Dodana: 26 czerwiec 2019 14:43

Zmodyfikowana: 26 czerwiec 2019 14:43

Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na lato w mieście

Lato w Mieście to organizowane podczas wakacji przez Białostocki Ośrodek Kultury energetyczne koncerty i pełne pozytywnych emocji pokazy filmowe w plenerze!

Ilustracja do artykułu Akcja Lateo_LILIANA PĘDZIWIATR.jpg

Lato w Mieście 2019 – program

 

6 lipca 2019, godz. 22:00
film Człowiek delfin
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

 

7 lipca 2019, godz. 18:00
koncert The New Warsaw Trio / Warszawa
Park Planty, przy fontannie, wstęp wolny

 

19 lipca 2019, godz. 20:00
koncert Bester Quartet / Kraków
Klub Fama, bilety: 20 zł/30 zł*

 

20 lipca 2019, godz. 22:00
film Amerykański Film Reklamowy 2018 – Sztuka i Technika
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

 

21 lipca 2019, godz. 18:00
koncert João de Sousa / Portugalia
Park Planty, przy fontannie, wstęp wolny

 

3 sierpnia 2019, godz. 21:00
film Heavy Trip
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

 

4 sierpnia 2019, godz. 18:00
koncert Artur Gotz śpiewa piosenki Kabaretu Starszych Panów / Warszawa
Park Planty, przy fontannie, wstęp wolny

 

10 sierpnia 2019, godz. 21:00
film W rytmie Kuby
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

 

16 sierpnia 2019, godz. 18:00
koncert Białystok Pamięta. Rocznica Powstania w Getcie Białostockim – Olga Avigail i Tango Attack: Yiddish Tango
Klub Fama, wstęp wolny

 

17 sierpnia 2019, godz. 21:00
film Trzy wieki z muzyką na żywo MIFI
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

 

18 sierpnia 2019, godz. 18:00
koncert Waldemar Rychły i Przyjaciele / Poznań
Park Planty, przy fontannie, wstęp wolny

 

* Bilety na koncert do kupienia w kasie kina Forum (ul. Legionowa 5, tel. 85 746 13 20), kasie Centrum im. Ludwika Zamenhofa (ul. Warszawska 19, tel. 85 676 73 67) lub na stronie bilety.bok.bialystok.pl

W przypadku niepogody plenerowe koncerty i pokazy filmowe zostaną przeniesione do kawiarni Fama, ul. Legionowa 5.

www.bok.bialystok.pl


---------------------------------------------------------------------

Więcej informacji o wydarzeniach:

KONCERTY

The New Warsaw Trio

Zespół powstał w 2012 roku, tworzą go młodzi, utalentowani instrumentaliści, laureaci wielu prestiżowych nagród. Inspiracją do podjęcia współpracy było zamiłowanie do muzyki Richarda Galliano, Astora Piazzolli oraz szeroko pojętej muzyki tangowej i jazzowej.
Udane połączenie brzmienia akordeonu, kontrabasu i ciekawe improwizacje z powodzeniem prezentują zarówno w klubach jazzowych, jak i dużych salach koncertowych. Ich repertuar obejmuje standardy jazzowe, utwory Richarda Galliano, Astora Piazzolli, Andre Astiera, Arta Van Damma, Carlosa Gardela oraz kompozycje własne.


Rafał Grząka (akordeon, bandoneon) – absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w klasie akordeonu i Policealnego Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie, obecnie adiunkt w klasie akordeonu macierzystej uczelni. Laureat ponad 30 konkursów akordeonowych, m.in. w Castelfidardo, Popradzie, Radziejowicach, Gdańsku. Jego zespół KlezmaFour otrzymał prestiżową nagrodę City Winery of New York podczas International Jewish Music Festival w Amsterdamie (2010). W 2016 roku nagrał improwizowaną partię akordeonu do dodatku do gry „Wiedźmin 3: Krew i Wino”.

Konrad Kubicki (kontrabas, gitara basowa) – dorastał w środowisku muzyków i artystów. Jego dziadek był skrzypkiem, a ojciec gitarzystą basowym. Na początku grał na skrzypcach, później zdecydował się na kontrabas. W czasie studiów dużo koncertował i nagrywał z wieloma artystami. Jako solista nagrał m.in. z Filharmonią Narodową w Warszawie dzieła Krzysztofa Pendereckiego dla prestiżowej niemieckiej wytwórni Naxos.


Przemysław Skałuba (klarnet, saksofon) – absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w klasie klarnetu. Laureat wielu nagród m.in.: na Festiwalu Instrumentów Dętych w Mielcu i Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim. Gra na klarnecie, saksofonie sopranowym, altowym, tenorowym oraz na duduku.



Bester Quartet

Grupę tworzą czterej wybitni instrumentaliści, wykształceni muzycy klasyczni i jazzowi. Tym, co ich cechuje, jest muzyka o szerokim przekroju stylistycznym, w którym odnaleźć można elementy klasyki, jazzu, awangardy i dokonania współczesnej kameralistyki, gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja.

Formacja jest nowym obliczem legendarnego The Cracow Klezmer Band, który powstał w 1997 roku z inicjatywy kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera. Za sprawą oryginalnego, odważnego artystycznie repertuaru, opartego głównie na kompozycjach własnych lub przygotowanych specjalnie dla tego składu, zespół zdobywa uznanie krytyki muzycznej i publiczności na całym świecie.

Bester Quartet dokonał niezliczonej ilości nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych w Polsce i na świecie, współpracował w wieloma wybitnymi artystami szeroko rozumianej muzyki jazzowej, klezmerskiej i awangardowej, takimi jak m.in.: John Zorn, Tomasz Stańko, Grażyna Auguścik, John McLean, Don Byron, Frank London, Marek Moś, Dorota Miśkiewicz, Jorgos Skolias, Aaron Alexander, Ireneusz Socha, Tomasz Ziętek. Koncertował w Polsce, Europie, USA, na Tajwanie, w Izraelu, Brazylii i Kanadzie. Owocem wieloletniej współpracy z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna jest wydanie jak dotąd ośmiu albumów zespołu.

Skład: Jarosław Bester – akordeon, Dawid Lubowicz – skrzypce, Ryszard Pałka – instrumenty perkusyjne, Maciej Adamczak – kontrabas.



João de Sousa

Wokalista, gitarzysta i kompozytor znany polskiej scenie muzycznej. Pochodzi z Porto w Portugalii. Jego korzenie wpłynęły na jego twórczość – Sousa oferuje świeże spojrzenie na muzykę fado i współczesną portugalską muzykę folkową, choć fascynuje się także innymi gatunkami – jazzem i world music. Inspiracji szuka w muzyce elektronicznej, hip-hopie, reggae, przekształcając ich elementy we własny język muzyczny.

„Ideal” to trzeci album João de Sousy, utrzymany w słodko-gorzkim, romantycznym brzmieniu w stylu vintage. Portugalczyk odnalazł w nim drogę do szczęśliwego połączenia rodzimej melancholii z polskim sentymentalizmem. Daleki jest jednak od monotonii i konwencjonalności.

Na krążku znalazło się dziesięć piosenek autorskich śpiewanych w ojczystym języku artysty. Do nagrania jednej z nich („Ideal”), João zaprosił wybitną wokalistkę jazzową i zarazem autorkę tekstu w języku polskim – Dorotę Miśkiewicz. To jednak nie jest jedyny polski akcent – na płycie znajdziemy także cover piosenki Krzysztofa Komedy „Była pogoda” (z filmu „Niewinni czarodzieje”).

„Ideal” balansuje na granicy muzycznych gatunków. Dociekliwi usłyszą tu inspiracje muzyką Nicka Drake’a, Caetano Veloso, Toma Waitsa, Salvadora Sobrala czy nawet trip-hopowego Portishead. João myślami wraca do klimatu lat 90. XX wieku.

Do nagrania materiału João powiększył swój zespół o sekcję dętą oraz zaprosił kwartet smyczkowy.



Artur Gotz śpiewa piosenki Kabaretu Starszych Panów

Pierwszy program Kabaretu Starszych Panów telewizja wyemitowała w 1958 roku. Repertuar Kabaretu był w ciągu minionego półwiecza opracowywany przez wielu artystów i wokalistów, co świadczy o absolutnym mistrzostwie tekstów Jeremiego Przybory i muzyki Jerzego Wasowskiego, będących dla kolejnych pokoleń niekończącą się inspiracją.
Artur Gotz odnosi się z szacunkiem do pierwotnych wykonań, ale dzięki wykorzystaniu instrumentów elektronicznych, zaskakującym aranżacjom i porywającej interpretacji, piosenki w jego wykonaniu interesująco połączyły to, co sentymentalne, z tym, co bliskie człowiekowi XXI wieku. Koncert z pewnością dostarczy wrażeń i wzruszeń zarówno tym, którzy mają w pamięci występy Kabaretu Starszych Panów, jak i młodszemu pokoleniu.

Artur Gotz – aktor i wokalista, absolwent PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Filii we Wrocławiu (2006), prezes Fundacji Kultury i Sportu 44 w Warszawie. Po studiach związany z teatrami Warszawy (Współczesny, Kamienica, 6. piętro), Łodzi (Nowy) i Chorzowa (Rozrywki). Obecnie aktor Teatru Nowego im. K. Dejmka w Łodzi, współpracuje z Teatrem Piosenki Romana Kołakowskiego i Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie.

Jako wokalista debiutował w krakowskiej Piwnicy pod Baranami, gdzie współpracował z kompozytorem Zygmuntem Koniecznym. Z jego piosenką wydał singiel „Usposobienie przyjemne”, a w 2010 r. odbyła się premiera płyty „Obiekt seksualny” z 17 piosenkami o tematyce damsko-męskiej. W 2015 r. ukazała się jego druga płyta „Mężczyzna prawie idealny” z piosenkami satyrycznymi, które napisała dla niego Agnieszka Chrzanowska. Trzeci solowy album artysty, „Kabaret Starszych Panów. Przeboje wszech czasów śpiewa Artur Gotz”, ukazał się w 2018 roku. Wystąpił też na dwóch płytach z bajkami muzycznymi dla dzieci oraz na zbiorowych albumach („Osiecka w popkulturze” 2018, „Opera matematyczna” 2017).

Zagrał ponad 450 solowych recitali w Polsce, w Amsterdamie, Berlinie, Brukseli, Budapeszcie, Londynie, Lozannie, Oxfordzie, Pradze, Wiedniu, na Cyprze, w USA, Australii i Nowej Zelandii.

Od wielu lat prowadzi warsztaty teatralne dla młodzieży, studentów i osób niepełnosprawnych oraz warsztaty z emisji głosu mówionego dla nauczycieli i osób pracujących głosem.

Białystok Pamięta – Olga Avigail i Tango Attack: Yiddish Tango


Polskie tango przedwojenne było owocem splotu pierwiastków słowiańskich i żydowskich, z nieustanną inspiracją tangiem argentyńskim w tle. Stolicą tanga była Warszawa z jej kawiarniami, kabaretami, rewiami. Autorami zaś byli w znakomitej większości twórcy żydowskiego pochodzenia. Teksty pisali J. Tuwim, A. Włast, W. Szlengel, muzykę zaś H. Wars, bracia Gold, J. Petersburski. To oni w dużej mierze ukształtowali oblicze nowoczesnej polskiej kultury rozrywkowej. Dzięki nim również, istniała ciągła kulturowa wymiana między obiegiem polskim i jidiszowym.

Po wybuchu wojny wielu z nich znalazło się po drugiej stronie muru – w zamkniętej dzielnicy żydowskiej. To polsko-żydowskie tango siłą „rozdzielono” jak kochanków, niegdyś nierozłącznych. Tango pełniło podwójną rolę podczas Holocaustu. Z jednej strony było narzuconym przez nazistów elementem repertuaru obozowych kapel, często grywanym w czasie egzekucji. Z drugiej strony w gettach i obozach pisano nowe tanga, które wyrażały bolesne doświadczenia ich autorów. W obu przypadkach tango stało się świadkiem wszechobecnej śmierci i niosło o niej opowieść.

Na koncercie pojawią się tanga w jidisz, po polsku i hebrajsku. Nie zabraknie słynnej „Rebeki” urodzonego w Białymstoku kompozytora Z. Białostockiego, który zginął w warszawskim getcie, tang przedwojennych, tang getta, a także klasycznych tang argentyńskich.

Skład zespołu: Olga Avigail – wokal, Hadrian Tabęcki – pianino, Piotr Malicki – gitara, Grzegorz Bożewicz – bandoneon


Waldemar Rychły i Przyjaciele


Waldemar Rychły to współzałożyciel zespołu Kwartet Jorgi, działającego nieprzerwanie od połowy lat 80. XX wieku. Do tej pory wystąpił na setkach scen w Polsce i na świecie. Nadal prowadzi ożywioną działalność koncertową i kontynuując dotychczasowe dokonania, wciąż jest w znakomitej formie.

Na koncercie posłuchamy etno-folku w nowoczesnych aranżacjach, zespolonych z rockiem akustycznym, europejską muzyką klasyczną i jazzową improwizacją.

Skład zespołu: Joanna Zielecka – flety, Dominika Dołżyńska – skrzypce, Krzysztof Kubasik – wiolonczela, Waldemar Rychły – gitara, instrumenty perkusyjne.



FILMY

Człowiek delfin

Francja/Grecja/Japonia/Kanada 2017, 79’

reż. Lefteris Charitos

 

Niezwykła historia pasji nurkowania, szacunku do oceanu, przyrody i delfinów, która uczyniła Jacques’a Mayola jednym z największych nurków w historii, wielokrotnym rekordzistą świata w nurkowaniu głębinowym. Jego skomplikowane życie osobiste stało się inspiracją kultowego filmu Luca Bessona „Wielki błękit”. Teraz poznajemy go jeszcze bliżej.

 

Są ludzie, którzy nie zadowalają się statusem quo. Nie mogą ustać w miejscu, szukają i ryzykują własne życie. Takim człowiekiem był Jacques Mayol, pierwszy nurek, który na wstrzymanym oddechu zszedł na głębokość 100 metrów. Historia jego życia to podróż w głąb oceanu i do granic ludzkiej świadomości.

Udajemy się w fascynującą podróż do podwodnego świata, zanurzając się w zmysłowym i granicznym doświadczeniu swobodnego nurkowania. Podróżujemy przez Japonię, Miami, Marsylię, wyspy Caicos, Kalymnos i Elbę. Nurkowanie dało dla Mayola szansą, aby dotrzeć do granic ludzkiego ciała i umysłu po to, by odkryć głębsze połączenie pomiędzy człowiekiem i morzem.

Film splata wspaniałą współczesną fotografię podwodną w wykonaniu najlepszych na świecie nurków z intymnymi komentarzami przyjaciół Mayola, rodziny i mistrzów świata w nurkowaniu. Narratorem filmu jest Jean-Marc Barr – odtwórca roli Mayola w „Wielkim błękicie”.



Amerykański Film Reklamowy 2018. Sztuka i technika

Stany Zjednoczone 2018, 83’

 

Zestaw filmów reklamowych wyróżnionych przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA) to unikalna opowieść o współczesnej Ameryce.

Najwybitniejsi twórcy reklamy trafnie diagnozują przemiany społeczne oraz radości i obawy zwykłych ludzi. Na ekranie pojawiają się znani aktorzy i piosenkarze, wśród nich: Anthony Hopkins i Jay-Z. W programie znalazły się przeznaczone na rynek amerykański reklamy Tide, Samsunga, Monster, Wetransfer, Tile, Adidas, Nike, LA Original, Beats by Dre oraz kolejny spot marki Snickers. Jest znakomity film animowany, w formie komediowej wyjaśniający dzieciom, na czym polega pobyt w szpitalu. Dużo niezwykłej grafiki, animacji, muzyki i wyjątkowa praca z dźwiękiem.

Zestaw jest efektem konkursu Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Reklamowych USA AICP, gdzie reklamy oceniano w 41 kategoriach. Premiera pokazu odbyła się w czerwcu 2018 r. w Nowym Jorku.



Heavy Trip

Finlandia 2018, 93'

reż Jukka Vidgren, Juuso Laatio

 

Turo ma wielką i jedyną pasję – śpiew w heavy metalowym zespole Impaled Rektum. Panowie grają razem od kilkunastu lat i jeszcze nigdy nie udało im się zagrać koncertu. Pewnego dnia w ich małej wiosce na północy Finlandii zjawia się szef wielkiego metalowego festiwalu z Norwegii.

Członkowie zespołu podejmują decyzję – teraz albo nigdy. Kradną furgonetkę, zabierają perkusistę ze szpitala psychiatrycznego i ruszają na festiwal. Zanim jednak dojdzie do pierwszego w ich życiu występu przed publicznością, czekają ich przygody z fińską policją, norweską armią i osławioną jednostką „Delta”.

Oto szalona komedia o zespole, który jest prawdopodobnie jednym z ostatnich bastionów szczerej i bezkompromisowej miłości do muzyki! Film jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Publiczności 34. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.



W rytmie Kuby

Kuba/USA 2019, 82’

reż. T.G. Herrington, Danny Clinch

 

Pozytywny dokument muzyczny, pełen kubańskich dźwięków i klimatu rodem z hawańskich klubów. To film, który pokochają fani takich filmów jak „Buena Vista Social Club” i „Sugar Man”!

Film opowiada historię słynnego nowoorleańskiego zespołu „Preservation Hall Jazz Band”, który odtwarza swoje muzyczne korzenie i odkrywa połączenie, które przebiega znacznie głębiej niż można to sobie wyobrazić. Dołącz do zespołu, który przemierza Kubę w poszukiwaniu rodzimej muzyki. Muzyki, która przyczyniła się do powstania jazzu w Nowym Orleanie. Zobacz, jak spotkania z najbardziej kultowymi muzykami Kuby prowadzą do spontanicznej i uduchowionej współpracy. „W rytmie Kuby” to triumf ludzkiego ducha. Używając muzycznego języka wzywa nas do tego, abyśmy zrozumieli, że wszyscy jesteśmy tacy sami. To muzyczny most w świecie, w którym budowane są mury.

 

 

Film TRZY WIEKI z muzyką na żywo MIFI

 

Trzy wieki 

USA 1923, 63’

reż. Buster Keaton, Edward F. Cline

obsada: Buster Keaton, Wallace Beery, Margaret Leahy

 

Przezabawna komedia romantyczna, w której Buster Keaton pojawia się w trzech różnych historycznych epokach: w erze kamienia łupanego, w czasach rzymskim i w czasach obecnych. Przewodnim tematem jest historia młodego mężczyzny, starającego się o względy dziewczyny.

„Trzy wieki” to pierwsza własna, niezależna produkcja B. Keatona (wespół z Josephem M. Schenckiem), swą konstrukcją nawiązująca do „Nietolerancji” D. W. Griffitha.

Film pełen jest szalonych pomysłów (np. manicure lwicy w opowieści z antycznego Rzymu!), brawurowych ujęć (bohater na prehistorycznej katapulcie, skok pomiędzy dachami) i dynamicznego, ekspresyjnego humoru.


MIFI – didżej, producent i promotor. Swoją twórczość prezentuje głównie na podlaskiej scenie kulturalnej i klubowej, ale jego sety można usłyszeć także w całej Polsce. Rezydent i manager białostockiego klubu Metro, współtwórca podlaskiego festiwalu plenerowego Tribalanga, występuje w kolektywie z Miss God, współpracuje też z podlaskimi instytucjami kultury.

Muzyka jaką tworzy obecnie, oscyluje wokół atmosferycznego techno i electro, lo-fi czy tribal, zamkniętych w oryginalnej psychodelicznej przestrzeni, przenoszącej słuchaczy w niezwykłą muzyczną podróż.

 

mat.org.
oprac.ak

facebook