Dodana: 10 kwiecień 2020 13:38

Zmodyfikowana: 10 kwiecień 2020 14:23

Wzniosłe „Alleluja” Händla w wykonaniu Orkiestry i Chóru OiFP

W trudnym dla nas wszystkim czasie, w jaki przypadają tegoroczne Święta Wielkanocne, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej (OiFP) dzielą się pięknem muzyki Georga Friedricha Händla – wzniosłym „Alleluja”. Zostało ono wykonane przez artystów właśnie teraz, wspólnie, razem, pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka i Maestry Violetty Bieleckiej, którzy razem z prof. Ewą Iżykowską-Lipińską, dyrektor OiFP, przesyłają w ten sposób wszystkim melomanom i przyjaciołom opery słowa otuchy i nadziei.

Ilustracja do artykułu oifp-2.jpg

Oratorium „Mesjasz” to najwyżej ceniona i najpowszechniej znana kompozycja G.F. Händla. Tekst stanowi zbiór cytatów biblijnych, a dzieło przeznaczone jest do kontemplacji i refleksji nad głównymi prawdami wiary: zapowiedzią zbawienia i nadejściem Mesjasza, jego śmiercią i wniebowstąpieniem, wreszcie wyznaniem wiary w zmartwychwstanie i zbawienie ludzi. Monumentalności nadają utworowi pełne patosu chóry.


Najbardziej znana część oratorium, "Alleluja", obrazuje wstąpienie zmartwychwstałego Chrystusa do Królestwa Niebieskiego. Esencją tej niezwykłej muzyki jest przesłanie dotyczące zbawienia. Ofiara Chrystusa, który dał siebie ludziom, zwieńczona jest muzycznie finałowym chóralnym Amen.

„Mesjasz” jest dziełem ponadczasowym. Poruszał publiczność osiemnastowieczną i głęboko dotyka współczesnych słuchaczy. Romain Rolland w biografii Händla napisał: „W życiu wielkich ludzi często się zdarza, że w chwili, gdy wszystko wydaje się im stracone, gdy wszystko upada, są właśnie bliżej szczytu niż kiedykolwiek.”

źródło: Opera i Filharmonia Podlaska
oprac. Anna Augustynowicz

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook