz Chóru OiFP

Skąd bierze się hipnotyczna siła oddziaływania tak pozornie krótko istniejącego zespołu i dlaczego tak łatwo publiczność ulega podczas koncertów magii scenicznej kreacji? – nieco kokieteryjnie zastanawia się w przededniu 10-lecia istnienia Chóru OiFP Maestra Violetta Bielecka, twórczyni jego sukcesu. – Nawet najbardziej znakomity zespół, a jest ich w kraju niewiele, efektu tego z pewnością zagwarantować nie może. Tajemnica zatem tkwi w samym chórze OiFP i nie chodzi tutaj o zwodniczą samoocenę!!!, która nosi w sobie piętno profesjonalizmu. Ważnym przesłaniem gwarantującym sukces całego zespołu jest pasja działania i prawda w przekazywaniu dzieła muzycznego.

Ilustracja do artykułu Violetta_Bielecka.jpg

Rok 2016 był dla Chóru OiFP wyjątkowy. W kwietniu dostarczył nam wzruszeń i najlepszych wrażeń artystycznych podczas wykonania „Całonocnego czuwania” S. Rachmaninowa, jako jedyny zespół w Polsce. Zebrał fantastyczne recenzje za udział w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa, najnowszej premierze w OiFP. Zespół wystąpił podczas otwarcia Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”. Wspólnie z muzykami Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego nagrał oratorium „Quo vadis”. Z okazji 31. Światowych Dni Młodzieży nagrał także płytę „Hymny papieskie” pod kierownictwem V. Bieleckiej. Zespół został laureatem Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk za album „Symphony of Providence” z udziałem Chóru Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją M. Nałęcz-Niesiołowskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2016).

 

Obchody roku jubileuszowego Chór OiFP uroczyście zakończy w piątek 13 stycznia na dużej scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej koncertem „Gospel Sounds”, pieśniami ewangelicznymi, jednym z gatunków negro spirituals, czyli religijnymi śpiewami amerykańskich niewolników.

 

– Moc ich sztuki zrodziła się z wyrządzanej im krzywdy i z siły czerpanej z religijnego wielkiego przebudzenia kościołów reformowanych w początkach XIX wieku (szczególnie baptystów i metodystów) – pisze Magdalena Gajl. – Niewolnicy, tworząc „duchowe pieśni”, wyrażali swój ból i swoją nadzieję na zbawienie, przepowiadane przez kaznodziejów. Zderzenie krzywdy i nadziei w tej muzyce zdaje się czasem niewiarygodne.

 

Ducha negro spirituals Chórowi OiFP przybliżył Brian Fentress, charyzmatyczny dyrygent, wokalista i kompozytor, który występował i nagrywał u boku takich sław jak: Aretha Franklin i Lyle Lovette. Gościnnie pojawił się w Białymstoku podczas prób do koncertu jubileuszowego.

 

W pierwszej części koncertu usłyszymy pieśni: „Alleluia”, „Swingin’ with the Saints”, „Amazing Grace”, „Deep River”, „Elijah Rock”, „Goin’ Up to Glory”, „Walkin’ Down That Glory Road” oraz cykl kolęd „Navidad Nuestra” Ariela Ramíreza z tekstami Feliksa Luny. W drugiej części zabrzmi Msza Gospel Roberta Raya, współczesnego kompozytora amerykańskiego kontynuującego tradycję gospels. Artystom Chóru OiFP towarzyszyć będą zespoły „Sierra Manta” i „The Consonance Trio”.

 

 

KONCERT GALOWY W RAMACH OBCHODÓW JUBILEUSZU

10-LECIA CHÓRU OPERY I FILHARMONII PODLASKIEJ

GOSPEL SOUNDS

 

DUŻA SCENA | UL. ODESKA 1 | godz. 19.00

 

Douglas Brenchley

„Alleluia”

 

arr. Mark Hayes (ur. 1953)

„Swingin’ with the Saints”

 

arr. Jack Schrader (ur. 1942)

„Amazing Grace”

 

arr. Linda Steen Spevacek (ur. 1945)

„Deep River”

 

arr. Jester Hairston (1901–2000)

„Elijah Rock”

 

arr. André J. Thomas (ur. 1952)

„Goin’ Up to Glory”

 

Mark Hayes (ur. 1953)

„Walkin’ Down That Glory Road”

 

Ariel Ramírez (1921–2010)

„Navidad Nuestra”

La anunciación

La peregrinación

El nacimiento

Los pastores

Los reyes magos

La huida

źródło: rzecznik OiFP

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook