Dodana: 3 październik 2017 14:26

Zmodyfikowana: 3 październik 2017 14:26

"Norma" Belliniego otwiera sezon transmisji z MET w OiFP

„Norma” Vincenza Belliniego w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara i w gwiazdorskiej obsadzie otworzy sezon 2017–18 transmisji na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera. W sobotę 7 października o godz. 18.55 na pokaz w Białymstoku zaprasza Opera i Filharmonia Podlaska.

Ilustracja do artykułu norma1.jpg

Dwie amerykańskie śpiewaczki, sopranistka Sondra Radvanovsky i mezzosopranistka Joyce DiDonato w rolach Normy i Adalgisy, będą rywalizować o serce maltańskiego tenora Josepha Calleji wcielającego się w postać rzymskiego wodza Polliona. Tłem dla ich miłosnych perypetii będzie starożytna Galia rządzona przez druidów. W roli jednego z nich, Orowista, wystąpi bas Matthew Rose. Dyryguje Carlo Rizzi.

Rola Normy jest jedną z najtrudniejszych partii sopranowych w całym repertuarze operowym. Wśród najsłynniejszych wykonawczyń była Maria Callas, której interpretacje uwiecznione w nagraniach uchodzą za doskonałe. Sam utwór stanowi sztandarową pozycję nie tylko stylu bel canto, ale też opery jako gatunku, zaś cavatina Normy z pierwszego aktu – Casta Diva jest jedną z najsłynniejszych arii włoskich.

 

SALA KAMERALNA OIFP
SOBOTA 7 PAŹDZIERNIKA 2017 | GODZ. 18.55

THE MET: TRANSMISJA LIVE IN HD
„Norma” Vincenza Belliniego
Prowadzenie podczas transmisji: Deborah Voigt

Gdy inne opery Belliniego uległy zapomnieniu i dopiero dziś są przywracane światowym scenom, „Norma” święci nieprzerwane triumfy. Mimo nieudanej prapremiery stała się przebojem, a pochodząca z niej aria „Casta diva” – jedną z najbardziej znanych arii w całej literaturze operowej. Popularność „Norma” zawdzięcza wyrazistemu konfliktowi dramatycznemu, opartemu na tradycyjnym trójkącie miłosnym, w którym dodatkową rolę odgrywa wierność nie tylko ojczyźnie, ale i bogom, którym służy tytułowa kapłanka Norma. Rola kapłanki to jedna z najbardziej popisowych partii sopranowych bel canto. Błyszczały w niej takie gwiazdy, jak Giuditta Pasta (pierwsza jej wykonawczyni), a później Maria Callas, Montserrat Caballé czy Edita Gruberová. W nowej inscenizacji na scenie MET w tej roli zobaczymy Sondrę Radvanovsky.

Przedstawienie trwa około 3 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).
Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Głosy prasy amerykańskiej:

„Sondra Radvanovsky i Joyce DiDonato triumfują w nowej »Normie«. (...) Inspirujące przedstawienie w mocnej nowej inscenizacji. (...) Radvanovsky przeszła wszelkie oczekiwania. (...) Wspaniałe przedstawienie z udziałem DiDonato. (...) Owacja na stojąco, która trwała i trwała”. – Huffington Post

„Radvanovsky, z jej jasnym, potężnym głosem i dramatycznym talentem, była wybitna. (...) Obie śpiewaczki dają z siebie wszystko, co ma ogromny wpływ na spektakl. (...) Głos Josepha Calleji jest gładki i wielobarwny”. – New York Times

„Radvanovsky zdobyła wczoraj ostatecznie status prima donny. (...) Spektakl jest mocny i przenikliwy. (...) Sceniczna prezencja DiDonato i jej elektryzujący styl wokalny są niezwykłe”. – New York Observer

„Radvanovsky doskonale panuje nad wszystkimi elementami tej wymagającej roli. (...) DiDonato miała okazję, aby pokazać swą subtelniejszą stronę, wykorzystując ciepło i moc swego głosu”. – Wall Street Journal

„Radvanovsky dała nam wspaniałe i głęboko uczuciowe śpiewanie. (...) DiDonato trafnie odpowiedziała na wysoką temperaturę emocjonalną spektaklu, dosłownie rzucając się w nią”. – Washington Post

„Ognisty śpiew”. – WQXR

Fot. MET

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook