Dodana: 21 kwiecień 2021 15:47

Zmodyfikowana: 21 kwiecień 2021 15:47

Bezpieczniej na kolei po I kwartale

Bezpieczniej podróżujemy w pociągach, mniej kradzieży i wydarzeń na terenach kolejowych. Dodatkowe patrole i wykorzystanie nowoczesnego sprzętu zwiększają efektywność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa - poinformowała Straż Ochrony Kolei i podsumowała I kwartał 2021 roku.

Tory kolejowe

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na terenach kolejowych Straż Ochrony Kolei intensyfikuje działania. Codziennie około tysiąca funkcjonariuszy wyposażonych w nowoczesny sprzęt patroluje pociągi, dworce, stacje, przystanki przejazdy kolejowo-drogowe, bocznice kolejowe i skupy złomu.

W I kwartale 2021 r. Straż Ochrony Kolei zarejestrowała o 142 przypadki mniej zdarzeń na terenach kolejowych niż w tym samym okresie roku ubiegłego – wówczas były 1682 zdarzenia. O blisko 40 proc. spadła liczba kradzieży na szkodę podróżnych. O ponad 27 proc. zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji na czynnych liniach kolejowych. Odnotowano także mniej o blisko 20 proc. kradzieży elementów taboru, materiałów oraz towarów.

Funkcjonariusze SOK w 2021 r. ujęli 490 sprawców. To efekty akcji przeciw kradzieżom oraz dewastacjom i wybrykom chuligańskim. Kontrole punktów skupu złomu – średnio około 50 kontroli dziennie, ponad 4 tysiące kontroli w skali kraju, ograniczają kradzieże elementów metalowych na kolei. Dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym ważne są patrole na torach. Funkcjonariusze wykonali prawie 12 tysięcy patroli na tzw. „dzikich przejściach” i prawie 8 tysięcy na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Wciąż potrzebne są interwencje i pouczenia. Blisko 6 tysięcy osób, które nie przestrzegały przepisów na obszarze kolejowym i w pociągach pouczono, prawie 6 tysięcy osób otrzymało mandaty.

- Zaangażowanie funkcjonariuszy SOK, intensyfikacja działań oraz bardzo dobra współpraca z innymi służbami przyniosły wymierne efekty poprawy bezpieczeństwa. Odnotowaliśmy spadek zdarzeń zarejestrowanych na terenach kolejowych w I kwartale 2021 roku o ponad 8,4 proc.  w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego -  powiedział  Komendant Główny Straży Ochrony Kolei dr inż. Józef Hałyk.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa SOK wykorzystuje specjalne pojazdy: mobilne centra monitoringu (MCM). Dzięki systemowi kamer funkcjonariusze mogą obserwować co dzieje się na kilkukilometrowym odcinku linii kolejowej niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych. Do walki ze złodziejami infrastruktury kolejowej wykorzystywane są tzw. fotopułapki oraz termo i noktowizory. W miejscach trudnodostępnych funkcjonariuszy wspomagają specjalnie szkolone psy. Samochody terenowe sprawdzają się na patrolach linii m.in. w lasach. Dzięki sygnałowi przekazanemu przez fotopułapkę w połowie stycznia funkcjonariusze SOK ujęli w Pikulicach dwóch mężczyzn kradnących elementy infrastruktury kolejowej.

źródło: Straż Ochrony Kolei

oprac. Cezary Rutkowski

fot.: Mateusz Duchnowski

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook