Dodana: 8 kwiecień 2016 19:51

Zmodyfikowana: 8 kwiecień 2016 19:51

Powstał Zespół doradczy do opracowania założeń rozwoju inwestycji infrastrukturalnych

Powołał go w piątek 8 kwietnia Jerzy Leszczyński, Marszałek Województwa Podlaskiego. W jego skład weszli przedstawiciele podlaskich samorządowców, naukowców i przedsiębiorców. Cel jest jeden – zmaksymalizować szanse na rozwój naszego regionu w oparciu o tranzyt i bliskość granicy Unii Europejskiej.

Ilustracja do artykułu szlak-11.jpg

– Powołałem zespół doradczy do opracowania założeń rozwoju inwestycji infrastrukturalnych związanych z rozwojem przede wszystkim przewozów towarowych i drogowych w kontekście współpracy zagranicznej z Białorusią, ale i w przyszłości z krajami azjatyckimi Dalekiego Wschodu – na konferencji prasowej w piątek 8 kwietnia poinformował Jerzy Leszczyński, Marszałek Województwa Podlaskiego. - Jako województwo chcemy wpisać się w koncepcje układu transportowego mającego łączyć Europę z Azją.

Jak podkreśla, żeby tak się stało muszą zostać spełnione określone warunki – odpowiednie przejścia graniczne, drogi, tory kolejowe. Czasami będzie to wymagało zmiany dotychczasowych planów.

- Chcemy wskazać w najbliższym czasie zmiany w takich planach i co byśmy chcieli widzieć. To jest zresztą ściśle związane ze Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego, Regionalnym Programem Operacyjnym, planami rządu wreszcie. Jednak w ramach zespołu chcemy tutaj wspólnie ustalić to, co można ulepszyć, poprawić w najbliższym czasie – mówi marszałek Leszczyński.

Obecny na spotkaniu Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski poprzez swoich przedstawicieli chce na bieżąco śledzić postępy prac Zespołu. Jak przypomniał, to właśnie do jego – wojewody podlaskiego – kompetencji należą sprawy związane z przejściami granicznymi w naszym województwie.

Największe zyski nasz region mógłby czerpać w związku z planowaną ekspansją kolejowa Chin w kierunku Europy Zachodniej, gdyby ziścił się plan budowy takiej trasy Kazachstan (Astana), Rosję (Moskwa), Białoruś (Mińsk), Polskę do Rotterdamu w Holandii. Chińczykom zależy na tym połączeniu, bo znacznie skraca czas transportu do Chin i z powrotem. Obecnie transport morski zajmuje ok. 5-6 tygodni, a kolejowy - około 14 dni, a po planowanych zmianach ma się skrócić nawet do 6-7 dni. 

Tymczasem najlepsze towarowe przejścia kolejowe między Białorusią a Polską są trzy: w woj. lubelskim Terespol (najbardziej obecnie oblegane) oraz dwa w Podlaskiem - w Siemianówce i Kuźnicy.

- Gra toczy się o wielką stawkę – nie ma wątpliwości obecny na spotkaniu Bogdan Rogaski, prezes zarządu Barter S.A. - Dzisiaj ziściło się marzenie przedsiębiorców żebyśmy usiedli przy wspólnym stole, żeby porozmawiać o przyszłości województwa, o usuwaniu barier które hamują rozwój. Dlatego tak nas cieszy obecność wojewody i pomoc marszałka. Bo my oczekujemy na pomoc władz w rozwoju Podlasia. Żebyśmy my wszyscy mogli korzystać z położenia Podlaskiego. Zostały nam dane warunki i musimy znaleźć sposób żeby społeczeństwo Podlasia miało realne korzyści z tej koncepcji, żebyśmy mieli wreszcie możliwość zatrzymania tu młodzieży. Dzisiaj rozmawialiśmy o strategii rozwoju województwa w oparciu o tranzyt. Czy chcemy czy nie chcemy to tutaj będą się krzyżowały drogi, korytarze międzynarodowe. Dla mnie to jest zwrot strategiczny. Nie zamykamy się. I to położenie zmusza nas żeby się otworzyć na granicę wschodnią. 

W skład Zespołu wchodzą:

prof. zw. dr hab. inż. Joanicjusz Nazarko - Dziekan Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej

Witold Karczewski - Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstok

Bogdan Rogaski - Prezes Zarządu Barter S.A.

Lech Jerzy Pilecki - Honorowy Prezes Podlaskiego Klubu Biznesu

Andrzej Jacek Kierman - PKP PLK S.A. ZLK w Białymstoku

Jerzy Doroszkiewicz - Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku

Józef Władysław Sulima - Dyrektor Podlaskiego Zarządy Dróg Wojewódzkich

Damian Raczkowski - Dyrektor Projektu, Departament Sprzedaży i Współpracy z Samorządami

Łukasz Wilamowski - Centrum Logistyczne w Łosośnej

Marek Antoni Proniewski - Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego

Leszek Lulewicz - Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMWP

Do prac Zespołu zapraszania też są:

Przedstawicle Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na czele z Wojewodą Podlaskim

Przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Białymstoku na czele z Prezydentem

Przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Sokółce na czele z Burmistrz

Przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych leżących w strefie przygranicznej wschodniej granicy Unii Europejskiej

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook