Dodana: 31 grudzień 2018 09:20

Zmodyfikowana: 31 grudzień 2018 13:19

Powstało archiwum cyfrowe i książka o białostockim teatrze

W niedzielne południe (30 grudnia) w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odbyło się spotkanie „Teatr Dramatyczny – wczoraj i dziś”. Instytucja uruchomiła archiwum cyfrowe oraz wydała książkę „Kilka odsłon teatru białostockiego”.

Ilustracja do artykułu Kilka odsłon teatru białostockiego - okładka.jpg

27 grudnia minęło 80 lat od wybudowania w Białymstoku budynku Teatru Miejskiego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Z okazji Teatr Dramatyczny zdigitalizował część bogatych zasobów archiwum artystycznego. Można je obejrzeć na stronie archiwum.dramatyczny.pl.

- Serdecznie zachęcamy do zajrzenia na stronę archiwum i obejrzenia materiałów, które zostały w nim umieszczone. Są to m.in. programy, afisze, projekty scenografii, kostiumów oraz zdjęcia. Na tym etapie udało nam się zeskanować 600 obiektów. Mamy nadzieję, że archiwum będzie systematycznie uzupełniane, tak, aby w przyszłości mogło prezentować cały dorobek artystyczny naszego teatru – mówi dr Martyna Faustyna Zaniewska, koordynatorka projektu.

Powstanie archiwum cyfrowego możliwe było dzięki dotacji otrzymanej z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Cyfrowa” oraz wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Partnerami projektu były: Fundacja M.I.A.S.T.O. Białystok, Muzeum Podlaskie w Białymstoku oraz Archiwum Państwowe w Białymstoku. Projektantem archiwum cyfrowego jest Bartosz Robert Kulesza. Film podsumowujący realizację zadnia stworzył Krzysztof Kiziewicz.

Z okazji 80. rocznicy wybudowania budynku teatru, instytucja wydała także interdyscyplinarną książkę o bogatej historii białostockiego teatru i o ludziach, którzy dzisiaj tworzą Teatr Dramatyczny. Autorami wydawnictwa „Kilka odsłon teatru białostockiego” są: Andrzej Lechowski, Konrad Szczebiot oraz dr Martyna Faustyna Zaniewska.

- Książka dzieli się na trzy części, z których każda napisana została w nieco innym stylu (szkic historyczny, esej, wywiady opatrzone socjologicznym wprowadzeniem). Wszystkie one jednak mają pewną cechę wspólną – oparte zostały na rzetelnie zebranym, bogatym materiale źródłowym – napisała w swojej recenzji dr Barbara Osterloff, prof. Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

- Obraz życia teatralnego Białegostoku przed I wojną światową, a także podczas wojny (epizod teatru niemieckiego) oraz w latach późniejszych – autorstwa Andrzeja Lechowskiego – jest wielobarwny, ciekawy pod względem społecznym i obyczajowym, co wiąże się z wielokulturowością tego przemysłowego wówczas miasta. (…) Podobnie wyważone spojrzenie, respektujące skomplikowaną rzeczywistość polityczną i historyczną tamtych lat, odnajduję w drugiej części książki napisanej przez Konrada Szczebiota. (…) Wartościowym dopełnieniem wyżej omówionych tekstów jest „wielogłosowa” część trzecia publikacji, którą otwiera interesujący wstęp pióra Martyny Zaniewskiej. Zebrane przez autorkę wywiady z artystami i pracownikami technicznymi oraz administracyjnymi Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki to materiał bogaty, dający się interpretować z wielu perspektyw – dodała recenzentka.

Wydawnictwo jest bezpłatne. Zostało przekazane uczestnikom niedzielnego spotkania. Będzie je można otrzymać także przy okazji konkursów oraz jubileuszowych spotkań z okazji 75. rocznicy oficjalnego uruchomienia Teatru Dramatycznego w Białymstoku.

***  

O autorach książki:

Andrzej Lechowski - historyk, muzealnik, regionalista. Na swoim koncie ma liczne publikacje popularyzujące wiedzę o historii stolicy województwa podlaskiego. Studia Historyczne ukończył w Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku oraz podyplomowe studia muzealne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1980 roku pracuje w Muzeum Podlaskim, początkowo jako asystent w Muzeum Historycznym. W latach 1983- 1989 kierował Oddziałem Muzeum w Tykocinie. Od 1990 roku jest dyrektorem Muzeum Podlaskiego. Autor wielu wystaw historycznych, współautor wystaw stałych: „W białostockiej kamienicy”, „Białystok – makieta XVIII-wiecznego miasta”, ekspozycji o Ludwiku Zamenhofie; autor koncepcji Muzeum Ikon w Supraślu. Autor lub współautor publikacji o historii Białegostoku i postaciach związanych z miastem m.in. „Białystok urok starych klisz”, „Białystok. Przewodnik historyczny”, „Sekrety Białegostoku”, „Rynek Kościuszki”, „Ulica Warszawska”, „Prezydenci Białegostoku”, „Historia Białegostoku”, „Cmentarz farny w Białymstoku”. Jest także autorem cotygodniowych felietonów historycznych w lokalnej prasie.

Konrad Szczebiot – krytyk, historyk teatru, dziennikarz, konferansjer i dramaturg; Członek Zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych AICT/IATC oraz Wiceprezes Polskiej Sekcji tej organizacji. Wykładowca Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie oraz Studium Wokalno-Aktorskiego w Białymstoku. Publikował w licznych polskich i zagranicznych czasopismach teatralnych. Wieloletni współpracownik Polskiego Radia (Dwójka oraz Jedynka). Były doradca Podsekretarz Stanu Wandy Zwinogrodzkiej oraz dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN. Specjalizuje się w kulturze krajów Europy środkowo-wschodniej.

Martyna Faustyna Zaniewska – doktor nauk społecznych w dyscyplinie socjologii. Autorka rozprawy doktorskiej poświęconej procesom kształtowania (się) tożsamości dużego miasta na przykładzie Białegostoku. Absolwentka podyplomowych studiów „Zarządzanie kulturą” (praca dyplomowa poświęcona opiniom widzów na temat Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku) oraz „Public Relations”. Autorka artykułów naukowych poświęconych przestrzeni miejskiej Białegostoku, mieszkańcom miasta oraz kulturze jako obszarowi współpracy transgranicznej. Członkini zespołów przygotowujących: 94. Światowy Kongres Esperanto w Białymstoku, aplikację Białegostoku w konkursie „Europejska Stolica Kultury 2016”; oraz “Program polityki kulturalnej Miasta Białystok na lata 2018-2020 plus”. Stypendystka Prezydenta Miasta Białegostoku. Kierownik Działu Promocji i Pozyskiwania Funduszy Teatru Dramatycznego.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook