Dodana: 28 wrzesień 2018 08:41

Zmodyfikowana: 29 wrzesień 2018 07:59

Inauguracja 64. sezonu artystycznego OiFP

Ducha niepodległej Polski przywoła koncert „Preludium do niepodległości”, którym w piątek 28 września Opera i Filharmonia Podlaska zainauguruje sezon symfoniczny 2018/19.

Ilustracja do artykułu ikona.jpg

W pierwszej części koncertu wysłuchamy Koncertu fortepianowego a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego, wybitnego polskiego pianisty, kompozytora, działacza społecznego i męża stanu. Koncert zaliczany jest do najpopularniejszych utworów zarówno w dorobku Ignacego Jana Paderewskiego, jak i w całej polskiej literaturze fortepianowej. – Utwór wyróżnia piękna melodyka, subtelna emocjonalność, wyważona wirtuozeria i przejrzysta faktura, zwłaszcza instrumentu solowego, a także klarowna konstrukcja – pisze Anna Iwanicka-Nijakowska na portalu culture.pl. – Koncert rozpoczyna allegro sonatowe, środkowy Romans posiada formę pieśni, a finałowe Allegro molto vivace – ronda. Zaintonowaną przez fortepian główną myśl muzyczną I części (Allegro) cechuje charakterystyczna rytmika, a dopełnia ją śpiewny motyw nawiązujący do muzyki ludowej. Kontrastuje z nim drugi temat allegra – spokojny, powolny, początkowo o opadającym kierunku melodii, potem łagodnie kołyszącym. Liryczny Romans przynosi nastrój poezji i romantyzmu. Piękny, melancholijny temat środkowego ogniwa wędruje pomiędzy partiami fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Finałowe rondo porusza z kolei niezwykłą ekspresją, rozmachem i dynamizmem. Ostatnie ogniwo utworu wieńczy uroczysty chorał.

 

Warto pamiętać, że Koncert fortepianowy a-moll op. 17 kompozytor zadedykował Teodorowi Leszetyckiemu, cenionemu i wpływowemu nauczycielowi przyszłych wirtuozów, poza Paderewskim kształcił także Artura Schnabla, Mieczysława Horszowskiego, Annę Jesipową, Benno Moiseiwitscha, Paula Wittgensteina, Elly Ney i Henryka Melcera. W piątek na fortepianie zagra Kevin Kenner, amerykański pianista, laureat wielu konkursów pianistycznych, w tym II nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina (1990).

 

Druga część koncertu należeć będzie do Wojciecha Kilara, czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej, usłyszymy dwa jego utwory o charakterze religijnym, dziękczynnym.

„Victorię” na chór mieszany i orkiestrę Kilar napisał dla uczczenia drugiej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Jako tekstu kompozytor użył fragmentu listu Jana III Sobieskiego, wysłanego do papieża Innocentego XI po bitwie pod Wiedniem, ze słynnymi słowami: „Venimus, vidimus, Deus vicit!” – „Przybyliśmy, zobaczyliśmy, Bóg zwyciężył!”. Utwór okazał się kolejnym, po „Exodusie”, zawoalowanym, lecz nietrudnym do rozszyfrowania komentarzem do polskiej rzeczywistości społeczno-politycznej. Jako hymn dziękczynny, wzbudził wśród słuchaczy nadzieję na odrodzenie ojczyzny po traumie stanu wojennego.

 

„Angelus” Kilara to umuzyczniona wersja tzw. Pozdrowienia Anielskiego, jednej z modlitw pacierza. Tekst zbudowany jest z części adoracyjnej, w którą wplecione zostały ewangeliczne słowa archanioła Gabriela i św. Elżbiety („Zdrowaś Mario, łaski pełna…”), oraz niebiblijnego rozwinięcia, z litanijnymi wezwaniami do Matki Bożej („Święta Mario, Matko Boża…”).

Kompozytor uważał „Angelusa” za najważniejszy ze swych utworów religijnych. Dedykował go żonie, o której mówił, że jest „aniołem”. W wywiadach podkreślał, że dzieło ściśle wiąże się z jego powrotem na łono Kościoła. Podczas stanu wojennego Kilar zaczął bowiem często odwiedzać sanktuarium na Jasnej Górze, znajdując tam schronienie przed przygnębiającą rzeczywistością. Usłyszymy pochodzącą z Białegostoku Małgorzatę Trojanowską, sopran, wraz z Chórem i Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej pod kierownictwem Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Chór przygotowała prof. Violetta Bielecka.

 

PRELUDIUM DO NIEPODLEGŁOŚCI

Inauguracja 64. sezonu artystycznego Opery i Filharmonii Podlaskiej

 

PIĄTEK, 28 IX 2018, godz. 19.00

SALA KONCERTOWA, UL. PODLEŚNA 2, BIAŁYSTOK

 

Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Kevin Kenner – fortepian

Małgorzata Trojanowska – sopran

Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

 

PROGRAM

Ignacy Jan Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll op. 17

Wojciech Kilar – „Victoria” na chór mieszany i orkiestrę

Wojciech Kilar – „Angelus” na sopran, chór mieszany i orkiestrę

 

facebook