Dodana: 16 maj 2016 11:53

Zmodyfikowana: 17 maj 2016 08:28

"Cisza jest pozytywną wartością, którą trzeba zdobywać poprzez poznanie i ćwiczenie" – Polskie Dni Montesori

Wykłady, warsztaty i dyskusje prowadzone przez wybitnych specjalistów pedagogiki Marii Montesorii - na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu od 13 do 15 maja odbywają się Polskie Dni Montesori.

Ilustracja do artykułu 800px-Maria_Montessori1913.jpg

Białystok reprezentują dyrektor przedszkola nr 36 i koordynator warsztatów Ewa Gutowska oraz Agata Filipczuk, Ewa Borkim, Monika Kondracka i Katarzyna Walczak nauczycielki z Przedszkola Samorządowego nr 36 im.  Marii Montesori , placówki która od lat kształci swoich podopiecznych metodą słynnej włoskiej lekarki i  twórczyni jednego z najbardziej uznanych systemów wychowania dzieci. Ko
Hasło tegorocznego spotkania to „Życie aktywne – życie kontemplacyjne -  Aktywność i cisza w pedagogice Marii Montessori”.
Nauczycielki z PS im .Marii Montesorii przeprowadzą warsztaty  "W poszukiwaniu ciszy" i „Po burzy nastaje spokój” .
Jak podkreślają cisza,  kontemplacja i aktywność jest znakiem rozpoznawczym pedagogiki Marii Montesorii .

- Do kluczowych doświadczeń dr Montessori należy, że już najmłodsze dzieci w przedszkolu wrażliwe są na ciszę i na ćwiczenia odbywane w ciszy jak np. wsłuchiwanie się w ciche szmery, zupełnie ciche podchodzenie do wychowawczyni na jej wezwanie wypowiedziane szeptem  - podkreśla Mariola Kondracka

Elementem charakterystycznym metody Montessori  są lekcje ciszy. Przeprowadza się je we wszystkich placówkach przedszkolnych i szkolnych pracujących tą metodą.
-Ćwiczenia ciszy pomagają dziecku odnaleźć spokój, ułatwiają skupienie i pozwalają na wyciszenie emocji - mówi Mariola Kondracka

- Poprzez ćwiczenia ciszy, które za każdym razem odwołują się szczególnie do jednego ze zmysłów wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku możemy przygotować zmysły do utrzymywania uwagi i nie rozpraszania się. Ponadto przez ćwiczenia ciszy możemy budzić w dziecku postawy słyszenia, widzenia, odczuwania, dźwigania, brania, dawania i otwartości na drugiego człowieka – podkreślają  nauczycielki z PS nr 36.
Organizatorami Polskich Dni Montesori 2016 są Polskie Stowarzyszenie Montesori i Wydział Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu.
W konferencji biorą udział nauczyciele, rodzice, specjaliści z zakresu pedagogiki Montesori i wszyscy zainteresowani systemem wychowania stworzonym przez znakomitą  włoską wychowawczynię dzieci. 

Więcej o Polskich Dniach Montesorii  TUTAJ  


Maria Montessori  włoska lekarka, twórczyni systemu wychowania dzieci zw. metodą Montesori 

Metoda ta kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci. Przeciwstawia się systemowi szkolnemu, tłumiącemu aktywność dzieci, którego symbolem była dla Marii Montessori „szkolna ławka”. Montessori uważała, że głównym zadaniem pedagogiki  jest wspieranie spontaniczności i twórczości dzieci, umożliwianie im wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Odkryła także zjawisko polaryzacji uwagi u dzieci. W 1907 otworzyła przedszkole Casa dei Bambini (pol. Dom Dzieci).

Była szesnastą kobietą-lekarzem we Włoszech.

Jej metoda wychowawcza nalezy do jednej z najpopularniejszych na świecie. Wiele placówek nosi imię Marii Montesori. W Białymstoku, od wielu lat metodą wychowacza Montesorii pracuje Przedszkole Samorządowe nr 36, sa w czerwcu u.r słynna wychowaczyni dzieci został patronką placówki. 
Czytaj więcej 



Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook