Dodana: 5 grudzień 2018 09:20

Zmodyfikowana: 5 grudzień 2018 09:20

Prace Piotra Uklańskiego i Moniki Sosnowskiej zasiliły Kolekcję II Galerii Arsenał

Prace dwojga wybitnych polskich artystów: Piotra Uklańskiego oraz Moniki Sosnowskiej zasiliły w 2018 roku Kolekcję II Galerii Arsenał. W załączeniu przesyłam Państwu zdjęcia prac oraz materiały prasowe, w których oprócz dzieł przedstawiliśmy również, jak w mijającym roku kolekcja była wykorzystywana.

Ilustracja do artykułu Solidarnosc.jpg

Prace Moniki Sosnowskiej dotykają przeoczonych aspektów funkcjonowania miasta – pamiątek po urbanistycznych utopiach, nieudanych realizacjach, nietrwałości budynków, jednocześnie artystka sięga w swej sztuce po psychodeliczne właściwości architektury. 

 „Stragany” to seria prac wykonanych tą samą techniką, które są przykładem małej architektury obarczonej błędem, zdeformowanej. Odnoszą się do straganów z dawnego targowiska Europa przy Stadionie Dziesięciolecia. Prace należące do tego cyklu były prezentowane m.in. w Muzeum Serralves w Porto w 2015 roku. W naszej Kolekcji znajduje się już pierwsza szerzej znana praca artystki „Mała Alicja”. 

Monika Sosnowska (ur. 1972) jest jedną z najbardziej uznanych artystek młodszego pokolenia. W latach 1993-1998 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom w 1998 roku) i Rijksakademie voor Beeldende Kunsten w Amsterdamie (studia podyplomowe 1999-2000). W 2007 reprezentowała Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji. Wcześniej uczestniczyła m.in. w Manifesta 4 we Frankfurcie (2002) i wystawie „Clandestine” w ramach 51. Biennale Sztuki w Wenecji (2003). W 2003 roku została uhonorowana na targach sztuki w Bazylei nagrodą „Baloise” oraz otrzymała Paszport Polityki w dziedzinie: plastyka (sztuki wizualne). Laureatka Stypendium Fundacji Scheringa (2004) w Kunstlerhas Bethanien w Berlinie. W 2006 odbyła się jej indywidualna prezentacja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, a w 2008 wystawa w prestiżowym Schaulager w Bazylei. Najnowszą indywidualną wystawą Moniki Sosnowskiej była ekspozycja „Structural Exercises” w galerii Hauser Wirth w Londynie od 1.12.2017 do 10.02.2018 roku.

Piotr Uklański w pracy Bez tytułu (Solidarność) odwołuje się do symbolu narodowego, czyniąc sztukę współczesną integralną częścią życia społecznego. Utworzony pod kierunkiem artysty, z kilku tysięcy żołnierzy, charakterystyczny logotyp Solidarności został sfotografowany w dwóch ujęciach (zwartym i rozproszonym) w szczególnym miejscu – na terenie Stoczni Gdańskiej, kolebce ruchu solidarnościowego. Piotr Uklański zastosował tę metodę wcześniej, realizując pracę Bez tytułu (Jan Paweł II). Bez tytułu (Solidarność) to praca, która jest bardzo mocno osadzona w kontekście Polski, którą z pewnością będziemy prezentować na wystawach w kraju i za granicą, gdyż jej narodowa symbolika jest tak silna i wielopłaszczyznowa, że wpisuje się w różne narracje obecne w naszej kolekcji. W tym roku zakupiliśmy drugą część dyptyku (tzw. ujęcie zwarte). 

Pierwsza część dyptyku Solidarność (tzw. ujęcie rozproszone) została zakupiona przez Galerię Arsenał w 2017 roku (zakup był również dofinansowany przez MKIDN). Znaczenie tej pracy i obecność Uklańskiego w Kolekcji II jest bardzo prestiżowe. Prace Piotra Uklańskiego znajdują się bowiem w najlepszych światowych kolekcjach m.in. w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Solomon R. Guggenheim w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Walker Art Center w Minneapolis, Museum of Modern Art w Chicago, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Migros Museum für Gegenwartskunst w Zurychu czy Fundacji François Pinaulta. 

Piotr Uklański (ur. 1968) jest uważany za jednego z najbardziej znaczących polskich współczesnych artystów. Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1989/90 uczęszczał do gościnnej pracowni Marka Koniecznego. Kontynuował studia z wolnej stopy wraz ze Zbigniewem Warpechowskim, Krzysztofem Zarębskim i Pawłem Freislerem. Studiował także fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Mieszkający na stałe w USA od 1991 roku. Wystawy Piotra Uklańskiego to m.in.: Polska Neoawangarda (Carlson Gallery, Londyn 2012), 75. Doroczna Parada Pułaskiego, (Nowy Jork, 2012), Piotr (Massimo De Carlo, Mediolan, 2011), Discharge! (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2011), 2010 Whitney Biennial (Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, 2010), When Things Cast No Shadow (5th Berlin Biennale for Contemporary Art, Berlin, 2008), Białoczerwona (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2008), Joy of Photography (Musées de la ville de Strasbourg, Strasburg, 2007), A Retrospective (Vienna Secession, Wiedeń, 2007), Summer Love (Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, 2007), Shapes of Space (Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, 2007), Summer Love (63. Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Wenecja, 2006), Where Are We Going? (Palazzo Grassi, Wenecja, 2006), Territorio Livere (26 São Paulo Biennale, São Paulo, 2004), Piotr Uklański (Kunsthalle Basel, Bazylea, 2004), Dreams and Conflicts: The Viewer’s Dictatorship (50. Międzynarodowa Wystawa Sztuki, Wenecja, 2003), Project 72 (MoMA, Nowy Jork, 2000), Greater New York (P.S.1, Nowy Jork, 2000), The Nazis (KW Institute for Contemporary Art, Berlin, 2000), Naziści (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2000), Manifesta 2 (Casino Luxemburg – Forum d’Art contemporain, Luxemburg, 1998), Życie jakie powinno być (Galeria Grodzka, Lublin, 1995).

Zrealizowano ze środków budżetu Miasta Białegostoku

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

facebook