Dodana: 17 kwiecień 2019 13:46

Zmodyfikowana: 17 kwiecień 2019 13:46

Dyskusja o przebiegu trasy Rail Baltica

Konsultacyjne spotkanie dotyczące przebiegu linii kolejowej Rail Baltica przez teren Podlaskiego odbyło się w poniedziałek (15 kwietnia br.) w urzędzie marszałkowskim.

Ilustracja do artykułu Spotkanie dot. przebiegu Rail Baltica (1).jpg

Organizatorem spotkania i moderatorem dyskusji był poseł Krzysztof Jurgiel, a uczestniczyli w nim m.in. marszałek Artur Kosicki, wicemarszałek Marek Olbryś, wicewojewoda Jan Zabielski oraz starostowie, burmistrzowie, wójtowie i przedsiębiorcy, dla których temat przebiegu Rail Baltiki jest bardzo ważny.

 – Mam nadzieję, że takie konsultacje, jak dzisiejsze, pozwolą na przyjęcie najbardziej korzystnych dla rozwoju województwa rozwiązań dotyczących przebiegu tej ważnej trasy kolejowej – powiedział na wstępie marszałek Artur Kosicki.

Podczas spotkania przedstawiciele poszczególnych samorządów poruszyli wiele problemów związanych ze szczegółowym przebiegiem linii kolejowej Rail Baltica oraz związanej z nią infrastruktury drogowej, technicznej i logistycznej. Swoje uwagi przekazywali na obcenym przedstawicielom PKP Polskie Linie Kolejowe SA: Markowi Kubera, zastępcy dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji, Jackowi Cylwik i Elżbiecie Bąk – dyrektorom poszczególnych projektów realizowanych na linii Rail Baltica oraz przedstawiciel projektanta – Paweł Skowroński.

Wiele postulatów

Poseł Kazimierz Gwiazdowski i burmistrz Grajewa Dariusz Latarowski zgłosili postulat budowy dwóch bezkolizyjnych przejazdów przez tory kolejowe w tym mieście. Identyczny problem poruszyli w swoich wystąpieniach Błażej Buńkowski, starosta moniecki i Zbigniew Karwowski, burmistrz Moniek, którzy zaapelowali do władz PKP PLK o zwiększenie, z dwóch do trzech, projektowanej liczby wiaduktów w Mońkach. Ponadto wysunęli oni śmiały projekt budowy na Wysoczyźnie Monieckiej tunelu kolejowego.

– To co zrobimy teraz, zostawimy przyszłym pokoleniom – podkreślał wagę decyzji poseł Kazimierz Gwiazdowski.

 Natomiast Roman Czepe, wicestarosta białostocki i Krzysztof Gołaszewski, burmistrz Łap wśród swoich postulatów szczególnie podkreślali problem ograniczenia, czy wręcz  braku dostępu w projektowanym przebiegu linii Rail Baltica do bocznic kolejowych przez użytkujące je obecnie firmy, działające właśnie na terenie gminy Łapy.

Głos wymienionej dwójki samorządowców wspierali, w rozgorzałej na ten temat dyskusji, przedsiębiorcy uczestniczący w spotkaniu. Nie chcą oni ponosić nowych, wysokich opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej, co ma nastąpić po zaplanowanej modernizacji stacji kolejowej w Łapach.

 Zarówno łapscy samorządowcy, jak i tamtejsi przedsiębiorcy przedstawili inną formułę rozwiązań technicznych w obrębie stacji Łapy. Zaproponowali m.in. wyburzenie czterech budynków – to działanie umożliwiłoby dalsze użytkowanie bocznic kolejowych przez lokalne firmy na dotychczasowych warunkach. – Chcemy normalnie funkcjonować – zwrócił się do przedstawicieli PKP PLK właściciel firmy Krupiak – Rober Wojno.

Swoje uwagi do przebiegu linii Rail Baltica zgłosili też m.in. Waldemar Wilczewski, zastępca wójta Turośni Kościelnej oraz przedstawiciele gmin Dobrzyniewo Duże i Knyszyn.

 

Potrzebne są kolejne rozmowy

Przedstawiciele PKP PLK odpowiadali na pytania uczestników spotkania oraz przedstawili swoje opinie i uwagi do zgłoszonych podczas spotkania wniosków. I jak się okazało – w dużej części były one rozbieżne z oczekiwaniami podlaskich samorządowców.

 Moderujący dyskusję poseł Krzysztof Jurgiel przyjął, zaakceptowaną przez wszystkich uczestników spotkania, formułę przekazania zgłoszonych problemów do poszczególnych ministerstw oraz uzyskania, w różnych szczegółowych kwestiach, oficjalnego stanowiska Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 – Potrzebne są dalsze konsultacje i spotkania, dalsze procedowanie w celu wypracowania najbardziej optymalnych rozwiązań przebiegu linii kolejowej Rail Baltica – powiedział poseł Jurgiel, podkreślając swoje dalsze wsparcie dla tego projektu.

 

jg, is

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook