Dodana: 18 styczeń 2018 13:38

Zmodyfikowana: 18 styczeń 2018 13:38

Polskie firmy coraz bardziej innowacyjne. Podlaskie w połowie stawki

W latach 2014-2016 w porównaniu do lat 2013-2015 w sektorze przedsiębiorstw przemysłowych odnotowano wzrost udziału przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie o 1,4 p. proc. do 20,3%. W usługach natomiast wskaźnik ten zwiększył się o 3,9 p. proc. do 14,5%.

Ilustracja do artykułu Promotech- Puncher.jpg
Biorąc pod uwagę wielkość przedsiębiorstw w 2016 r. największy odsetek podmiotów aktywnych innowacyjnie był wśród jednostek o liczbie pracujących 250 osób i więcej.

W "Przetwórstwie przemysłowym" największy odsetek przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie wystąpił
w dziale "Produkcja wyrobów farmaceutycznych" (49,0%). W przypadku przedsiębiorstw usługowych odsetek ten był najwyższy w dziale "Ubezpieczenia, reasekuracja i fundusze emerytalne" (69,0% przedsiębiorstw).

W poprzednim okresie badawczym (2013-2015) w przedsiębiorstwach przemysłowych wskaźnik ten był
najwyższy w dziale "Produkcja koksu i produktów rafinacji ropy naftowej" (46,7%), a w przedsiębiorstwach usługowych – w dziale "Ubezpieczenia, reasekuracja i fundusze emerytalne" (68,7%).
Uwzględniając podział terytorialny kraju, największy odsetek aktywnych innowacyjnie przedsiębiorstw
przemysłowych wystąpił w województwie małopolskim (23,7%) i podkarpackim (23,3%), natomiast przedsiębiorstw usługowych – w województwie lubelskim (23,6%). Najniższe wartości wskaźnika odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (odpowiednio 14,8% i 4,9%).

          Źródło: GUS

Przedsiębiorstwo aktywne innowacyjnie to takie, które w badanym okresie wprowadziło przynajmniej
jedną innowację produktową lub procesową lub realizowało w tym okresie przynajmniej jeden
projekt innowacyjny, który został przerwany lub zaniechany w trakcie badanego okresu (niezakończony
sukcesem) lub nie został do końca tego okresu ukończony (tzn. jest kontynuowany).

Przedsiębiorstwo innowacyjne w zakresie innowacji produktowych i procesowych jest to przedsię-
biorstwo, które w badanym okresie wprowadziło na rynek przynajmniej jedną innowację produktową
lub procesową (nowy lub istotnie ulepszony produkt bądź nowy lub istotnie ulepszony proces).
Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook