Zakończył się szwajcarsko – polski projekt na przejściu granicznym w Połowcach
Realizowany od 2012 r projekt „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli drogowego przejścia granicznego w Połowcach” dobiegł końca. Uroczyste zakończenie przedsięwzięcia odbyło się 20 października na terenie przejścia drogowego w Połowcach. W spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciele lokalnych władz samorządowych, reprezentanci Straży Granicznej, służb celnych a także wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy Guido Beltrani. Samorząd Województwa Podlaskiego reprezentował Wicedyrektor Departamentu Finansów UMWP Bogdan Olszewski
- Mam nadzieję, że społeczność lokalna tę większą intensyfikację kontaktów międzynarodowych odczuje i będzie to wpływało na rozwój regionu – mówił podczas briefingu prasowego w Połowcach wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy Guido Beltrani wymienił trzy główne cele, które przyświecały realizacji projektu:
- To polepszenie obsługi paszportowo-celnej, a także warunków pracy służb na przejściu granicznym. Jak widać, oba cele zostały zrealizowane. Przejście funkcjonuje znakomicie, jest wygodne i nowoczesne.
Jako trzeci cel Dyrektor Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wymienił rozwój gospodarczy regionu:
- Ten cel jest długofalowy, ale jestem pewien, że poprawa warunków na przejściu w Połowcach wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy okolicznych miejscowości.
W ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy wojewoda podlaski realizował dwa projekty: KIK/20 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce” – ten projekt został zakończony w połowie 2014 r. Teraz sfinalizowano drugie przedsięwzięcie KIK/74 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli drogowego przejścia granicznego w Połowcach”.
Na zakończenie realizacji projektu odbyła się także konferencja podsumowująca doświadczenia z realizacji całego przedsięwzięcia.
Projekt rozpoczął się za kadencji Macieja Żywno, ówczesnego wojewody podlaskiego.
W ramach projektu zrealizowano m.in. budowę budynku usługowego, budynku administracyjnego, pawilonów odpraw celno–paszportowych samochodów ciężarowych, budynku kontroli szczegółowej ruchu pieszego, wiat, budowę sieci i infrastruktury zewnętrznej z obiektami towarzyszącymi (stacje transformatorowe, kablowe linie zasilające i oświetlenie terenu, zewnętrzna sieć cieplna, kanalizacja teletechniczna).
Wykonano również roboty drogowe wraz z wygrodzeniami wewnętrznymi, ogrodzenie terenu, zakupiono zestawy informatyczne, bramki radiometryczne, urządzenie RTG do prześwietlania, wagi dynamiczne i wagę statyczną.
Całkowita wartość projektu KIK/74 to ponad 66 mln. zł , 85% tej kwoty zostało sfinansowane z Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce w ramach szwajcarskiej pomocy dla 10 państw członkowskich Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r.
Na mocy umów międzynarodowych, rozdysponowano ponad 1 mld franków szwajcarskich. Dla Polski Fundusz Szwajcarski przewiduje niemal połowę środków (ok. 489 mln CHF). W 2010 r. do Programu przystąpiły także Rumunia i Bułgaria.
***
Drogowe przejście graniczne Połowce – Pieszczatka funkcjonuje od 6 grudnia 1993 roku. Do 20 grudnia 2007 roku odprawy celno – paszportowe odbywały się po stronie Republiki Białoruś.
Po wejściu Polski do Strefy Schengen odprawy służb granicznych i celnych RP przeniesione zostały na stronę polską. Po stronie polskiej od 21 grudnia 2007 roku stworzona została tymczasowa infrastruktura, umożliwiająca prowadzenie odpraw polskim służbom granicznym.
1 kwietnia 2015 roku na drogowym przejściu granicznym w Połowcach rozpoczęto odprawy w ruchu rozszerzonym, nastąpiła zmiana statusu przejścia granicznego z bilateralnego – osobowego na międzynarodowe.
Obecnie, oprócz samochodów osobowych, granicę przez to przejście przekraczać mogą samochody ciężarowe do 7,5 tony oraz autokary.
Dotychczasowe drogowe przejście graniczne Połowce – Pieszczatka znajdujące się przy drodze krajowej Nr 66 zajmowało obszar o powierzchni 650 m2 i osiągało przepustowość około 500 samochodów osobowych w obu kierunkach.
Podczas opracowanej w 2007 roku koncepcji rozbudowy infrastruktury granicznej przewidziano usytuowanie przejścia granicznego na powierzchni 18 ha. W ramach realizacji inwestycji przewidziana została budowa pełnej infrastruktury odpraw ruchu osobowego, towarowego i pieszego z założeniem przepustowości w obu kierunkach 200 samochodów ciężarowych, 2000 samochodów osobowych oraz 50 autokarów.
(ak)
Czytaj też: Uroczyste otwarcie przejścia drogowego na granicy polsko-białoruskiej w Połowcach