STANOWISKO KONWENTU
MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
w sprawie:
udziału regionów w tworzeniu
Narodowego Planu Rozwoju
na lata 2007 – 2013
1. Tryb prac nad NPR - zgodnie z
przyjętą przez Radę Ministrów 24 sierpnia br. „Informacją o stanie prac nad
Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013" - przewiduje aktywny udział w
pracach samorządów województw. Konwent Marszałków bardzo docenia i wspiera
jedną z głównych linii strategicznych NPR dotyczącą umocnienia podejścia
regionalnego na rzecz zmniejszania ujęcia sektorowego . W
tym zakresie Marszałkowie wyrażają wolę współdziałania.
2. Podczas konsultacji i prowadzonych
jednocześnie w ramach prac nad NPR spotkań warsztatowych z przedstawicielami
Urzędów Marszałkowskich, pojawił się problem konieczności aktualizacji
dokumentów strategicznych wszystkich województw, w aspekcie ich aktualności i
przydatności do tworzenia dokumentów programowych na kolejny okres
programowania. Uwzględniając postulaty regionów - MGiP
zaproponowało, aby samorządy województw do 15 listopada 2004 roku, przygotowały
dokument o nazwie: „Założenia aktualizacji strategii rozwoju województwa".
Aktualizacja strategii uchwalonych przez sejmiki województw powinna zakończyć
się w maju 2005 r. Dla wszystkich aktualizowanych strategii, ustalony został
jednolity horyzont czasowy - rok 2020.
3. Konwent Marszałków z zaniepokojeniem
odbiera sygnały o braku woli współpracy niektórych resortów ze stroną
samorządową w ramach Międzyresortowego Zespołu ds. Narodowej Strategii Rozwoju
Regionalnego działającego nad regionalnym uszczegółowieniem NPR. Świadczy o tym m.in. pominięcie przez
nie w części diagnostycznej strategii sektorowych - wymiaru regionalnego.
Tymczasem rolą Zespołu jest m.in. ustalenie podziału odpowiedzialności za
poszczególne sfery tej polityki w oparciu o Założenia Narodowego Planu Rozwoju
na lata 2007 – 2013. Zgodnie z Założeniami NPR na lata 2007-2013 konieczne jest
przesunięcie zakresu interwencji będących dotychczas domeną polityk sektorowych
do polityki regionalnej i podzielenie ról pomiędzy państwem reprezentowanym
przez ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego a samorządy województw. W trakcie dotychczasowego
współdziałania nad NPR obserwujemy szczególny opór Ministerstwa Rolnictwa.
Obszary wiejskie są zaś kluczowe dla odpowiedzialności samorządów województw za
rozwój regionalny i przestrzenny. Konwent Marszałków oczekuje, że Zespół
Międzyresortowy ds. NSRR wypracowując propozycje podziału kompetencji uwzględni
zasadę subsydiarności, która jest fundamentem europejskiej polityki
regionalnej. Jej przestrzeganie, jak wynika z doświadczeń innych krajów
członkowskich UE zapewnia skuteczne i efektywne realizowanie priorytetów
rozwoju regionalnego. Potwierdza to sukces lokalnej samorządności w Polsce,
który zawdzięczamy reformom ustrojowym z początku lat 90-tych.
4. Wyzwania integracji europejskiej,
których miarą jest kilkakrotnie wyższa niż dotąd skala finansowania rozwoju
regionalnego w nowych krajach członkowskich wymagają szybkiego przyjęcia
rozwiązań prawno-ustrojowych, które wyposażą samorządy województw w odpowiednie
instrumenty zarządzania 16 odrębnymi programami operacyjnymi. Na poziomie rządu
musi istnieć silny ośrodek koordynacji polityki regionalnej i polityk
sektorowych, który będzie partnerem województw. W związku z powyższym Konwent
apeluje o przyspieszenie prac nad ustawą o polityce regionalnej, która
uszczegółowi kierunkowe zapisy Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego. Dla
budowy silnej pozycji
konkurencyjnej Polski w Europie, powinny zostać przyjęte
rozwiązania, które umożliwią dynamizację rozwoju regionów.
5. Realizacja przez samorządy województw
ustawowo powierzonych im funkcji w sferze rozwoju regionalnego, w tym
realizacji 16 regionalnych programów operacyjnych na lata 2007 -2013, jest
niemożliwa bez głębokiej reformy finansów publicznych. Występująca obecnie
dychotomia między formalnymi kompetencjami i wynikającymi z nich zadaniami a
finansowymi instrumentami działania oznacza, iż założenia reformy z 1999r.,
dotyczące poprawy efektywności alokacji środków publicznych poprzez
rozszerzenie udziału samorządów w gospodarowaniu tymi środkami, nie zostało
spełnione. Reforma systemu finansów publicznych winna być wsparta rzeczywistą
decentralizacją zadań, wykonywanych obecnie przez agencje państwowe (sfera
restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa i obszarów wiejskich oraz małych i
średnich przedsiębiorstw). Centralne wspieranie tych sfer pozostawia na uboczu
przesłanki wynikające ze zróżnicowanych regionalnie uwarunkowań i priorytetów.
Białystok, 28 października 2004 r.