Dodana: 22 grudzień 2015 12:13

Zmodyfikowana: 22 grudzień 2015 12:45

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo na finiszu

Ponad siedemdziesiąt osób uczestniczyło w piątkowej konferencji prasowej w Warszawie połączonej ze spotkaniem konsultacyjnym, które było podsumowaniem projektu „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja” w ramach, którego powstał i był promowany Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo. Podczas spotkania reprezentanci pięciu województw, przez które przebiega szlak, podpisali list intencyjny o dalszej współpracy. Drugi list podpisali przedstawiciele firm: Przewozy Regionalne, PKP Polonus oraz Nextbike.

Ilustracja do artykułu IMG_2032.JPG

- Ten projekt ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego pięciu województw Polski wschodniej i cieszę się, że ta trasa powstawała. Gratuluję wszystkim, którzy ją budowali - mówił podczas konferencji prasowej Podsekretarz Stanu  w Ministerstwie Rozwoju Adam Hamryszczak,. Wtórował mu zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju  Przedsiębiorczości Dariusz Szewczyk. 

 

 Obecni podczas konferencji przedstawiciele województw: Członek Zarządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego Marcin Kuchciński, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego – Bogdan Dyjuk, Członek Zarządu Województwa Lubelskiego Paweł Nakonieczny, Wicemarszałek Województwa Podkarpackiego  Bogdan Romaniuk oraz Marszałek Województwa Świętokrzyskiego – Adam Jarubas informowali o tym, co powstało w ich regionach w ramach budowy Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, która właśnie dobiega końca.

To najdłuższy, spójnie oznakowany szlak rowerowy w Polsce. Przebiega przez obszar pięciu województw leżących we wschodniej części kraju: warmińsko-mazurskiego (395 km), podlaskiego (603 km), lubelskiego (413 km), podkarpackiego (458 km) i świętokrzyskiego (210 km). Niemal 580 km (29 proc. długości trasy) stanowią odcinki prowadzące przez tereny leśne, a 180 km (9 proc. długości trasy) przypada na doliny rzek. Na szlaku zbudowano w sumie 228 MOR-y, czyli Miejsc Obsługi Rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne.

Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo była zrealizowana w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, Oś priorytetowa V: Zrównoważony rozwój potencjału turystycznego opartego o warunki naturalne, Działanie V.2 Trasy rowerowe.
Łączna wartość projektu inwestycyjnego wynosi około 274 miliony złotych. Na tę kwotę złożyły się koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zarządzaniem projektem, opłatami, nadzorem, wykupem gruntów oraz robotami budowlano-montażowymi. Projekt finansowany jest w 85 proc. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w 10 proc. przez budżet państwa, 5 proc. stanowi udziału własny Beneficjentów

Przypomnijmy, że trasa Green Velo prowadzi przez pięć parków narodowych i wiele parków krajobrazowych. W północnej części szlaku długie odcinki poprowadzono nasypami dawnych linii kolejowych. Na szlaku wydzielono 12 „królestw rowerowych”, czyli atrakcyjnych regionów, w których warto zaplanować dłuższy pobyt. Oferta dla turystów to ponad 100 propozycji jednodniowych i weekendowych oraz dłuższych wycieczek rowerowych.  
Przygotowano 546 Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, czyli rekomendowanych obiektów noclegowych, gastronomicznych, usługowych, świadczących usługi dla turystów rowerowych.

 


Po obu stronach trasy przez którą prowadzi szlak na obszarze 20-kilometrowego „korytarza” na rowerzystów czeka wiele atrakcji, wśród nich liczne zabytki stanowiące ważną część polskiego dziedzictwa kulturowego, m.in. katedra we Fromborku, zamek w Lidzbarku Warmińskim, kompleks klasztorny w Supraślu, dawne żydowskie miasteczka Tykocin i Leżajsk, miasta Chełm, Włodawa i Szczebrzeszyn znane ze swego wielokulturowego dziedzictwa, nadbużańskie sanktuaria różnych wyznań w Kostomłotach, Kodniu i Jabłecznej, starówka w Przemyślu, zamek w Łańcucie, średniowieczne miasto Sandomierz czy ruiny renesansowego zamku w Ujeździe.

Szlak zaczyna się (lub kończy, jak kto woli) w Elblągu zaś kończy w Końskich. Przygodę na szlaku można rozpocząć w dowolnym punkcie, wybierając trasę, która w najpiękniejszym wydaniu pokazuje piękno Polski Wschodniej z całą paletą barw, zapachów i smaków charakterystycznych dla poszczególnych regionów. Szlak dedykowany jest zarówno odbiorcom z kraju jak i zagranicy. Realizacja projektu zgodnie z planem zakończy się za kilka dni.

Podczas konferencji wystąpiła także dyrektor biura zarządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego, Małgorzata Wilk - Grzywna, która jednocześnie jest kierownikiem projektu „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej – promocja” przedstawiła zakres prac w projekcie promocyjnym i wyniki działań promocyjnych. Za kilka dni zakończy się promocja medialna szlaku, która w sumie kosztowała niemal 25 milionów złotych i była realizowana jako odrębny projekt unijny przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego.

W tym miesiącu czeka nas jeszcze ogólnopolska kampania telewizyjna w stacjach grupy TVP oraz TVN, która rozpocznie się 21 grudnia i będzie trwała tydzień. Kampania w regionalnych oddziałach TVP ruszyła już 1 grudnia. 28 grudnia do dwudziestu gazet regionalnych w Polsce, a 29 grudnia do stołecznego wydania Gazety Wyborczej zostanie dodany kalendarz Green Velo. Nakład liczy 485 tysięcy egzemplarzy. W grudniu kończy się także kampania reklamowa w Internecie oraz kampania w kolorowych drukowanych magazynach - informuje kierownik  projektu „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej – Promocja, Małgorzata Wilk – Grzywna. 

W ramach kampanii reklamowej całej trasy Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego uruchomiła dedykowany rowerzystom geoportal www.greenvelo.pl  , który jest podstawowym narzędziem komunikacji i informacji dla wszystkich pragnących spędzić wakacje na dwóch kółkach w Polsce Wschodniej. W ramach działań promocyjnych powstał także film reklamowy w 3D oraz sześć wersji telewizyjnego spotu reklamowego, który był emitowany po raz pierwszy przez cały wrzesień tego roku w kilkudziesięciu stacjach grupy TVN oraz Telewizji Polskiej. Tylko w tym miesiącu kampania telewizyjna dotarła do około 31 milionów widzów.

W radiu działania informacyjno - reklamowe były prowadzone już rok temu, ale w tym przez całe wakacje można było posłuchać ponad setki audycji informacyjnych w rozgłośniach regionalnych, a sierpniu ruszyła duża kampania radiowa w stacjach grupy Eurozet (Radio ZET, Radio ZET GOLD, Antyradio), zaś w październiku cykl dziesięciu audycji przygotował Henryk Sytner w Programie III Polskiego Radia.

Na grudzień zaplanowano kampanię prasową, w tym poprzez prezentowany wyżej kalendarz oraz cykl całostronicowych reklam w kolorowych czasopismach od tygodników opinii, poprzez prasę z segmentu people, prasę męską, luksusowe miesięczniki, gazety  podróżnicze, periodyki o zdrowym trybie życia oraz branżowe pisma rowerowe.            

 

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo, jako marka promowano także Internecie, gdzie podstawowym wskaźnikiem rozliczenia była liczba 180 milionów odsłon, co już udało się przekroczyć. W ramach promocji internetowej Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego przeprowadziła w sieci zarówno kampanię odsłonową, jak i kampanię linków sponsorowanych, współpracując z takimi portalami jak Interia.pl, Onet.pl oraz Wirtualnapolska.pl. Do 2,8 miliona osób wysłano maile reklamowe.

 

Bardzo dużą pozycję w budżecie całego projektu promocyjnego stanowiły wydawnictwa, w tym mapy foldery i przewodniki. ROT WŚ wydał aż 226 typów, różnych wydawnictw, w tym milion samych map. Na potrzeby wydawnictw powstał bank zdjęć, liczących ponad 2 tysiące pozycji.

 

Wydawnictwa były rozdawane podczas eventów promocyjnych i targów. Szlak Green Velo promowano podczas 15 imprez targowych w kraju i zagranicą, w tym między innymi na targach w Berlinie, Friedrichshafen oraz na EXPO w Mediolanie. W targach i eventach uczestniczyli ambasadorowie Green Velo, którymi zostali: Joanna Jabłczyńska, Kabaret Skeczów Męczących oraz dziennikarz sportowy Rafała Patyra.

 

W ramach promocji trasy zorganizowano także kilkadziesiąt wydarzeń typu ambient media w całej Polsce. W całym kraju stanęły labirynty Green Velo i leżaki Green Velo,  a uczestnicy tych eventów mogli wygrać między innymi rowery Green Velo. Marka była także promowana podczas jednego z etapów Tour de Pologne.

 

- Wschodni Szlak Rowerowy cieszy się coraz większym zainteresowaniem partnerów prywatnych. Za duży sukces uważamy fakt, że hotelarze, restauratorzy, właściciele gospodarstw agroturystycznych, moteli i pensjonatów zgłosiło się do współpracy i otrzymało status Miejsca Przyjaznego Rowerzystom. Takich miejsc na trasie Green Velo jest 546. Stworzeniem około 30 Miejsc Obsługi Rowerzystów, zlokalizowanych na swoich stacjach przy szlaku Green Velo zainteresował się PKN Orlen. Cieszy nas także bardzo współpraca ze znanymi przewoźnikami, czyli Przewozami Regionalnymi oraz PKS Polonus. Zapowiada się także bardzo owocna współpraca z firmą Nextbike, która planuje rozwinąć na trasie Green Velo pierwszy w Polsce system wypożyczalni samoobsługowych poza obszarami miejskimi w systemie bike&ride dla turystów i mieszkańców - mówiła tuż po konferencji dyrektor Wilk - Grzywna.

 

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo powstał dzięki zaangażowaniu w to przedsięwzięcie Ministerstwa Rozwoju, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędów Marszałkowskich Województw: Warmińsko - Mazurskiego, Podlaskiego, Lubelskiego, Podkarpackiego oraz Świętokrzyskiego. Beneficjentem projektu promocyjnego było województwo świętokrzyskie, zaś partnerem wykonawczym Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego.

facebook