W Białymstoku zainaugurowano kampanię społeczną „Uważni Rodzice”
Aż jedna czwarta nastolatków (23,1%) przyznaje, że zdarzyło im się spotkać z osobą dorosłą poznaną w internecie – 39% z nich poinformowało o tym rodziców, 29% nie poinformowało o tym fakcie nikogo – wynika z badań. Z roku na rok rośnie liczba ujawnianych przypadków uwodzenia dzieci online. W ochronie dzieci przed takimi zachowaniami szczególną rolę odgrywają rodzice – i to do nich kierowana jest przede wszystkim kampania „Uważni Rodzice”, realizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom siłę w partnerstwie z Fundacją Orange.
W środę 29 listopada w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego kampanię tę zainaugurował ELEOS Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę z Warszawy.
- Jako ojciec trójki dzieci bardzo cieszę się, że ta kampania jest inaugurowana i w naszym województwie. Nie ma bowiem chyba rodzica, którego ten temat by nie interesował. To niezwykle potrzebna i ważna inicjatywa i trzymam kciuki za jej powodzenie – mówił Maciej Żywno otwierając konferencję inaugurującą kampanię.
Maciej Kempka z fundacji „Dajemy dzieciom siłę” przyznał, że nie ma jednego wzorca uwodzenia dzieci w sieci. Co więcej – trudno mówić o jakimś jednym katalogu zachowań, które wskazywałoby, że z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego. Najważniejsza jest rozmowa i uważne obserwowanie. Czasami może to być apatia, bywa, że agresja.
Obecny na inauguracji kampanii Sławomir Józefowicz z Wydziału ds. Walki z Cyberprzestępczością podlaskiej policji przytoczył dane z których wynika że tylko w 2016 roku w Polsce wszczęto 2733 spraw z tym związanych, z czego zarzuty postawiono 958 osobom. W tym roku takich spraw wszczęto już 2954, a zarzuty postawiono 1188 osobom.
- A wiemy, że te zgłaszane sprawy to tylko ułamek problemu. Choćby w ubiegłym miesiącu trzy dziewczyny z jednej klasy padły ofiarą szantażystów, którzy chcieli wymusić na nich kompromitujące zdjęcia. Kiedy w końcu zgłosiły się do nas z jednym z rodziców wszczęliśmy postepowanie. Udało nam się ustalić, że stało za tym dwóch chłopaków z Bielska Podlaskiego, a po zebraniu materiału dowodowego liczba pokrzywdzonych wzrosła do kilkudziesięciu osób. To pokazuje jak trzeba być uważnym – mówi funkcjonariusz.
Przekazy kampanii „Uważni Rodzice” koncentrują się na problemie manipulowania dziećmi w celu nakłaniania ich do tworzenia i przesyłania materiałów o charakterze erotycznym czy spotkań prowadzących do wykorzystania seksualnego.
Hasło kampanii „Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” pokazuje, jak ważny jest realny kontakt rodzica z dzieckiem dla zapewnienia mu bezpieczeństwa.
(mk)
Spot kampanii poniżej: