Dodana: 10 październik 2014 11:11

Zmodyfikowana: 10 październik 2014 11:11

„Druga droga” w Galerii Krynki

Fundacja Villa Sokrates zaprasza na wystawę malarstwa „Druga droga” Aleksandry Czerniawskiej.

Kurator wystawy: prof. Leon Tarasewicz
Otwarcie wystawy - 11 października 2014 / sobota / godz. 19:00
Wystawa czynna do 30 listopada 2014
Galeria Krynki, ul. Józefa Piłsudskiego 6, 16-120 Krynki

 

Istnieją przynajmniej dwie drogi do przeszłości. W moim wypadku jedna prowadziła pod górkę wąską ulicą wśród jednorodzinnych domów pewnej dzielnicy Białegostoku. Na końcu tej drogi była typowa szkoła, tysiąclatka pod bardzo patriotycznym patronatem. W tej szkole, i w następnej też, uczyliśmy się wszyscy tej samej historii, z tej samej książki. Przypuszczam, że moi rówieśnicy w Rzeszowie, Wałbrzychu i Jeleniej Górze uczyli się dokładnie tego samego z dokładnie takiej samej książki (rynek wydawniczy nie był wtedy jeszcze tak bardzo rozwinięty jak teraz). W ten sposób nauczyłam się dat, przyczyn i skutków różnych wydarzeń. Poznałam statystki i mapy.

Druga droga prowadziła za miasto, przez wieś, do lasu, na mały leśny cmentarzyk. Spędzałam tam wolny czas z rodziną. Dziadek opowiadał mi gdzie stały domy, które już nie stoją (zostały tylko drzewa owocowe wokół). Mówił, w którym domu mieszkał ten, który już nie mieszka, w którym grobie leży ten, który żył, ale już nie żyje, a w którym ten, który zabił, ale już więcej nie zabije. Daty widniały na grobach, ale nie było przyczyn i skutków. Nie było statystyk. Jedyne mapy, które istniały, to mapy leśnych ścieżek.

Zaczęłam opowiadać w moich obrazach historie mojego dziadka z kilku powodów.

Były mi bliskie, tak jak bliskie jest wszystko, co rodzinne. Były związane z sensualnym doświadczeniem przyrody, które napełniało mnie pięknem. Były zbiorem jednostkowych losów, poza logiką narodowej, państwowej historii. Nie wszyscy Rosjanie i Niemcy byli źli i nie wszyscy Polacy byli dobrzy. We wsi żyli Białorusini, pojawiali się Żydzi i Ukraińcy. Chociaż to nie jest dobrze powiedziane. Powinno być: żył Stefan, Michał, Mikołaj, Maria, Włodek, Wiera, pojawiali się Lońka, Rachela. Losy mojej rodziny, która jest prawosławna, trochę białoruska, a trochę tutejsza nie mieściły się w podręczniku i nadal się nie mieszczą. Dlatego musiałam je opowiedzieć.

Na wystawie będą pokazane wybrane obrazy z cyklu "Hutarka".

Aleksandra Czerniawska

(ur. 1984, PL) pochodzi z Białegostoku. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, sztuką w przestrzeni publicznej. Jest autorką cyklu malarskiego "Hutarka" poświęconemu mniejszości białoruskiej w Polsce oraz cyklu multimedialnego poświęconego Dżidze Wiertowowi. Zajmuje się pracą dydaktyczną. Prowadziła warsztaty dla osób 50+ w Galerii Arsenał w Białymstoku.

Wystawy indywidualne

  • 2013 - Appreciation of love, Centre of Contemporary Art, Tbilisi, Gruzja
  • 2012 - Dżiga Wiertow - Muzeum Tymczasowe, Muzeum Kinematografii w Odessie, Ukraina
  • 2011 - Hutarka, Galeria Arsenał w Białymstoku, Polska
  • 2010 - Bye, bye love, Galeria Promocyjna, Warszaw, Polska
  • 2010 - Dżiga Wiertow - Muzeum Tymczasowe, Galeria Slendzińskich, Białystok, Polska
  • 2009 - Syszczyk, WizyTUjąca GALERIA, Warszawa, Polska
  • 2008 - We wsi. Galeria Sanocka, Sanok, Polska

Wybrane wystawy grupowe

2012

  • Front Wschodni, Atlas Sztuki, Lódź, Polska
  • Teraz już wiem kto to jest, BWA Studio, Wrocław, Polska
  • Bezsenność, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku, Białoruś
  • Happiness is a warm gun, Rizzordi Foundation, St. Petersburg, Rosja
  • Obecność malarstwa, Galeria Spokojna, Warszawa, Polska
  • Zapach kobiety, Galeria Slendzińskich, Białystok, Polska

2011

  • Cinematograf, Muzeum Marca Chagalla, Witebsk, Białoruś
  • Polska! In dunklen wäldern, Hangart 7, Salzburg, Austria
  • Aleksandra Czerniawska / Anna Panek, pracownia w fabryce Perun, Warszawa, Polska
  • Dom pusty, wystawa z Anną Panek w prywatnej przestrzeni rezydencyjnej, Miećmierz koło Kazimierza, Polska

2010

  • Hommage dla Kantor, Fundacja PSW, Warszawa, Polska
  • Projekt Próżna 2010, Warszawa, Polska
  • VII Międzynarodowy Festival Sztuki Eksperymentalnej, Maneż, St. Petesburg, Rosja
  • W pierwszej osobie liczby pojedynczej, Pałac Wystaw Kłajpedzkiego Centrum Komunikacji Kultury, Kłaipeda, Litwa
  • Sto miliardów za upadek sztuki, WizyTUjaca GALERIA, Warszawa, Polska
  • Przewrót, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, Białystok, Polska

2009

  • Malarstwo. Bez ram. 9. Konkurs im. Eugeniusza Gepperta, BWA Awangarda, Wrocław, Polska

2008

  • Samsung ArtMaster, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Polska
  • Dyplomy 2008, Wytwórnia Wódek Koneser, Warszawa, Polska

 

Wystawę zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

 

Fundacja Villa Sokrates

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook