Dodana: 25 czerwiec 2019 14:18

Zmodyfikowana: 25 czerwiec 2019 14:19

Carmina burana pod batutą Massimiliano Caldiego na koniec sezonu 2018/19 w OiFP

„Carmina Burana” Carla Orffa, jedno z najpopularniejszych dzieł chóralnych XX wieku, zakończy sezon 2018/19 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku. Za nami ponad 500 wydarzeń, w których uczestniczyło ponad 135 tys. widzów.

Ilustracja do artykułu ikona.jpg

W piątkowy wieczór na dużej scenie opery podlaskiej Orkiestrę, Chór i Chór Dziecięcy poprowadzi Massimiliano Caldi, dyrygent z bogatym międzynarodowym doświadczeniem, obejmującym muzykę symfoniczną, operę, operetkę i balet, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki współczesnej oraz zapomnianych dzieł XIX-wiecznej opery, które przywraca do życia. Uznanie krytyki zdobył dzięki znakomitemu warsztatowi dyrygenckiemu oraz jasnemu i precyzyjnemu stylowi dyrygowania. Jest też zdobywcą I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga (1999).

Usłyszymy znakomitych solistów: Karinę Skrzeszewską (sopran), Adama Sobierajskiego (tenor) oraz Tomasza Raka (baryton). Chór OiFP przygotowała Violetta Bielecka, Chór Dziecięcy – Ewa Rafałko.

 

„Carmina Burana” jest średniowiecznym manuskryptem w formie kodeksu, zawierającym 254 pieśni napisane przed początkiem XIII wieku. Utwory, głównie w łacinie średniowiecznej, ale częściowo także w języku starodolnoniemieckim i starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około 1230 roku. Część z nich jest wierszami i pieśniami goliardów (wagantów, czyli wędrujących żaków, a także duchownych). Mają one różnorodny charakter, począwszy od moralitetów po pieśni biesiadne.

W roku 1803 zbiór ten został odnaleziony w opactwie benedyktynów w Benediktbeuern. Od czasów sekularyzacji opactwa przechowywany w bibliotece krajowej w Monachium.

W 1934 roku Carl Orff otrzymał wydanie zawierające około dwustu utworów. Orff zachwycił się otrzymaną kolekcją, wybrał z dzieła 24 poematy i między 1935 i 1936 rokiem napisał do nich muzykę. Premiera odbyła się 8 czerwca 1937 roku we frankfurckiej operze pod dyrekcją Oskara Waelterlina. Ogromny sukces dzieła spowodował, że Orff zwrócił się do swojego wydawcy, by zniszczył wszystko, co dotąd opublikował. Pisał do niego: „Moje »dzieła wszystkie« to od dziś Carmina burana”. Na całość składa się dwadzieścia pięć ustępów domkniętych z obu stron zapierającą dech w piersiach inwokacją do losu i szczęścia „O Fortuno”.

 

KONCERT SYMFONICZNY NA ZAKOŃCZENIE SEZONU „ODNALEZIONE”

PIĄTEK, 28 CZERWCA 2019 / DUŻA SCENA / ODESKA 1 / 19.00

 

CARL ORFF (1895–1982)

„Carmina Burana” – kantata na głosy solowe, chór mieszany, chór chłopięcy i orkiestrę

Fortuna Imperatrix Mundi – Fortuna, władczyni świata

  1. O Fortuna velut luna – O Fortuno, niby księżyc (chór, orkiestra)
  2. Fortune plango vulnera – Rany od Fortuny ciosów opłakuję (chór, orkiestra)

I część – Primo vere – Wiosna

  1. Veris leta facies – Znów świat się przyoblókł w jasny uśmiech wiosny (chór, orkiestra)
  2. Omnia sol temperat – Świat łagodzi słońce (baryton, orkiestra)
  3. Ecce gratum – Oto oczekiwana (chór, orkiestra)

Uf dem anger – Na łące

  1. Tanz – Taniec (orkiestra, flet solo)
  2. Floret silva nobilis – Kwitnie las (chór, orkiestra)
  3. Chramer, gip die varwe mir – Kramarzu, farb mi użycz do twarzy malowania (chór, orkiestra)
  4. Reie – Taniec kołowy (orkiestra)
  5. Were diu werlt alle min – Choćby świat u stóp mych legł (chór, orkiestra)

II część – In taberna – W gospodzie

  1. Estuans interius – Kipiąc gwałtownością (baryton, orkiestra)
  2. Olim lacus colueram – Niegdyś po stawie pływałem – Aria pieczonego łabędzia

(tenor, fagot solo, orkiestra, chór)

  1. Ego sum abbas Cucaniensis – Jestem przeorem w Kukanii (baryton, orkiestra, chór)
  2. In taberna quando sumus – Kiedy w gospodzie siedzimy (chór, orkiestra)

III część – Cour d’Amours – Dwór Miłości

  1. Amor volat undique – Lata Amor skrzydlaty (chór chłopięcy, sopran, orkiestra)
  2. Dies, nox et omnia – Dzień i noc i wszystko jest przeciw mnie (baryton, orkiestra)
  3. Stetit puella – Stała dziewczyna w czerwonej sukience (sopran, orkiestra)
  4. Circa mea pectora – W swej piersi tłumię westchnień tony (baryton, orkiestra, chór)
  5. Si puer cum puellula – Jeśli chłopiec z dziewczyną (chór męski, baryton – a cappella)

 

ORKIESTRA I CHÓR Opery i Filharmonii Podlaskiej

CHÓR DZIECIĘCY Opery i Filharmonii Podlaskiej

MASSIMILIANO CALDI – dyrygent

KARINA SKRZESZEWSKA – sopran

ADAM SOBIERAJSKI – tenor

TOMASZ RAK – baryton

VIOLETTA BIELECKA – przygotowanie Chóru OiFP

EWA RAFAŁKO przygotowanie ­– Chóru Dziecięcego OiFP

facebook