Dodana: 29 wrzesień 2018 13:54

Zmodyfikowana: 29 wrzesień 2018 13:54

Koncertem „Preludium do niepodległości” Opera i Filharmonia Podlaska zainaugurowała w piątek, 29 września sezon symfoniczny 2018/19

Wieczór rozpoczął się od wystąpienia Damiana Tanajewskiego, dyrektora OiFP, który podziękował całemu zespołowi instytucji zaangażowania w wysoki poziom wydarzeń artystycznych i rozwój instytucji, która wczoraj obchodziła 6-ste urodziny w nowej siedzibie. Mirosław Jacek Błaszczyk, kierownik muzyczny OiFP, podziękował publiczności i artystom za ostatni sezon symfoniczny i poprosił o równie udany kolejny, 2018/19, obfitujący w m.in. takie wydarzenia jak koncert z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości, z transmitowanym przez Program Drugi Polskiego Radia wykonaniem „Harnasi” K. Szymanowskiego i „Exodusu” W. Kilara czy też kwietniowym koncertem dyrygowanym przez Maestro Antoniego Wita – po raz pierwszy w Białymstoku.

Ilustracja do artykułu 22_opera_2018.jpg

Kevin Kenner, amerykański pianista, laureat m.in. II nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina (1990) zaczarował białostocką publiczność. Jego wykonanie Koncertu fortepianowego a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego było pełne serdeczności i subtelnego ciepła, a zarazem porywająco wirtuozerskie, zachwycające techniką kaskadowych pasaży pierwszej części utworu, jak i lirycznym, pełnym poetycznej melancholii wykonaniem Romansu, następnie brawurowym finałem Allegro molto vivace. Należy podkreślić niesamowite porozumienie pianisty z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka. Niegasnące oklaski publiczności zachęciły Kennera do wykonania na bis Nokturnu Ignacego Paderewskiego, który zadedykował córce, która tego właśnie dnia obchodziła urodziny. Wśród symfoników zagrała gościnnie pochodząca z Białegostoku Katarzyna Cieślik, skrzypaczka, prywatnie żona Kennera.

 

W drugiej części koncertu usłyszeliśmy „Victorię” i „Angelusa” Wojciecha Kilara, dwa awangardowe utwory o charakterze religijnym we wspaniałej interpretacji Orkiestry oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, przygotowanego przez prof. Violettę Bielecką. Partie solowe wykonała Małgorzata Trojanowska, sopran. Był to znakomity, ciepły koncert „ku pokrzepieniu serc”.

źródło: rzecznik OiFP
Fot. M. Heller/OiFP

 

facebook