Dodana: 7 październik 2011 06:41

Zmodyfikowana: 7 październik 2011 06:41

Wielka Symfonika - 100-lecie śmierci Gustava Mahlera

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza w najbliższy piątek, 7 października do wysłuchania III III Symfonia d-moll Gustava Mahlera. Początek o godz. 19.00.

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Żeński Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Dziecięcy PSM I St. w Białymstoku
Jerzy Salwarowski – dyrygent
Agnieszka Rehlis – alt
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Emilia Dobrzyńska – przygotowanie chóru
 
Program:
 G. Mahler – III Symfonia d-moll

Tego samego dnia, w piątek 7 października na godz. 10.00 OiFP zaprasza również na kolejną już lekcję muzyczną, podczas której maestro Jerzy Salwarowski zgłębi tajemnice powstawania wielkiego dzieła, jakim jest III Symfonia d-moll Gustava Mahlera.

Jerzy Salwarowski
Urodził się w Krakowie i tam ukończył studia w Akademii Muzycznej -kompozycję u Tadeusza Machla i Krzysztofa Pendereckiego oraz dyrygenturę u Henryka Czyża i Krzysztofa Missony. Swoje umiejętności doskonalił w Accademia Chigiana u Franco Ferrary. Jest laureatem czołowych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów dyrygenckich: I i II konkursu w Katowicach (I nagroda i nagroda Krytyki Muzycznej), w Sienie (I nagroda) i Budapeszcie (zwycięstwo).

Dyryguje orkiestrami w Europie, Azji, Afryce i Ameryce, współpracuje z czołowymi orkiestrami i operami w Polsce.

Z polskimi orkiestrami odbył wiele tournees koncertowych w Europie. Znajdował się w gronie dyrygentów licznych festiwali, m.in.: Warszawska Jesień, Festiwal Flandryjski, Prazske Jaro i Millenium Pace. Współpracując z polskimi orkiestrami radiowymi dokonał wielu nagrań archiwalnych.

Dyryguje także za granicą: w Hamburgu, Kairze, Osace, Skopje, Porto, Luksemburgu, Lukce, Everett (Washington), La Crosse (Wisconsin), Kijowie, Berlinie, Essen, Bergamo, Mediolanie, Walencji i Kopenhadze.

Wiosną 2003 roku poprowadził gościnnie wykłady w Towson University Baltimore oraz Central Washington University w Ellensburgu.

Od 2000 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie kieruje Katedrą Dyrygentury. W 2005 roku, z rąk Prezydenta RP, otrzymał nominację profesorską. W 2008 został mianowany profesorem zwyczajnym.

W latach 2005-2007 był, po raz drugi, Dyrektorem Artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, późniejszej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, z którą w październiku 2006 roku odbył tournee w Anglii.

Od września 2005 roku jest Dyrektorem Artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego nagrała CD: Suitę Nowoorleańską z jazzowym zespołem Five O'Clock Orchestra oraz wydawnictwo, w którym Filharmonicy Częstochowscy towarzyszyli pianiście jazzowemu Adamowi Makowiczowi (płyta zawiera utwór zadedykowany Częstochowie). W sierpniu 2008 roku, zaproszony przez Narodową Orkiestrę z Rio de Janeiro, dyrygował tam koncert z muzyką Moniuszki, Chopina i Mendelssohna. Jesienią 2009 r. odbył wraz z Częstochowskimi Filharmonikami serię koncertów w Niemczech.

W 2008 roku uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Agnieszka Rehlis
Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Barbary Ewy Werner (1996). Przez trzy lata studiów była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zdobyła I nagrodę na Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994).Uczestniczyła kilkakrotnie w kursach mistrzowskich m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej, Adele Stolte, Christiana Elsnera i Gerharda Kahry'ego, których zwieńczeniem były koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej „Wratislavia Cantans”.

Od roku 1996 do roku 2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała partią Jadwigi w „Strasznym Dworze” St. Moniuszki. Zrealizowała tam wiele innych znaczących ról m.in. w operach G. Verdiego (Fenena w „Nabucco”, Flora w „Traviacie”, Meg Page w „Falstaffie”, Magdalena w „Rigoletto”), Ch. Gounoda (Sibel w „Fauście”), W. A. Mozarta (Cherubin w „Weselu Figara”, Dorabella w „Cosi fan tutte”), G. Bizeta (Mercedes w „Carmen”), Z. Rudzińskiego (Eurydyka w „Antygonie”). Z Operą Wrocławską odbyła tournée po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. Uczestniczyła również w wielkich widowiskach operowych odbywających się w Hali Ludowej we Wrocławiu („Carmen”, „Nabucco”, „Trubadur”, „Straszny dwór”, „Skrzypek na dachu”, „Złoto Renu”) oraz w premierowym spektaklu „Gioconda” A. Ponchiellego wystawionym na Odrze we Wrocławiu, zarejestrowanym przez TVP (2003).

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zadebiutowała w 2003 roku jako Fenena w „Nabucco” Verdiego.

Artystka wykonuje głównie dzieła oratoryjne i kantaty. W swoim repertuarze ma ponad sześćdziesiąt tego typu pozycji, od utworów J. S. Bacha do kompozycji K. Pendereckiego. Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania). Brała udział w międzynarodowych festiwalach m.in. w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowych Spotkaniach Wschód-Zachód w Zielonej Górze, Festiwalu Krajów Bałtyckich w Toruniu, Usedomer Music Festival w Peenemunde, Festival Pablo Casals w Prades, Festiwalach Muzyki Sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu International Festival, Rheingau Music Festival, Schleswig-Holstein Music Festival, International Music Festival „Contrasts” we Lwowie, „Praskie Jaro”, Beijing Music Festival.

Występowała z takimi dyrygentami jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Long Yu; z towarzyszeniem m.in.: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Symfonicznej NDR, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolivar, Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej, BBC Symphony Orchestra, Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPR-u.

Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego w kraju i za granicą wykonując takie utwory kompozytora jak: „Polskie Requiem”, „Te Deum”, „Credo”, „Siedem Bram Jerozolimy” (na targach muzycznych „Midem Classique 2000” w Cannes). Wzięła udział w światowej premierze jego VIII Symfonii zatytułowanej „Lieder der Vergänglichkeit” („Pieśni przemijania”).

We wrześniu 2005 r. artystka nagrała „Te Deum”, a w 2006 r. „Lieder der Vergänglichkeit” K. Pendereckiego dla wytwórni Naxos. Inne nagranie z jej udziałem – „Manru” I. J. Paderewskiego firmy Dux otrzymało nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2004 w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. Artystka ma również w swym dorobku nagrania DVD, w tym „Polskie Requiem” K. Pendereckiego wykonane na koncercie w hali Stoczni Szczecińskiej dla upamiętnienia wydarzeń grudniowych z 1970 r.

Agnieszka Rehlis została odznaczona brązowym krzyżem zasługi przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej (2004).

Agnieszka Rehlis reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga

Materiały od organizatorów

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook