Rusza budowa szybkiej kolei Rail Baltica z Polski do Finlandii
Ministrowie transportu Polski i Litwy Jerzy Polaczek i Algirdas Butkeviczius podpisali w piątek (09.03) w Wilnie memorandum, ustalające punkt, w którym przyszła droga kolejowa Rail Baltica przekroczy granicę polsko-litewską.
W ocenie obu ministrów, podpisany dokument ma znaczenie historyczne, gdyż określenie punktu przekroczenia granicy jest pierwszym etapem rozpoczęcia faktycznych prac związanych z budową drogi kolejowej Rail Baltica, łączącej Warszawę z Helsinkami przez Litwę, Łotwę i Estonię.
Punktem granicznym przyszłej Rail Baltica pozostanie obecne polsko-litewskie przejście kolejowe Mockawa-Trakiszki.
"Podpisanie tego dokumentu pozwala nam na rozpoczęcie korzystania z funduszy programu TEN-T" - powiedział podczas konferencji prasowej minister Butkeviczius.
W programie TEN-T na techniczne przygotowanie projektu dla Litwy przewidziano 2,7 mln euro do 2009 roku.
Głównym zadaniem Litwy w tym projekcie jest dostosowanie szerokości torów do szerokości obowiązującej w Europie. Obecnie tory kolejowe na Litwie są szersze; takie jak na obszarze byłego ZSRR.
Zadaniem Polski jest wytyczenie do końca br. trasy Rail Baltica przez swe terytorium i zmodernizowanie dróg kolejowych.
Minister Polaczek zaznaczył, że budowa Rail Baltica jest priorytetowym projektem Polski na lata 2007-2013. Na modernizację dróg kolejowych zamierza się przeznaczyć około 100 mln euro.
Po stronie litewskiej budowa szybkiej kolei, jeżdżącej z prędkością ok. 160 km/h, ma się rozpocząć w 2009 roku. Przewiduje się, że pierwsze pociągi trasą Rail Baltica zaczną kursować około roku 2015.
www.gazetaprawna.pl (PAP)