Dodana: 4 październik 2018 17:18

Zmodyfikowana: 5 październik 2018 08:29

V WKG. Inwestycje w Polsce Wschodniej - co się udało, a czego nam brakuje

Inwestycje transportowe, realizacja rządowych programów, m.in. projektu Mieszkanie Plus, a także co i jak będzie można finansować z funduszy unijnych w kolejnej perspektywie – o tym podczas panelu „Inwestycje” rozmawiali samorządowcy z województwa podlaskiego – marszałek Jerzy Leszczyński, prezydenci - Białegostoku Tadeusz Truskolaski i Suwałk Czesław Renkiewicz, z-ca prezydenta Olsztyna Halina Zaborowska-Boruch, burmistrz Augustowa Wojciech Walulik. W dyskusji wziął też udział dyrektor Departamentu Przygotowywania Projektów w Centrum Unijnych Projektów Transportowych Krzysztof Rodziewicz. Gospodarzem panelu był redaktor naczelny www.PortalSamorządowy.pl i www.wnp.pl Rafał Kerger.

Ilustracja do artykułu Inwestycje (3).JPG

Jak podkreślał prezydent Tadeusz Truskolaski, dzięki funduszom unijnym poprawiła się infrastruktura drogowa i w samym Białymstoku i w województwie, ale to czego nam cały czas brakuje, to zintegrowany system transportowy.
- Powinniśmy zabiegać o system oparty na drogach, kolei i na transporcie powietrznym. Tylko dzięki temu będziemy mogli mówić o prawdziwej dostępności transportowej naszego regionu. Bez tego nigdy nie będziemy atrakcyjni dla potencjalnych inwestorów.- mówił Tadeusz Truskolaski.

Marszałek Jerzy Leszczyński zaznaczył, że  jednym z priorytetów samorządu województwa jest poprawa infrastruktury i rozbudowa sieci dróg.
- Przy wsparciu funduszy unijnych  nasze plany dotyczące dróg wojewódzkich są realizowane, ale muszą być też konkretne inwestycje w duże szlaki transportowe przebiegające przez nasz region, takie jak Via Carpatia, Via Baltica. My, jako samorząd lobbujemy na rzecz tych inwestycji i wydaje się, że jak na razie z pozytywnym skutkiem. Ale te drogi, jeśli do nas dotrą, to  w najlepszym wypadku dopiero kilka lat.
Jerzy Leszczyński przypomniał, ze jednym z działań wspierających dostępność Podlaskiego jest wsparcie finansowe z budżetu województwa dla budowanych w Białymstoku i Suwałkach lotnisk lokalnych.

Do tych inwestycji odniósł się również prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz
- Nie mamy lotniska regionalnego w naszym województwie, a bez tego nie mam mowy, że będą do nas ściągać inwestorzy. Dlatego podjęliśmy decyzję, aby w Suwałkach wybudować pas startowy dedykowany przede wszystkim biznesowi.
Czesław Renkiewicz przypomniał też, że oprócz pieniędzy z budżetu miasta, wsparcia ze strony marszałka , pieniądze na budowę pasa startowego przekazała firma Forte, która ma swoja siedzibę
właśnie w Suwałkach.

Wiceprezydent Olsztyna Halina Zaborowska-Boruch podkreślała, że przy cały czas stosunkowo słabej infrastrukturze drogowej i przy „białych plamach na mapie kolejowej Polski Wschodniej lotniska regionalne są bardzo potrzebne.
Na problemy z dostępnością drogową do północnej części województwa podlaskiego, czyli m.in. do Augustowa zwrócił uwagę burmistrz Wojciech Walulik.
- Jesteśmy miastem turystycznym. Połączenia drogowe i kolejowe są dla nas szalenie ważne. Tymczasem droga do Białegostoku czy do Suwałk jest bardzo obciążona, a połączenia kolejowe praktycznie żadne. 
   
Goście Rafała Kergera poruszyli również temat rządowego programu Mieszkanie Plus. I jak zgodnie twierdzili, realizacja tego projektu w biedniejszych regionach Polski jest bardzo trudna i nieuzasadniona ze względu na wysokie koszty wynajmu mieszkań z flagowego programu rządowego. - Mieszkania budowane z tego programu są za drogie dla obywateli takich miast jak Suwałki, Augustów czy Olsztyn, Ceny za wynajem są dużo wyższe niż na wolnym rynku. Ludzi na to nie stać.


Nie zabrakło też pytań kierowanych do  Krzysztofa Rodziewicza z Centrum Projektów Unijnych o to co nas czeka w przyszłej perspektywie unijnej i czy inwestycje transportowe będą mogły liczyć na fundusze unijne.
- Będzie to raczej podejście integralne do systemu transportowego.- mówił Rodziewicz.
I dodał, że na pewno nie będzie finansowania lotnisk i taboru kolejowego.

ak


 


facebook