Dodana: 17 grudzień 2020 09:24

Zmodyfikowana: 17 grudzień 2020 09:24

Jak bezpiecznie korzystać z UTO?

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (WORD) w Białymstoku zorganizował konferencję poświęconą bezpiecznemu użytkowaniu hulajnóg elektrycznych. Panel ekspertów zaproszonych przez WORD wypracował wiele wniosków dla ustawodawców. Działania dotyczące urządzeń transportu osobistego (UTO) odbywają się dzięki wsparciu Marszałka i Zarządu Województwa Podlaskiego.

Grafika informująca o szkoleniu online: hulajnoga daje fun!

Lista wniosków zostanie przekazana posłom z sejmowej komisji infrastruktury, która będzie pracować nad kodeksowym uregulowaniem użytkowania coraz popularniejszych na polskich drogach i ulicach urządzeń transportu osobistego (UTO), w tym najpopularniejszych hulajnóg elektrycznych.  

Dlaczego WORD Białystok? Dlaczego UTO? Dlaczego konferencja o hulajnogach w grudniu? Na te pytania odpowiedział na początku gospodarz, Przemysław Sarosiek, dyrektor białostockiego WORD-u.

– Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zajmują się z założenia nie tylko egzaminowaniem, ale przede wszystkim bezpieczeństwem ruchu drogowego. Z hulajnóg elektrycznych korzysta coraz więcej osób, nie tylko dzieci czy nastolatki, ale również dorośli. Za chwilę pod choinkami pojawi się następna duża liczba hulajnóg, kolejni nowi użytkownicy włączą się aktywnie do ruchu. Brak jakichkolwiek uregulowań prawnych jest jakimś problemem. Dlatego zanim powstaną nowe przepisy, chcemy zacząć od upowszechniania dobrych praktyk – powiedział Przemysław Sarosiek

Wprowadzeniem do dyskusji była prezentacja nowego filmu szkoleniowego, przygotowanego przez WORD Białystok. Pokazano w nim właśnie „kodeks dobrych praktyk” – zestaw przykazań, których działający w polskich miastach operatorzy sami przestrzegają i namawiają do tego innych, nawet przy obecnym braku uregulowań prawnych. Dlatego z obecnych przepisów wynika, że „człowiek na hulajnodze to teoretycznie pieszy”.

Zamieszczony film pochodzi od podmiotu zewnętrznego. Materiał będący w posiadaniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, nie został przez niego, ani na jego rzecz wytworzony, ani nabyty. W związku z tym nie stosuje się do niego przepisów Ustawy dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Dyrektor Sarosiek wskazał też inne cele tej konferencji: zebranie od fachowców z różnych dziedzin propozycji, w którą stronę powinny pójść przepisy (skoro rząd i parlament właśnie zaczyna nad tym pracę) oraz – będąca częścią misji białostockiego WORD-u – edukacja dzieci i młodzieży czyli najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Ta edukacja też winna zawierać elementy związane właśnie z bezpiecznym użytkowaniem hulajnóg elektrycznych.

Aleksander Libera z firmy Bolt wprowadził w dyskusję, przedstawiając założenia projektu Ministerstwa Infrastruktury, m.in. proponowane zapisy o ograniczeniu prędkości maksymalnej hulajnóg do 25 km/h oraz skierowaniu ich na ścieżki rowerowe, a przy ich braku – jezdnie, na których jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, zaś w ostateczności chodniki/ścieżki dla pieszych, przy dostosowaniu prędkości do prędkości pieszego. Na stronach rządowych można znaleźć też informacje, że w ostatecznej wersji projektu może m.in. zostać ograniczona dopuszczalna prędkość na 20 km/h albo dopuszczenie dla hulajnóg również dróg z ograniczeniem prędkości do 50 km/h.

– Hulajnogi elektryczne swoim rozmiarem, osiąganymi prędkościami i przeznaczeniem są podobne do roweru i innych urządzeń transportu osobistego. Główną przestrzenią dla ich poruszania powinny być drugi dla rowerów, jezdnia lub pobocze drogi o niskim ograniczeniu prędkości. Czy to proponowane drogi z ograniczeniem 50 km/h to dobry pomysł? Dyskusyjne… Kolejny problem to minimalna prędkość jazdy na hulajnodze elektrycznej, niezbędna do bezpiecznej jazdy. Naszym zdaniem to 11-12 km/h. Regulator pisał o 5-7 km/h, jako że jest to prędkość pieszego. Jednak 5-7 km/h to prędkość zbyt niska do prowadzenia hulajnogi w sposób bezpieczny i stabilny. Mówiąc wprost: hulajnoga wtedy się chybocze. Nam jednak przede wszystkim nie podoba się obecny brak regulacji. Chcemy, aby nareszcie wprowadzono ramy prawne - powiedział Aleksander Libera z firmy Bolt

Efekty konferencji jest to, że już w tym tygodniu WORD Białystok rusza z cyklem szkoleń (prelekcji) dla szkół z Białegostoku i okolic (oczywiście czekamy na zgłoszenia kolejnych placówek!). Wnioski z konferencji, zgodnie z naszą zapowiedzią, w najbliższych dniach przekażemy posłom – mamy realną szansę wpłynięcia na ostateczny kształt ustawy, aby z jednej strony gwarantowała odpowiedni poziom bezpieczeństwa na drogach i ulicach, a z drugiej po prostu określała ramy działania setek tysięcy UTO w Polsce, zanim liczba ta nie przejdzie w miliony.

Film z całej konferencji.

źródło: WORD w Białymstoku

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook