Dodana: 1 marzec 2007 07:58

Zmodyfikowana: 1 marzec 2007 07:58

Podlaska Marka Roku 2005 - otwarta prezentacja produktów

                   

6 marca w Urzędzie Marszałkowskim odbyła się otwarta dla prasy prezentacja wszystkich produktów startujących w drugiej edycji konkursu z udziałem producentów. Licznie zgromadzonych w sali konferencyjnej UMWP gości powitał organizator konkursu i przewodniczący Kapituły – Janusz Krzyżewski, marszałek województwa podlaskiego.
- Witam gości w sali konferencyjnej i Galerii Samorządowej Urzędu Marszałkowskiego, które dzisiaj prezentują się wyjątkowo kolorowo i aromatycznie. Pragnę powitać przybyłych producentów, członków Kapituły oraz przedstawicieli mediów, dla których dzisiejsza prezentacja jest otwarta. Producenci przywieźli piękne ekspozycje przybliżające szczegóły produktów konkursowych, przywieźli też wspaniałe potrawy. Kapituła będzie mieć trudne zadanie do wykonania – powiedział marszałek Janusz Krzyżewski.


Statuetki "Liść dębu", które otrzyamją laureaci

Na pięknie przyozdobionych stoiskach królowały pyszne potrawy rywalizujące o miano Smaku Roku 2005. Każdej z nich można było spróbować – były smakowite kartacze, kołduny tatarskie, kaszanki, rumiane kiszki i babki ziemniaczane, wyroby kwaszone (kapusta, ogórki, a nawet jabłuszka), chleby wypiekane metodą tradycyjną, mięsiwa, ryby, słodkie miody, pyszne sery podpuszczkowe, dorodny sękacz, aromatyczne kawy i nalewki. Między konsumowaniem jednej potrawy, a drugiej można było podziwach prezentacje ukazujące efekty pracy podlaskich twórców, startujących w kategorii Pomysł Roku 2005: wystawy, imprezy cykliczne (festiwale, spotkania), ciekawe projekty, atrakcje turystyczne, nowe lub już dobrze znane przedsięwzięcia artystyczne, rękodzieło ludowe itp. Dzięki bogatym w zdjęcia, opisy i foldery, stoiskom można było przenieść się na chwilę w niezwykłe Miejsca regionu podlaskiego: znaleźć się w skansenie, muzeum, restauracji, karczmie, hotelu, klasztorze, pałacu, dworku, rezerwacie przyrody, twierdzy, osadzie czy na ranczo.

        

Obecni na prezentacji producenci mieli wyjątkową okazję, aby jak najlepiej zaprezentować Kapitule konkursu, a poprzez obecność prasy, także ogółowi mieszkańców naszego regionu swój Smak, Pomysł czy Miejsce godne ich zdaniem miana Podlaska Marka Roku. Mówili też skąd dowiedzieli się o konkursie – najczęstsze odpowiedzi to z informacji na portalu Wrota Podlasia. Dlaczego wzięli w nim udział i jak oceniają swoje szanse – wielu było pewnych swoich osiągnięć, ale znaleźli się i tacy, którzy nie wierzyli we własne szanse, a do konkursu zgłosili się np. dla własnej satysfakcji lub też aby dodać sobie dopingu do jeszcze większego wysiłku.

Tak reklamował się np. Wigierski Park Narodowy:
- Stwierdziliśmy, że warto spróbować, sądzimy że mamy duże szanse. Dużo robimy, żeby ten teren był atrakcyjny turystycznie. Wigierski Park Narodowy startuje w tym konkursie w dwóch kategoriach. Pierwsza to Miejsce sprzyjające turystyce, jakim jest Wigierski Park Narodowy, które warto pokazywać, promować i zachęcać Białostoczan do odwiedzania Suwalszczyzny. Mamy bardzo ciekawe ścieżki, w ostatnim okresie powstało pięć kolejnych wież widokowych, nowe kładki przez tereny podmokłe, nowe szlaki rowerowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem, a także szeroka oferta wydawnicza w kilku językach – to powinno zachęcić turystów. Oprócz tego startujemy w konkursie z bardzo ciekawym Pomysłem – Sztafetą Obszarów Chronionych Województwa Podlaskiego. To impreza edukacyjna (organizowana od siedmiu lat) skierowana do młodzieży, która integruje wszystkie obszary chronione w naszym województwie.

Z kolei Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, ubiegające się o tytuł Podlaska Marka Roku w kategorii Miejsce za swój atut uważa ilość przybywających rocznie do niewielkiego – pięciotysięcznego Ciechanowca turystów:
- Do naszej placówki rocznie przyjeżdża 60 tyś. osób. Uznajemy więc, że jak na województwo podlaskie jest to duża liczba, a mały Ciechanowiec jest gotów przyjąć tak poważną liczbę gości w naszym muzeum, skansenie oraz na różnych imprezach odbywających się w ciągu całego roku – powiedział Stanisław Kryński z Muzeum w Ciechanowcu.

Ułatwione zadanie mieli za to producenci podlaskich Smaków, gdyż ich pachnące i smakowite potrawy reklamowały się same. Najważniejszą zaletą większości konkursowych Smaków była to, że są to potrawy tradycyjne, wytwarzane bez konserwantów.
Irena Ostrowiecka z PSS SPOŁEM, które w kategorii smak wystawia dwa wyroby – chlebek myśliwski i chleb pełnoziarnisty:
- Jesteśmy pewni naszej jakości. Mamy oddzielną piekarnię, która wytwarza wyroby tradycyjne bez sztucznych dodatków.

     

Wśród powodów, dla których producenci zgłosili swoje wyroby najczęściej była wymieniana możliwość promocji i rozpowszechnienia danego produktu:
- Kiermusy, jako obiekt hotelarsko-gastronomiczny jest rozpoznawalny bardziej w Polsce, niż na terenie Podlasia. Dzięki udziałowi w konkursie chcielibyśmy to zmienić powiedział Wojciech Sienko reprezentujący Kiermusy – Dworek nad Łąkami.

Z rozmów można było się dowiedzieć także, czym dla nich byłoby zdobycie tytułu Podlaska Marka Roku: 
- Zdobycie tego tytułu pokazałoby nam, że to co robimy, nasze wysiłki wkładane w rozwój portalu są zauważane i doceniane. Generalnie Podlasie nie jest zagłębiem nowych technologii, przeważa raczej tradycja w dosłownym tego słowa znaczeniu. Gdyby udało nam się zdobyć tytuł Podlaska Marka Roku to pokazałoby, że nowa technologia, na takim terenie jak nasz też dużo znaczy – powiedział Artur Gawryluk z portalu BiałystokOnline.

Wielu producentów podczas tego spotkania deklarowało już udział w przyszłorocznej edycji konkursu.

Po zapoznaniu się z rywalizującymi produktami i rozmowach z producentami, Kapituła, której przewodniczy marszałek województwa Janusz Krzyżewski, udała się na zamknięte posiedzenie, gdzie dokonała wyboru nominowanych do nagród. Ich nazwy poznamy 15 marca.

Prezentacja produktów z dnia 6 marca będzie dostępna w formie retransmisji na portalu Wrota Podlasia.

Tytuł „Podlaska Marka Roku” przyznawany jest w trzech kategoriach: Smak Roku 2005, Miejsce Roku 2005 i Pomysł Roku 2005. Do tegorocznej edycji zgłoszono 131 produktów (Smak – 55, Miejsce – 38, Pomysł – 38).

Najważniejszym celem konkursu jest wyłonienie i wypromowanie produktów, miejsc lub przedsięwzięć, które ze względu na swoją jakość, unikatowe walory i związki z województwem podlaskim, reprezentują poziom nieprzeciętny i godny naśladowania. Tytuł „Podlaska Marka Roku” mogą, więc otrzymać: smakołyki kuchni regionalnej, wykwintne potrawy, atrakcyjne miejsca turystyczne, sale teatralne i koncertowe, galerie, pomysły gospodarcze, inicjatywy obywatelskie, twórcze działania artystów itd. (Więcej o konkursie: /pl/gospodarka/podlaska_marka_roku/)

Produkty startujące w konkursie prezentowane są na portalu Wrota Podlasia od 12 stycznia. Do 10 marca trwa głosowanie internetowe, które wyłoni także laureatów wybranych przez internatów w kategoriach smak, miejsce, pomysł. Produkty, które zdobędą największą ilość głosów otrzymają tytuł: „Najpopularniejszego Produktu Podlaskiego – Nagrodę Podlaskich Konsumentów”.

Oprócz Kayah podczas uroczystej Gali usłyszymy recital Ludmiły Wiszenko oraz Big-Band przy Zespole Szkół Melioracji Wodnych pod dyrekcją Franciszka Mocarskiego. Finał konkursu inauguruje jednocześnie kampanię promocyjną Województwa Podlaskiego „CZAS NA PODLASKIE” - partnerem kampanii jest Bank Gospodarstwa Krajowego.

Uroczysta Gala konkursu oraz inauguracja kampanii CZAS NA PODLASKIE, będzie transmitowana na antenie Radia Białystok – patrona medialnego konkursu i współorganizatora Gali Podlaska Marka Roku. Galę poprowadzą dziennikarze Radia Białystok - Dorota Sawicka i Marcin Tomkiel. Początek transmisji – 18 marca godz.16.05. Podczas koncertu poznamy także laureatów I Podlaskich Targów Turystycznych organizowanych przez PROT w dniach 17-19 marca.

Patronat medialny konkursu: Polskie Radio Białystok, Serwis Samorządowy PAP, TVP3 Białystok.

***

Skład Kapituły Konkursowej Podlaska Marka Roku 2005:
Przewodniczący: Janusz Krzyżewski – marszałek województwa podlaskiego, Maria Waśkiewicz - członek Rady Izby Przemysłowo – Handlowej w Białymstoku, Monika Szewczyk - dyrektor Galerii Arsenał w Białymstoku, Halina Dondziło - dyrektor Departamentu Rolnictwa, Mienia i Geodezji UMWP w Białymstoku oraz członek Grupy Roboczej ds. Produktów Regionalnych przy Ministrze RiRW, Wiktor Wołkow - fotografik, Jan Smyk - prezes Zarządu, redaktor naczelny Radia Białystokprof. dr hab. Andrzej Sadowski - dziekan Wydziału Historyczno - Socjologicznego UwB, Jan Jastrzębski - wicedyrektor Dyrekcji Rynku Krajowego Polskiej Organizacji Turystycznej, Ada Kostrz – Kostecka - wiceprezes Zarządu Polskiej Agencji Prasowej, Bożena Bednarek - dyrektor Departamentu Informacji i Promocji UMWP w Białymstoku, Agnieszka Jabłońska - Departament Informacji i Promocji UMWP w Białymstoku.

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook