Dodana: 6 grudzień 2017 14:10

Zmodyfikowana: 6 grudzień 2017 14:10

Nawet w półtorej godziny pociągiem z Białegostoku do Warszawy. PKP zmienia się dzięki unijnym inwestycjom

W środę 6 grudnia w Białymstoku z dziennikarzami spotkali się przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., by poinformować o najnowszych inwestycjach na kolei, zwłaszcza w Podlaskiem. A te są ogromne – jak przekonuje Krzysztof Pietras z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Przewidziane na terenie województwa Podlaskiego prace modernizacyjne o łącznej wartości 4,3 mld zł przyniosą skrócenie czasu przejazdu zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych.

Ilustracja do artykułu glo.JPG

Podróż na odcinku Warszawa – Białystok skróci się o ponad 20 minut (z obecnych 2 godzin 26 min.). Elektryfikacja linii Ełk – Suwałki – Trakiszki i budowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk skróci czasu przejazdu z Białegostoku do Suwałk do ok. 1,5 godziny. Budowa wiaduktów w miejscu naziemnych  przejazdów kolejowych i unowocześnienie systemów sterowania (standard ERTMS/ETCS) zapewni zwiększenie przepustowości szlaków przy jednoczesnym wzroście bezpieczeństwa. Jakość podróży koleją poprawi wprowadzenie na stacjach i przystankach udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.

Przypomnijmy, że od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. To dziś największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę" (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44  mld euro - na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.

W Podlaskiem modernizowany będzie polski fragment Rail Baltica, który stanowi 341 km. Jej początek zaczyna się w Warszawie, a kończyć będzie w Trakiszkach na polsko-litewskiej granicy. W tej chwili prace trwają na odcinku Sadowe-Czyże – koniec tej inwestycji planowany jest na 2019 rok. Kwalifikowane koszty prac na tym odcinku to ok. 1 mld zł. W tym czasie przebudowane lub wybudowane zostaną:

- 2 stacje i 4 przystanki osobowe

- 12 peronów

- 3 mosty i wiadukty kolejowe

- 11 przejazdów kolejowo-drogowych

- 9 skrzyżowań dwupoziomowych na odcinku Warszawa – Sadowne oraz w Małkini

- 3 przejścia pod torami

- 3 przejścia gospodarcze

- Obecnie trwają już prace projektowe na odcinku Czyżew-Białystok. Ich zakończenie planujemy w czerwcu przyszłego roku – mówi Krzysztof Pietras. - I pod koniec 2018 roku planujemy podpisać umowy na prace budowlane które zakończą się w 2020 roku.

Na tym odcinku powstaną:

- 4 stacje i 15 przystanków osobowych

- 8 mostów kolejowych

- 18 przejazdów kolejowo-drogowych

- 4 wiaduktów drogowych i 6 kolejowych

- 6 przejść pod torami i kładki dla pieszych

- nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza (ta nazwa może jeszcze ulec zmianie)

Koszty kwalifikowane dla tego projektu wynoszą ponad 1,6 mld złotych.

W przypadku podlaskiego odcinka Rail Baltici na odcinku Białystok - Ełk to początek prac planowany jest na 2020 rok (do 2023), a stamtąd do granicy około roku 2023. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przełomie roku planują podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektu Białystok – Ełk. Modernizacja liczącego 103 kilometry fragmentu linii kosztować będzie 1,7 mld złotych, jednak aż 85 proc., czyli 1,5 mld zł PLK otrzyma z funduszy CEF.

- Dzięki tej inwestycji poprawi się komfort podróży, zwiększy bezpieczeństwo - zapewnia Krzysztof Pietras.

 (opr.mk)

Pliki do pobrania

facebook