Dodana: 13 lipiec 2015 08:39

Zmodyfikowana: 13 lipiec 2015 09:02

Już od poniedziałku Tydzień Podlaski na Światowej Wystawie Expo 2015 w Mediolanie

- Jesteśmy jedynym regionem w Polsce, który dostał dodatkowy tydzień na zaprezentowanie się na targach Expo w Mediolanie. Nasze uczestnictwo w maju podczas Tygodnia Polski Wschodniej i Tygodnia Turystyki Polskiej zostało zauważone i docenione, osiągnęliśmy duży sukces, zaproponowano nam Tydzień Podlaski – powiedział Marszałek Województwa Podlaskiego Mieczysław Baszko na dzisiejszej (8 lipca br. ) konferencji prasowej.

Ilustracja do artykułu 0x0.jpg

Wystawa Światowa Expo 2015, najbardziej prestiżowe wydarzenie wystawiennicze na świecie, rozpoczęła się w Mediolanie 1 maja. Podlaskie było obecne na Expo przez dwa tygodnie: podczas Tygodnia Polski Wschodniej w dniach 11-17 maja oraz Tygodnia Turystyki Polskiej w dniach 18-24 maja br. Po raz trzeci zaprezentuje się w dniach 13-19 lipca br.

- W maju Pawilon Polski odwiedzało codziennie 5-6 tys. osób, a nasze podlaskie prezentacje były najczęściej oglądane, nie nadążaliśmy z przerwami technicznymi. Także Komisarz Pawilonu Polskiego wystawił nam wysokie oceny. Tym razem – w odróżnieniu od wcześniejszych ekspozycji – uwaga zwiedzających skoncentrowana będzie wyłącznie na województwie podlaskim. Oznacza to, że podlaską ofertę może zobaczyć nawet 40 tysięcy osób! – wyjaśniła Magdalena Łyżnicka-Sanczenko dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji. – Podczas Tygodnia Podlaskiego pokażemy jeszcze raz to, co już pokazaliśmy, a nowością będzie nasza propozycja kulturalna Performance Teatru A3.


Koszty tego tygodnia pokrywa Polska Organizacja Turystyczna. Podlaskie pokrywa koszty związane z wyjazdem Teatru A-3.
Scenariusz podlaskiej prezentacji wpisuje się w hasło tegorocznej Wystawy Światowej „Wyżywienie planety. Energia dla życia”, koncentrując się wokół nowoczesnego rolnictwa i żywności ekologicznej, przy akompaniamencie bogatego programu kulturalnego. Koncepcja prezentacji, realizowana pod hasłem „# Podlaskie. Zasilane naturą” została opracowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, we współpracy ze studiem projektowym AZE Design. Zakłada ona przygotowanie stałej ekspozycji, prezentującej różnorodność województwa podlaskiego, jego bogactwo kulturowe, dziedzictwo przyrodnicze oraz miks tradycji z nowoczesnością. Zaprezentowane zostaną m.in.:
• przedmioty nawiązujące do logotypu województwa podlaskiego – ekskluzywna galanteria projektantki Elwiry Horosz oraz torby i walonki wykonane przez Małgorzatę Dmitruk,
• przedmioty nawiązujące do tradycyjnych podlaskich technik rękodzielniczych, wykonane przez garncarza Pawła Piechowskiego z Czarnej Wsi Kościelnej oraz tkaczkę Danutę Radulską z Janowa,
• produkty prezentujące wycinek podlaskiego bogactwa kulinarnego – sękacz, mrowisko, miód pitny, soki naturalne, herbatki i mieszkanki ziołowe, wódka „Żubrówka”,
• rzeźba Jarosława Perszko stanowiąca replikę odcisku racicy „Gatczyny” – symbolu restytucji żubra w Puszczy Białowieskiej,
• przedmioty wykonane przez studio AZE Design z Czeremchy, tj. obrus Messy oraz pojemniki Taste od Diversity, odwołujące się do różnorodności kulturowej regionu.

Ekspozycji stałej wewnątrz Pawilonu, towarzyszyć będą atrakcje na zewnątrz, wśród których znajdą się:
• fragmenty spektaklu „Zmysły” w wykonaniu aktorów z A3 Teatr, twórców Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Wertep - – interaktywną i śpiewającą formę porozumienia z publicznością. Spektakl ten z sukcesem był już pokazywany w całej Polsce, wielu krajach Europy, także na Tajwanie,
• pokazy i warsztaty taneczne w wykonaniu grupy Fair Play Crew, bardzo ciepło przyjętych w Mediolanie,
• pokazy z udziałem łazika marsjańskiego skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej,
• warsztaty muzyczne prowadzone przez Jędrzeja Dondziło (DJ Dtekk), związanego z Festiwalem Up To Date,
• pokazy parzenia herbaty i mieszania ziół, przygotowane przez Ziołowy Zakątek z Korycin, których uczestnicy będą mogli stworzyć własne kompozycje ziołowe,
• degustacja wódki „Żubrówki” i produktów regionalnych.

Ponadto, osoby odwiedzające Tydzień Podlaski otrzymają drobne upominki w postaci trawy żubrowej, saszetek z próbkami ziół, wlepek Festiwalu Up To Date oraz folderów promujących podlaską branżę mleczarską i atrakcje turystyczne województwa podlaskiego.
Podlaska prezentacja uzupełniona zostanie emisją materiałów filmowych wewnątrz Pawilonu, które zaprezentują potencjał podlaskich zakładów mleczarskich, produkty regionalne, wielokulturowość regionu oraz jego bogactwo przyrodnicze.
- Włosi wyjeżdżają na urlopy w sierpniu, mamy nadzieję, że poprzez tak bogatą prezentację Podlaskiego zachęcimy ich do odwiedzenia naszego regionu – dodała Magdalena Łyżnicka-Sanczenko.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook