Dodana: 25 luty 2019 12:11

Zmodyfikowana: 25 luty 2019 12:11

Wystawa finalistów i laureatów IV edycji Konkursu Fotografii Teatralnej

Wśród laureatów Marcin Heller, fotograf Opery i Filharmonii Podlaskiej. Oprócz 20 zdjęć Hellera z musicalu „Doktor Żywago” zaprezentowana zostanie nietypowa prezentacja fotografii pozostałych finalistów. Wernisaż 25 lutego o godz. 18.30 w Operowej Galerii Fotografii. Wstęp wolny.

Ilustracja do artykułu 030zywago.jpg

 Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Spotkanie z fotografem Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi Joanna Biernacka z Instytutu im. Z. Raszewskiego, koordynatorka konkursu. Będzie to okazja do rozmowy o pracach finalistów konkursu oraz o specyfice pracy fotografa teatru operowego.

Autorami najlepszych teatralnych zdjęć sezonu 2017/2018 zostali Malwina Adaszek, Michał Heller i Tobiasz Papuczys. Jury wybrało najlepsze fotografie spośród 1400 nadesłanych prac.

Zdjęcie Malwiny Adaszek zwyciężyło w Kategorii A (teatralne zdjęcie sezonu). Przyznając nagrodę główną w wysokości 10 tys. złotych jurorzy – w składzie: Dariusz Kosiński, Magdalena Maciejewska, Chris Niedenthal, Agnieszka Olszewska i Agnieszka Wanicka – wskazali, że autorka w swoim zdjęciu „Przygotowania do spektaklu Kram z piosenkami. Obrazki śpiewające (w teatralnym magazynie)” z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie dokonała „obrazowej syntezy atmosfery teatralnej roku 2018”.

W tym roku po raz pierwszy w Konkursie przyznano nagrody za II i III miejsce, a także wyróżnienia. II nagrodę w Kategorii A i 5 tys. złotych jury przyznało Martinowi Raphaëlowi Martiqowi za pracę „Aktorka” z Nowego Teatru w Warszawie (za „mistrzowsko wieloznaczny portret aktorski”), a III nagrodę (3 tys. złotych) Sylwii Jabłońskiej za „Azylantów” z Zakrzewskiego Domu Kultury (jury doceniło „uchwycenie rytmu teatralnej partycypacji”).

Wśród „teatralnych zdjęć sezonu” wyróżniono również pracę Grzegorza Habryna „Rząd V – miejsce 13” z Teatru Nowego w Łodzi i Tobiasza Papuczysa – zdjęcie „Camille” z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

W kategorii B, w której zgłaszano zestawy dokumentacyjne z przedstawień, przyznano dwie równorzędne, pierwsze nagrody w wysokości 7,5 tys. złotych każda. Otrzymali je dwaj fotografowie, których zestawy podkreślają, zdaniem jurorów, „tak wszechstronność autorów, jak wyjątkowe umiejętności w dokumentowaniu działań scenicznych”. Zwycięzcami w tej kategorii okazali się Tobiasz Papuczys i jego zestawy ze spektakli „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” ze Studia Matejka i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, „Państwo”, Teatr Polski w Podziemiu, Wrocław i „Don K.” z Could Theater we Wrocławiu (w tym przypadku doceniono szczególnie „twórczą pracę nad uchwyceniem nietypowych projektów teatralnych”) oraz Michał Heller za dwa zestawy (próba i spektakl) dokumentujące „Doktora Żywago” z Opery i Filharmonii Podlaskiej – doceniono w nich „wielostronne oddanie ducha i dynamiki przedstawienia teatralnego”).

II nagroda w tej kategorii w wysokości 4 tys. złotych powędrowała do Dawida Ścigalskiego za zestaw ze spektaklu „W ogień”, reż. Wojtek Klemm (za „uchwycenie dynamiki przedstawienia i krążących wokół niego energii społecznych”), a wyróżnienie (1 tys. złotych) do Martina Raphaëla Martiqa za zestaw ze spektaklu „Wyjeżdżamy”, reż. Krzysztof Warlikowski. Dodatkowo Jury zauważyło zestaw Kacpra Kornasa, którego zdjęcia nie spełniły warunków regulaminowej dokumentacji spektaklu, ale zasłużyły na wyróżnienie „ze względu na zaangażowanie autora i znajomość historycznej techniki użytej do produkcji fotografii”.

mat. OiFP
fot. M. Heller

facebook