Blisko 140 mln zł na sprawny transport towarów w Podlaskiem
Na taką łącznie kwotę opiewają dwie umowy: na przebudowę linii kolejowej nr 59 i torów na przejściu Siemianówka-Swisłocz, które podpisał w czwartek (11 kwietnia br.) w urzędzie marszałkowskim przedstawiciel zarządu PKP PLK S.A. z wykonawcą inwestycji. Towarzyszyli im gospodarze regionu: wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski i marszałek województwa Artur Kosicki.
- Wartość projektu związanego z modernizacją 20 km linii nr 59 wynosi 69,2 mln zł netto; 85 proc. tej kwoty (ok. 58,8 mln zł) to dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.
- Prace na torach na przejściu Siemianówka-Swisłocz mają kosztować 68,8 mln zł netto, pieniądze te pochodzą z budżetu państwa.
– Dzięki inwestycjom w rejonie przejścia granicznego w Siemianówce zyska gospodarka regionu i zwiększy się rola województwa podlaskiego na mapie transportowej państwa. – mówił podczas spotkania w UMWP Bohdan Paszkowski, Wojewoda Podlaski. – Więcej pociągów z towarami zza wschodniej granicy, to także więcej klientów w punktach przeładunkowych na terenie województwa.
Natomiast Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego podkreślał, że finansowanie jednej z inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego, a drugiej z budżetu państwa, to dobry przykład współpracy rządu z samorządem.
– Podczas ostatniej kampanii wyborczej dużo mówiliśmy o „szerokich torach”, które są niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego naszego województwa. Podpisanie tych umów to nic innego, jak spełnienie tych obietnic. Przeznaczamy na to wspólnie z rządem PiS prawie 140 mln zł – mówił marszałek.
Projekty zakładają m.in. kompleksową wymianę torów, montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, budowę półsamoczynnej blokady liniowej, nowej nastawni, budowę nowych rozjazdów, a także remont bocznicy, mostów, przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycje umożliwią wjazd na stacje dłuższym i cięższym pociągom niż dotychczas czy przejazd większej liczby pociągów a także poprawią bezpieczeństwo.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekty towarowe wpisane w Krajowy Program Kolejowy. To właśnie między innymi polepszenie warunków transportowych na Wschód poprzez inwestycje na Podlasiu – wyjaśniał Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wykonawca, czyli konsorcjum firm: Intop, Torkpol i PUH Rajbud chce rozpocząć prace jeszcze w lipcu br. Ich zakończenie planowane jest w 2021 i 2022 roku.
is